جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۱
کد مطلب: 51741
۰

روش‌هایی جالب برای مقابله با افسردگی در دوران خانه نشینی

روش‌هایی جالب برای مقابله با افسردگی در دوران خانه نشینی
طاهر علیزاده، روانشناس گفت: یکی از مهم‌ترین معیار‌های مراقبت از سلامت خود و اطرافیان، میزان ارتباط‌های حضوری است. در شرایط اپیدمی ویروس کرونا این کاهش ارتباط حضوری با توجه به اینکه باعث حفظ سلامتی و عدم ابتلا به بیماری شده، اما بی توجهی به تمام ابعاد شرایط موجود می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های مختلف روانی مانند افسردگی باشد.


کاهش ارتباطات فیزیکی
علیزاده بیان کرد: کم شدن ارتباط‌های فیزیکی می‌تواند زمینه ساز کاهش کیفیت زندگی و شادی در افراد شود. البته برای جبران این مسئله می‌توانیم از وسایل ارتباطی فضای مجازی مانند تماس تصویری استفاده کنیم. باید به این نکته توجه داشت اگر این ارتباط مجازی به قصد تامین نیاز احساسی افراد صورت بگیرد، می‌تواند در این زمینه کمک دهنده مناسبی باشد. اما اگر از این وسیله ارتباطی برای وقت گذرانی بدون نزدیک شدن به احساسات استفاده شود به هیچ عنوان شاهد تاثیر مثبت این ارتباط نخواهیم بود.

افزایش ساعت حضور افراد در خانواده
او در ادامه افزود: افزایش میزان حضور تمام افراد در خانه و به تبع آن افزایش احتمال تنش و تعارض‌ها یکی از دلایل افزایش بیماری‌های روانی از جمله افسردگی است. به هر میزان که تنش در خانواده‌ها افزایش پیدا کند، خشم و عصبانیت و در نتیجه بی حالی و حالات افسردگی را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم حتما در این شرایط صبر و حوصله خود را افزایش دهند و والدین هم سعی کنند به عنوان الگو نقش کاهش دهنده در تنش‌های خانوادگی داشته باشند.

اضطراب مداوم
این روانشناس مطرح کرد: نگرانی و اضطراب مداوم از ابتلای خود و نزدیکان به بیماری کرونا می‌توند شرایط روانی ما را کاهش دهد. تحقیقات هم ثابت کرده است بین اضطراب شدید و افسردگی شاهد همبستگی بالایی هستیم. توصیه می‌شود از جملات مثبت و انگیزشی استفاده کنید. همچنین برای حفظ روحیه خود از پیگیری مداوم اخبار منفی در زمینه بیماری کرونا پرهیز کنید.

مرگ‌های بدون سوگواری
او در ادامه افزود: در شرایط کرونا ممکن است خانواده‌ها تجربه از دست دادن یکی از عزیزان خود را داشته باشند و به این دلیل که امکان برگزاری مراسمات فراهم نیست؛ فرآیند سوگواری و همدردی را با اختلال رو به رو کند. در فرهنگ ما، اطرافیان نقش حمایتی بسیار مهمی را در موقعیت‌های فوت و بحران داشته اند. در این شرایط می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا نوشتن پیام برای انتقال احساس خود، نقش حمایتی و همدردی را برای نزدیکان ایجاد کنید.

کاهش فعالیت‌های جسمانی
علیزاده گفت: کاهش فعالیت‌های ورزشی می‌تواند نقش مهمی را در کاهش سلامت جسم و روان ایجاد کند. با خلاقیت و برنامه ریزی‌های مناسب حتما فعالیت جسمانی و ورزشی سبک را در منزل پیگیری کنید تا به سلامت جسمی و روانی خود در شرایط اپیدمی کرونا کمک کرده باشید.

مختل شدن سرگرمی‌ها
علیزاده بیان کرد: کم شدن مسافرت‌ها و تفریحات سابق و عدم جایگزینی روش‌های مناسب، می‌تواند افراد را به سمت فرسودگی روان سوق دهد. ایجاد بازی‌های خلاق، هم صحبتی با افراد خانواده به جای تنش روزانه و ارتباط‌های موثر درون خانوادگی می‌تواند مانع از بروز افسردگی در این شرایط زمانی شود.

کودکان
یکی از دلایل افسردگی دائمی دانستن این شرایط توسط افراد است که فرافکنی در این موضوع باعث ایجاد درماندگی و از دست دادن انگیزه می‌شود. سعی کنید روحیه امیدواری را در خود و اعضای خانواده به شدت افزایش دهید و از فرافکنی شرایط سخت پرهیز کنید.

علیزاده در پایان تصریح کرد: توجه به موقتی بودن این شرایط و کمک فعالانه به کنترل این بیماری، می‌تواند ما را در مدیریت کرونا کمک کند. همچنین از سرزنش و تنها شدن خود در این شرایط خودداری کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام افراد جامعه شرایط یکسانی دارند؛ بنابراین سعی کنید نسبت به خود مهربان‌تر باشید و روحیه تان را حفظ کنید.
مرجع : خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن