چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۰
کد مطلب: 51823
۲
بهترین تعداد فرزند برای خانواده چند نفر است؟

بهترین تعداد فرزند از نظر روانشناسی

بهترین تعداد فرزند از نظر روانشناسی
تعداد فرزندان عرف مشخصی ندارد و امری نسبی است و به عواملی همچون شرایط خانواده بستگی دارد. از جمله این شرایط می‌توان به وضعیت مالی، موقعیت اجتماعی، سلامت روان و غیره اشاره کرد. برخی از زوجین ترجیح می‌دهند که تنها یک فرزند داشته باشند در حالی که برخی‌ها با داشتن سه فرزند همچنان دوست دارند که خانه‌شان شلوغ‌تر باشد!

تعداد مناسب فرزندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از خانواده‌ها حتی یک فرزند را نیز نمی‌توانند به خوبی تربیت کنند و بعضی دیگر حتی پنج فرزند را نیز به بهترین نحو ممکن بزرگ می‌کنند.  

 
بهترین تعداد فرزند
این تئوری اکنون به دلایل زیادی بیشتر غالب است. در ذهن خیلی ها اکنون حتی قبل از ازدواج فقط یک بچه وجود دارد. آنها تصور می کنند که توانایی مدیریت و اداره صرفاً یک کودک را دارند. برای برخی البته این واقعیت که پیوند خوبی با خواهر و برادرهایشان ندارند، نقش کلیدی در اتخاذ این تصمیم دارد و تصور می کنند که داشتن یک خواهر یا برادر همیشه هم گزینه خوبی نیست.

در بیشتر موارد شرایط اقتصادی منجر به چنین تصمیمی بوده است. برای برخی دیگر دلایل موردی عامل این تصمیم است، مانند زنانی که همسرشان شغلی دارد که بسیاری از مقاطع سال مسافرت بوده و حضور فیزیکی در کنارشان ندارد.

به هر حال با هر کدام از عوامل بالا یا دلایل مشابه دیگر، این دسته به شدت آسیب های تک فرزندی را تکذیب می کنند و بر این باور هستند که تک فرزندی لزوماً باعث خراب شدن تربیت یا روحیات کودک نخواهد شد و این تا حد زیادی بستگی به این دارد که والدین چگونه فرزندشان را بزرگ کنند.


نقطه نظر دوم: بهترین تعداد فرزند ۲ تاست. خانواده چهار نفره خوشحال ترند!
البته که وقتی تصمیم بگیرید صاحب فرزند دوم شوید، برایتان لحظه بزرگی است. گاهی مقدار قابل توجهی وقت صرف می کنید تا مزایا و معایب آن را بررسی کنید. اغلب این مورد که احساس می کنید خودتان با داشتن یک خواهر یا برادر رابطه خوبی با هم داشته اید، به شما برای هدیه دادن یک خواهر یا برادر برای فرزند اولتان انگیزه می دهد. اما گاهی شکاف بزرگی نیز بین نظریه ها به وجود می آید. بعضی می خواهند که اختلاف سنی بچه ها حداکثر سه سال باشد تا بیشتر همدم هم باشند. اما دسته دیگری نیز دیرتر صاحب فرزند دوم می شوند تا در ایام پیری عصای دستی جوانتر داشته باشند.
به هر حال برای این گروه ها داشتن دو بچه مطلوب تر است، زیرا تضمین می کند که آنها همیشه یک نفر را کنار خود دارند. به علاوه، همیشه یک والد برای هر کودک در دسترس است و هنوز تعداد فرزندان زیاد نیست. از دید آنها خانواده چهار نفره خیلی شادتر از خانواده سه نفره است.


نقطه نظر سوم: بیش از دو فرزند
البته حق دارید اگر فکر کنید، نشدنی است! اما تعداد کمی هم شرایطش را دارند. در ابتدا به نظر می رسد که فرزند سوم دست نیافتنی است. اما به هر حال گاهی جریان زندگی خیلی مسائل را تغییر می دهد. ممکن است دو فرزند اول هنوز از دید شما خانواده تان را تکمیل نکرده باشند و به قول معروف هنوز “جنستان جور نیست!” چرا که دو فرزند اولتان هم جنس هستند.

در حالی که بسیاری از دوستان به شما هشدار می دهند که داشتن سه فرزند خیلی سخت خواهد بود، اما برای برخی نیز چنین نیست. هرچند انکارناپذیر است که داشتن سه فرزند می تواند گاهی چالش بزرگی باشد، اما با این حال، به نظر می رسد برای گروهی ارزش امتحان کردنش را دارد.
 
 
****
 
اما به طور کلی می‌توان گفت که در جامعه امروز، داشتن حداقل دو فرزند خوب و مطلوب است. چرا که فرزندان با یکدیگر بزرگ می‌شوند و تا حدی نیاز‌های یکدیگر را بر طرف می‌کنند. در این شرایط فرزندان می‌توانند با هم تعاملات اجتماعی را بیاموزند و برای ارتباطات بیشتر لزوماً نیازی به ارتباط با سایر خانواده‌ها نیست.


*پیشنهاد می شود برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندپروری با مشاوران مراکز مشاوره روانشناسی مشورت نمایید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...