کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همیشه بیماری با اوست!

خبرگزاری ایسنا , 12 آذر 1399 ساعت 21:14

روانپزشک و مسئول کمیته عصب روانپزشکی انجمن روانپزشکان خراسان گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون و در زمان شیوع کرونا در بین مراجعه کنندگان نسبت به قبل بیشتر دیده می‌شود این است که مراجعین حالت خودبیمار انگاری دارند و مرتبا در حال تست دادن در مورد کرونا و یا سایر بیماری‌های جسمی هستند.


دکتر سیدمرتضی جعفرزاده، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این حالت نمودی از یک اختلال اضطرابی و یا افسردگی پنهان است که فرد در بیشتر موارد از آن خبر ندارد، اما اطرافیان متوجه پیگیری‌های بی مورد فرد، نسبت به سلامت جسمی شده‌اند.

این روانپزشک با بیان اینکه دیر مراجعه کردن افراد عوارض زیادی داشته و باعث می‌شود اثرات بیماری افزایش یابد، افزود: جریان کرونا باعث شده که سبک زندگی‌ها تحت تاثیر قرار گیرد و اضطراب ناشی از شرایط، باعث شده که خانواده‌ها از فضای مجازی بسیاری از اخبار را دنبال کنند و سعی می‌کنند از کانال‌های مجازی اخبار را پیگیری کرده که متاسفانه اکثر این اخبار و فضاها استاندارد نیستند.

وی ادامه داد: در این فضاها به علت عدم آگاهی، مردم درگیر اطلاعات غلط می‌شوند و توصیه می‌شود در بحث کرونا و غیره، مردم به منابعی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی، معرفی می‌شوند مراجعه کنند.

جعفرزاده با بیان اینکه شنیدن اخبار مرگ و میر باعث می‌شود که مردم دچار اضطراب شوند، تصریح کرد: اضطراب معمولی را بسیاری از افراد تجربه می‌کنند و با تغییر سبک زندگی و گفتمان در بیشتر موارد حل و فصل می‌شود، اما اگر این اضطراب طوری باشد که در کارکرد شغلی و خانوادگی اختلال ایجاد کند، نیاز است چه به صورت آنلاین و یا حضوری به روانپزشک و مرکز درمانی مراجعه کنند.

مراجعان در زمان کرونا دو دسته‌اند؛ دسته‌ای که اختلالات قبلیشان بر اثر کرونا تشدید شده که در بحث روان درمانی و دارو درمانی باید به آنان پرداخته شود و دسته دیگر که در اثر کرونا دچار مشکلات جدید روانپزشکی شده‌اند.

جعفرزاده تصریح کرد: اگر فرد افسردگی خفیف داشته باشد با روان درمانی قابل حل است و در مرحله متوسط و شدید نیاز به دارودرمانی و روان درمانی و در بعضی موارد، مثلا با افکار خودکشی جدی، به بستری در بخش روانپزشکی نیاز دارد.

اکنون متاسفانه روانشناس نماهای زیادی در حال فعالیت بوده و مردم با مراجعه به آنان اطلاعات نادرستی می‌گیرند و باعث نشر این اطلاعات غلط در فضای مجازی نیز می‌شوند.

این روانپزشک تصریح کرد: در بیماران مختلف برحسب اینکه اختلالات زمینه ارثی دارد یا بر اثر بحرانی ایجاد شده، رویکرد درمانی متفاوت است؛ نکته مهم این است که در کنار درمان دارویی، روان درمانی توسط روانپزشک یا روانشناس دوره دیده، هم انجام شود.

وی با اشاره به انگ روانی که یک پیشینه قدیمی دارد، افزود: در حال حاضر کاملا مردم متوجه شده‌اند که یک اختلال اضطرابی جزء اختلالات روانی محسوب می‌شود؛ اختلالات روانی متنوع است و از اختلال خواب ساده تا اختلال جنون ممکن است متفاوت باشد.

این روانپزشک با بیان اینکه اکثر مراجعان به روانپزشکان را افراد با حالت‌های غیر جنون تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: ترس از روانپزشک رفتن به علت این است که مردم فکر می‌کنند با این کار دیگران به آنان انگ روانی می‌زنند.

جعفرزاده با بیان اینکه افراد با اختلال اضطرابی و افسردگی و اختلال خواب و مشکلات روان تنی، بیشترین تعداد مراجعان را تشکیل می‌دهند، افزود: در جامعه ما باید مراجعه به روانپزشک فرهنگ سازی شود.

گاهی مردم به علت ترس از حرف مردم به روانپزشک مراجعه نکرده و مشکلات خود را از طریق متخصص دیگر رفع می‌کنند و یا بدون مراجعه دارو تهیه می‌کنند.

این روانپزشک بیان کرد: در جامعه ایرانی اگر اطلاعات مردم نسبت به حوزه روانپزشکی بیشتر شود تعداد زیادی از آن‌ها توسط روانپزشک حل خواهد شد؛ در نتیجه شیوع اختلالات کم‌تر و حتی کودکان سالم‌تری در این جامعه رشد می‌کنند.

جعفرزاده ادامه داد: اکثریت مشکلات کودکان از جمله پرخاشگری، اختلالات خواب و شب اداری ریشه در مشکلات پدر و مادر دارد که در کودک نمود پیدا کرده است‌، بنابراین خانواده درمانی در درمان این نوع از اختلالات کودکان، اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه دسته اعتیادآور داروهای روانپزشکی داروهای خوابی هستند که بدون تجویز روانپزشک تجویز می‌شوند، افرود: افرادی که به روانپزشک مراجعه می‌کنند و دارو می‌گیرند، باید بدانند این داروها به خودی خود وابستگی نمی‌آورند چراکه دوره زمانی خاص خود را دارند.

جعفرزاده با بیان اینکه داروهایی که انتهای نام آن‌ها "پام" دارد در صورت مصرف خودسرانه ریسک وابستگی دارند، اظهار کرد: مردم بدانند عوارض داروهای روانپزشکی امروز به حداقل رسیده است.

وی یادآور شد: اگر فرهنگ مراجعه به روانپزشک در بین مردم ایجاد شود، بسیاری از اختلالات قبل از تشدید یا ایجاد عوارضی دیگر حل خواهد شد.
 


کد مطلب: 51742

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51742/همیشه-بیماری-اوست

میگنا
  https://www.migna.ir