جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ / ۲۰:۲۵
کد مطلب: 51780
۰

با این راهکارها بر ترس از حیوانات غلبه کنید

با این راهکارها بر ترس از حیوانات غلبه کنید
ترس از حیوانات یا زوفوبیا
ترس غیرمنطقی از حیوانات را زوفوبیا می‌نامند. فردی که از این بیماری رنج می‌برد، از تمام حیوانات متنفر هستند و نزدیکی به آنان برای او بسیار دشوار خواهد بود. در حقیقت، در برخی موارد شدید، حتی ممکن است حملات وحشت زدگی کامل را در نتیجه ترس از حیوانات در زندگی خود تجربه کنند، هرچند که این امر از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

افرادی دچار اختلال ترس از حیوانات هستند که فقط از یک یا دو گونه مختلف نمی‌ترسند. افراد مبتلا به این هراس از همه حیوانات ترس دارند. افرادی که از حیوانات خاص می‌ترسند به طور معمول از هراسهای خاصی رنج می‌برند، مانند سینو فوبیا (ترس از سگ)، گاتوفوبیا (ترس از گربه ها)، یا آرخنوفوبی (ترس از عنکبوت).

افرادی که از زوفوبیا رنج می‌برند به دلیل ترس شدید و غیر منطقی از حیوانات ممکن است بیرون رفتن به مکان‌های خاص بسیار دشوار باشد. این ممکن است باعث شود که آنها گوشه گیر باشند که احتمال خطر ابتلا به اختلال افسردگی اساسی را افزایش می‌دهد.

با این حال، این اختلال به عوامل مختلفی از جمله ترکیب ژنتیکی و محیط آنها بستگی دارد. حیوانات همه جا هستند و بسته به محل زندگی شما، اجتناب از آنها ممکن است عملی نباشد.

بنابراین، کسی که از ترس از حیوانات رنج می‌برد، ممکن است زندگی در مناطق حومه‌‌ای و شهرهای بزرگ را، در مقابل زندگی در مناطق روستایی‌تر، انتخاب کند بنابراین می‌تواند شانس بیشتری برای جلوگیری از برخورد با حیوانات را داشته باشد.

اگرچه آنها ممکن است دریابند که با این کار اضطراب کمتری خواهند داشت، اما در طولانی مدت علائم آنها بدتر می‌شود. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها به طور مداوم به خود اطمینان می‌دهند که همه حیوانات شایسته ترس هستند.


علائم اختلال ترس از حیوانات
کسی که دچار اختلال ترس از حیوانات می‌باشد، هنگام زندگی در اطراف حیوانات، اضطراب زیادی را تجربه خواهد کرد. در حقیقت، ترس آنها از حیوانات ممکن است چنان سرزده و شدید باشد که حتی فقط با فکر کردن روی آنها، یک جنگ روانی یا اضطراب زیادی را تجربه کنند.

این البته این پتانسیل را دارد که آنها را به سمت یک حمله وحشت کامل سوق دهد. میزان شدید اضطرابی که فرد مبتلا به ترس از حیوانات به طور حتم تجربه خواهد کرد، ممکن است وی را ترغیب به انجام اقدامات افراطی کند، مانند انتقال و رفتن به مناطقی که حیوانات در آنجا چشم کمتر به چشم می‌خورد یا در اطراف صاحب حیوان خانگی بسیار مضطرب می‌شوند و خود را تا حد افسردگی منزوی می‌کنند.

کسی که از زوفوبیا رنج می‌برد ممکن است زندگی روزمره را بسیار دشوار بداند زیرا قادر به جلوگیری از فکر کردن به حیوانات نباشد، صرف نظر از اینکه چه زحمتی می‌کشند. به عنوان مثال، جدا شدن از پرندگان برای شخصی بسیار دشوار خواهد بود، مگر اینکه به طور کامل تمایلی به ترک خانه خود نداشته باشد.
در زیر، برخی از علائم رایج ترس از حیوانات را مشاهده خواهید کرد:
1. اضطراب هنگام که در اطراف حیوانات هستند
2. اضطراب هنگام فکر کردن روی حیوانات
3. پرهیز از مکان‌هایی که حیوانات در آنها هستند
4. خود را از دنیای خارج منزوی می‌کنند
5. تعریق، تنش عضلانی و لرزش
6. ممکن است حملات وحشت را تجربه کند
 

علل اختلال ترس از حیوانات
هیچ علت شناخته شده‌‌ای برای اختلال ترس از حیوانات وجود ندارد. با این حال، ژنتیک و محیط ممکن است نقش بسیار زیادی را داشته باشند. به عنوان مثال، کسی که سابقه خانوادگی بیماری روانی، به ویژه اختلالات اضطرابی دارد، ممکن است شانس بیشتری برای ترس غیر منطقی از حیوانات داشته باشد چرا که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری روانی هستند.

اگر کسی چنین استعدادی ژنتیکی را داشته باشد، ممکن است در برخورد با حیوانات یا تجربه نوعی واقعه آسیب زا دچار این ترس شود. به عنوان مثال، اینکه کودک خردسالی که توسط حیوان مورد حمله قرار گرفته یا ترسیده است، ممکن است به دلیل این حادثه ترس و هراس نسبت به حیوانات در او رشد کند، و در آینده و بزرگسالی مبتلا به اختلال ترس از حیوانات شود، بسیار منطقی است، از آنجا که استعداد ژنتیکی ابتلا به این فوبیا را دارند.

همچنین ممکن است ترس غیرمنطقی از حیوانات ایجاد شده شود چرا که فرد قبلاً از یک اختلال اضطراب جداگانه یا از هراسی رنج برده باشد. به عنوان مثال، کسی که از اختلال وسواس اجباری (OCD) یا اختلال اضطراب عمومی (GAD) رنج می‌برد احتمال دارد به راحتی نسبت به کسی که چنین سابقه‌‌ای بیماری روانی را ندارد، به ترس از حیوانات مبتلا شود. با این حال، این وضعیت از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

اگرچه ما به طور قطعی نمی‌دانیم که چه عواملی باعث بروز هر بیماری روانی می‌شود، اما بین اکثر متخصصان بهداشت روان این اتفاق نظر وجود دارد که هم ژنتیک و هم محیط اطراف افراد نقش بسزایی در این مورد دارند. بنابراین، با نگاهی دقیق به این دو مورد ممکن است روشن شود که آیا شما در معرض ابتلا به بیماری هراسی جانبی هستید یا خیر.


درمان‌های اختلال ترس از حیوانات
1. برای درمان ترس از حیوانات ورزش کنید
تحقیقات نشان داده شده است که ورزش برای افرادی که از اختلالات اضطرابی، از جمله زوفوبیا رنج می‌برند، بسیار مفید است. به طور خاص، ورزش‌های که باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند، می‌توانند به طور قابل توجهی به کاهش استرس فرد کمک کند.

این بدان معنا نیست که که سایر تمرینات به نفع کسی نیست که اضطراب داشته باشد، بلکه به این معنی است که تمرینات هوازی در ترشح مواد شیمیایی خوب در مغز مانند اندورفین موثرتر است.

ورزش‌های هوازی مختلفی مانند وجود دارد شنا، دوچرخه سواری، اسکی، پیاده روی و دویدن که می‌توانید به کمک آنها علائم ترس از حیوانات را کاهش دهید. همچنین می‌توانید با انجام ورزش‌هایی مانند تنیس، فوتبال، بسکتبال و راکت بال، در میان بسیاری از فعالیت‌ها، از مزایای بیشتری برخوردار هستند.

درگیر شدن در نوعی ورزش به طور مداوم ممکن است بتواند به مرور مقداری از درد مرتبط با هر هراسی را تسکین دهد.
 

2. تمرین یوگا برای Zoophobia
حالت‌های مختلف یوگای مختلفی وجود دارد که می‌تواند به طور قابل توجهی به نفع کسی که از ترس از حیوانات رنج می‌برد، باشد. تا حدی، این ناشی از حالت مراقبه روانی است که یوگا در کسانی که آن را به طور مداوم تمرین می‌کنند، ایجاد می‌شود.

یوگا را می‌توان مدیتیشن در حال حرکت دانست. این می‌تواند به شما کمک کند تا برخی از اضطراب‌های مرتبط با زندگی و اختلالات روانی را تسکین دهید، فقط به این دلیل که با انجام یوگا، توجه شما به چیزهای مثمر ثمر هدایت می‌شود.
انواع مختلفی از یوگا وجود دارد که فرد مبتلا به ترس از حیوانات می‌تواند از آنها بهره مند شود، مانند هاتا یوگا یا یوگای داغ، که در میان دیگر حرکات از مزایای بیشتری برخوردار هستند. با این وجود، صرف نظر از انواع مختلف یوگا، تقریباً همه آنها می‌توانند به تسکین برخی از استرس‌ها و اضطراب‌ها کمک کنند.

اگر قبلاً هرگز یوگا تمرین نکرده‌‌اید، ممکن است به نفع شما باشد که در یک کلاس شرکت کنید یا چند فیلم هدایت شونده را تماشا کنید که می‌توانند در هر موقعیت به شما کمک کنند.


3. کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) برای انسان زنده هراسی
MBSR یک برنامه ۸ هفته‌‌ای مبتنی بر شواهد است که برای کمک به افرادی که از اضطراب، استرس، افسردگی و انواع دیگر ناراحتی‌های روحی رنج می‌برند، که آموزش ذهن آگاهی فشرده را ارائه می‌دهد MBSR.

ممکن است به طور قابل توجهی به کسی که از زوفوفیا رنج می‌برد کمک کند زیرا که مطالعات متعدد نشان داده شده است که مراقبه ذهن آگاهی برای افراد مضطرب بسیار مفید است.

در چنین برنامه ساختاری، فرد مبتلا به این اختلال می‌تواند انتظار داشته باشد که مهارت‌های مختلفی را فرا بگیرد که به آنها کمک کند اضطراب شدیدی را که با ترس خاص خود همراه است، برطرف کند.

با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید تا ببینید آیا MBSR می‌تواند به شما در کاهش شدت علائم بیماری و یا همچنین یافتن برنامه‌های MBSR در منطقه کمک کند.

برای خواندن مقاله با موضوع درمان استرس کلیک کنید.


4. قرار گرفتن در معرض حیوانات برای درمان Zoophobia
همانطور که قبلا ذکر شد، قرار گرفتن در معرض چیزی که از آن هراس داریم یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان اختلالات اضطرابی مانند زوفوبیا است. این می‌تواند یک روش کارآمد برای کمک به حساسیت زدایی بیمار نسبت به ترسهای خاص وی باشد. به هر حال، ضروری است که متخصص درمانی که آن را روی بیمار خود اجرا می‌کند در انجام این کار بسیار ماهر باشد.

به عنوان مثال، اگر درمانگر قرار باشد فردی را که دچار ترس از حیوانات است، خیلی محدود بیمار را در معرض ترس او قرار دهد، که ممکن است خیلی موثر نباشد چرا که احتمالا به مقدار بیشتری در معرض قرار گرفتن نیاز داشته باشد تا واقعاً هر نوع تغییر ارزشمندی را در بیمار ایجاد کند.

البته در صورتی که به میزان بیش از حدی در معرض ترس قرار بگیرد نتیجه معکوس داشته باشد. بنابراین باید تعادل حفظ شود و روان پزشک نسبت بع عکس العمل‌های بیمار کاملا آگاهی داشته باشد.
 

داروهای روانپزشکی برای Zoophobia
1. داروهای ضد اضطراب
این نوع داروها برای جلوگیری از حملات وحشت بسیار مفید هستند. این داروها به دلیل اینکه افراد مبتلا به فوبیا غالباً حملات وحشت را نیز تجربه می‌کنند، می‌توانند برای افرادی که از زوفوبیا شدید رنج می‌برند بسیار مفید باشند. بعضی از داروهای رایج ضد اضطراب شامل Xanax، Valium و Klonopin و بسیاری دیگر از داروهای ضد اضطراب است.

این نوع داروها به طور معمول به صورت روزانه مصرف نمی‌شوند. با این حال، نباید این دارو‌ها را خودسرانه مصرف کنید و قبل از مصرف ابتدا با پزشک خود مشورت تا از ایمن و موثر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

3. داروهای ضد افسردگی
این نوع داروها فقط برای افرادی که از افسردگی رنج می‌برند نیست، زیرا همچنین می‌توانند به افرادی که از اختلالات اضطرابی مانند ترس از حیوانات نیز رنج می‌برند کمک کنند. برخی از داروهای ضد افسردگی رایج Paxil، Zoloft و Lexapro و چندین مورد دیگر هستند. این داروها ممکن است بتوانند به کاهش برخی از علائم زوفوبیا کمک کند.

این نوع داروها به طور معمول روزانه مصرف می‌شوند. آنها واقعاً می‌توانند از بروز حملات وحشت جلوگیری کنند، اما بیشتر برای کاهش اضطراب روزانه افراد استفاده می‌شوند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا مصرف داروهای ضد افسردگی می‌تواند به کاهش علائم بیماری شما کمک کند.


4. درمان رفتاری شناختی (CBT) برای ترس از حیوانات
CBT یک مداخله روانی-اجتماعی است که هدف آن بهبود سلامت روان فرد است. این روشی است که اغلب برای درمان افرادی که از اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب عمومی و OCD استفاده می‌شود.

ممکن است فردی که مبتلا به ترس از حیوانات است از CBT نیز بهره مند شود و به آنها امکان می‌دهد درک بهتری از دلیل فکر کردن و رفتار آنها نسبت به ترسهای غیر منطقی خود داشته باشند.
 
مرجع : موفقیت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ