کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا کودک زبان خود را بیرون می‌آورد؟

29 آذر 1399 ساعت 5:49

اغلب متوجه پدیده‌ای قابل توجه در نوزادان می‌شویم که زبان خود را به طور مکرر از دهان خارج می‌کنند که این موضوع توجیه علمی دارد.


یکی از جالب ترین کارهایی که نوزاد انجام می دهد، این است که زبانش را بیرون می آورد که این عادت می تواند کاملا عادی بوده یا این که نشانه ابتلا به بیماری باشد. البته بیشتر والدین نگران هستند که این عادت به علت ابتلا به بیماری باشد که در این صورت بهترین راه، توجه به علامت های همراه آن است.

بیرون آوردن زبان نوزاد به حالتی گفته می شود که کودک هنگام استراحت کردن یا قورت دادن غذا، زبانش را بین ردیف جلویی دندانش قرار می دهد یا به آن ها فشار وارد می کند. این کار نوزادان یک حرکت زیبا و بامزه است که می تواند بازگو کننده نیازهایشان یا حتی نشانی از وجود آسیبی بنیادی باشد.

اما بیرون آوردن زبان یکی از عادات مخرب دهان است که کودک زبان خود را به قسمت جلو رانده و بین دندانهای بالا و پایین قرار می دهد. عادت فوق تا 2 سالگی کاملا طبیعی است ولی از این سن به بعد باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

زبان وظایف زیادی در دهان بر عهده دارد، از جمله حفظ راه هوایی، کمک به جویدن، بلع، هضم، رشد صورت و گفتار. این عادت نادرست می تواند زبان را در ایفای وظایف خود دچار مشکل نماید.


بیرون آوردن زبان نوزاد عادی است یا غیر عادی؟
معمولا نوزادان با کمک دهانشان دنیا و اطراف خود را کشف می کنند؛ از این رو بیرون آوردن زبان اغلب امری طبیعی محسوب می شود. رایج ترین دلیلی که برای این کار وجود دارد، واکنش نشان دادن های درونی نوزاد است که به آن «رفلکس بیرون انداختن زبان» گفته می شود. در حقیقت کودکان با این رفلکس ها به دنیا می آیند. رفلکس به واکنش عضلانی گفته می شود که کاملا به طور اتوماتیک در نتیجه پاسخ به تحریک های بیرونی انجام می شود.

اگر بیرون آوردن زبان در نتیجه واکنش نشان دادن باشد، کاملا عادی است و بسیاری از نوزادان سالم آن را انجام می دهند. البته دلایل دیگری هم برای این کار وجود دارد که در قسمت پایین به آن ها اشاره می کنیم.
 
دلیل اینکه کودکان خردسال و نوزادان زبان خود را برای بازی بیرون می‌آورند، بسیار و متفاوت است که مهمترین آنها عبارتند از:


1. واکنش طبیعی
بیرون انداختن زبان ممکن است به علت واکنش عادی نوزاد شیر خوار باشد. واکنش شیرخوار و واکنش باز کردن دهان، از جمله مثال های واکنش در نوزادان است که باعث می شود آن ها زبان شان را بیرون بیندازند. زمانی نوزاد از خود واکنش شیرخواری نشان می دهد که بعد از لمس ناحیه اطراف دهانش، لب و زبانش را به انتظار شیر خوردن، تکان دهد.  

همین طور نوزاد وقتی از خود واکنش دهان باز را نشان می دهد که عقب دهان یا گلو یک شیء جامد را احساس کند که مانع از باز کردن دهانش شده و در نهایت باعث شود تا نوزاد برای بیرون انداختن شیء خارجی احتمالی در دهان خود، زبانش را بیرون بیاورد.  

 
2. گرسنگی: ممکن است گریه تنها راه بیان احساس گرسنگی در کودکان نباشد، آن‌ها ممکن است با بیرون آوردن زبان نیز این احساس را بیان کنند.

اظهار نیازهایشان ممکن است کودک برای اینکه به مادرش نشان دهد که گرسنه است، زبانش را بیرون بیاورد. گاهی اوقات اگر نوزاد سیر شده باشد، زبانش را بیرون می آورد تا به مادرش بگوید که شیردهی را متوقف کند.


3. اندازه زبان: بعضی از کودکان در مقایسه با کودکان دیگر زبان بزرگی دارند که همین دلیل باعث می‌شود زبان خود را از دهان خارج کنند. دلیل بزرگی زبان نیز ممکن است ژنتیکی، نقص در رگ‌های خونی یا کم کاری تیروئید باشد. به بزرگ شدن غیر عادی زبان، ماکروگلوسیا گفته می شود. همین طور، بعضی از نوزادان تحت شرایط خاصی، مثل: ابتلا به سندرم داون، کم کاری تیروئید یا سندرم بک ویت ویدمن، زبان شان بزرگ می شود. گاهی اوقات، بزرگ شدن زبان نتیجه وجود تومور یا آسیب دیدن نوزاد می باشد که البته ممکن است ژنتیکی باشد. وقتی که زبان نوزادان بسیار بزرگ باشد، نمی توانند آن را درون دهان شان نگه دارند و از همین رو، آن را بیرون می آورند.


4. اندازه دهان: برخی از بیماری‌های ناشی از نقص در ژن‌ها باعث کوچک بودن دهان می‌شود که در نتیجه منجر به خارج کردن مکرر زبان از طرف نوزاد می‌شود. بعضی از نوزادان به طور کاملا ارثی، فک و چانه هایی کوچک دارند و نمی توانند زبانشان را داخل دهان کوچک خود نگه دارند که به این عارضه، میکروگناتیا می گویند. در بعضی از نوزادان، در بین ماه های پنجم تا هفتم، بعد از بزرگ شدن اندازه دهان و رشد ماهیچه ها، این عارضه به خودی خود برطرف می شود. یکی دیگر از دلایل ابتلا به این بیماری، ترک خوردن سقف دهان، ابتلا به سندرم هایی مثل پیرروبین، بیماری مارفان، تریزومی 13، تریزومی 18 و .. است. در بیماری میکروگناتیا سایز زبان عادی است؛ اما چانه کوچک تر از حد معمول می باشد.


5. دندان در آوردن: نوزادان به دلیل روند دندان درآوردن که از ماه ششم تا پانزدهم رخ می‌دهد، زبانشان را زیاد بیرون می‌آورند. این عادات اغلب به دنبال مکیدن انگشت که باعث فاصله افتادن بین دندان های بالا و پایین می شود بوجود می آید.

بیرون راندن زبان می تواند روند طبیعی رویش دندان ها را نیز دچار اختلال نموده و باعث جلو راندن و نامرتبی دندان ها شود. درمان آن به وسیله دستگاه متحرک ارتودنسی است که به راحتی توسط متخصص ارتودنسی بر روی فک بالا قرار گرفته و مانع از بیرون آمدن زبان می شود.


6.  تنفس دهانی: نوزاد با تنفس از راه دهان ممکن است زبان خود را از دهان خارج کند. از راه دهان نفس کشیدن باعث می شود تا نوزاد زبانش را بیرون بیاورد. به دلایل متعددی از جمله: عطسه ساده، سرما خوردگی، مسدود شدن سینوس ها، آلرژی ها، ملتهب شدن لوزه ها یا آدنوئیدها، نوزاد از راه دهانش نفس می کشد.


7. گازها: نوزادان به دلیل تجمع گاز در سیستم گوارش و احساس ناراحتی دهان خود را باز کرده و زبان را بیرون می‌آورند. بعضی از نوزادان وقتی می خواهند که باد معده خود را خارج کنند، این واکنش را نشان می دهند که علت آن، احساس ناراحتی و درد به علت تجمع زیاد باد در معده شان است.


8. ضعف عضلانی: نوزاد گاهی به دلیل ضعف عضلانی، از جمله عضلات زبان، گاهی زبان خود را بیرون می‌آورد.
بیشترین علت این اختلال، وضعیت غیرعادی زبان در هنگام استراحت کردن است. دلایل بسیاری باعث بروز این اختلال می شوند که از جمله آن ها می توان به مشکلات ارثی، سابقه خانوادگی و حتی مک زدن طولانی مدت انگشت شست اشاره کرد.  
 
9. تقلید کردن
بیشتر بزرگسالان وقتی با کودک بازی می کنند، زبان شان را بیرون می آورند. بسیاری از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که نوزادان برای تقلید کردن از بزرگ ترها زبان شان را بیرون می آورند.


10. اکتشاف نا شناخته ها
بسیاری از کارهایی که نوزاد با دست‌ها و یا صورتش انجام می‌دهد برای آن است که می‌خواهد با بدن خود بیشتر آشنا شود. فراموش نکنیم که او هنوز خیلی چیزها را باید یاد بگیرد و این کار را با دست‌ها، پاها و صورتش شروع می‌کند. درست همان طور که نوزاد گاهی انگشتان دستش را آنقدر در دهانش فرو می‌کند که حالت تهوع به او دست می‌دهد. به همین ترتیب هم ممکن است گاهی زبانش را بیرون بیاورد. البته نوزادانی هم هستند که موقع تمرکز زبان خود را بیرون می‌آورند که این پدیده هم کاملاً طبیعی است.


نکته:
تعداد دفعات و زمانی که نوزادتان زبانش را بیرون می آورد، یادداشت کنید و با پزشک درمیان بگذارید تا دلایل این عادت او را متوجه شوید. بیشتر مواقع، کودکان در انجام این عادت زیاده روی می کنند. چه زمانی باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟ ممکن است سردرگم شده باشید و ندانید که تا چه حد مشکل فرزندتان جدی است.

بیرون آوردن زبان معمولا قبل از 5 سالگی توسط کودکان ترک می شود. در صورتی که پس از این سن متوجه شدید کودکان به این عادت ادامه می دهد، ضرورت دارد به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا نسبت به درمان تصمیم بگیرد.


کد مطلب: 51842

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51842/چرا-کودک-زبان-خود-بیرون-می-آورد

میگنا
  https://www.migna.ir