پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۶:۳۴
کد مطلب: 51844
۲

ضرورت تشکیل کمیته «بهداشت روان» در ستاد ملی کرونا

محمدرضا رئیسی
ضرورت تشکیل کمیته «بهداشت روان» در ستاد ملی کرونا
۱. اگر مشکلات معیشتی تنها دلیل بروز و رشد کژکارکردی­‌های روانی بود، باید حال روحی و روانی اقشار ثروتمند جامعه خوب می‌­بود، اما مشاهدات میدانی روانشناسان و مشاوران  نشان می‌­دهد، با بروز و شیوع ویروس کرونا، حال همگی اقشار و طبقات جامعه در همه گروه‌­های سنی و شغلی و درآمدی مناسب نیست و نیازمند یک توجه جدی و عزم ملی مضاعف و فوری است.
 
۲. هیچ فرد منصف و دلسوزی منکر تلاش نفسگیر و شبانه‌روزی ۱۰ ماهه ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا نیست؛ اما بررسی‌­ها نشان می‌­دهد، غفلت یا بی‌توجهی ناخواسته‌­ای درباره سلامت و بهداشت روان در این ستادها رخ داده است؛ اسفند سال گذشته که ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد، ابعاد و زمان طولانی کرونا و پیامدهای آن برای هیچ­کس آشنا نبود و به همین دلیل به نظر می‌­رسد آن زمان تدبیر خاصی برای کمیته تخصصی «سلامت روان» اندیشیده نشد؛ اما امروز با گذشت نزدیک به یکسال از همه‌­گیری کرونا، مشخص شده که در کنار پیامدهای جسمانی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی، آثار ویرانگر روانی آن به شدت مساله‌ساز شده است.


۳. بررسی اعضا و کمیته‌­های مختلف ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌­دهد، موضوع «روان و بهداشت روانی» حتی یک نماینده یا متولی در ستاد یادشده ندارد؛ کمیته‌­های بهداشت و درمان، امنیتی اجتماعی، آموزش و تبلیغات و به تازگی قرارگاه عملیاتی، همه بخش­‌ها و کارگروه‌­های این ستاد است.

اگرچه در اقدامی قابل تحسین در همان روزهای نخست، «کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی» به ریاست وزیر ارشاد تشکیل شد، اما وظیف اصلی این کمیته چنانچه در حکم رئیس ستاد آمده بود اطلاعرسانی مناسب و «مقابله با شایعه پراکنی­‌های مغرضانه و ایجاد سازوکارهای مناسب جهت آگاهی جامعه» بوده و ارتباطی با مباحث تخصصی بیماری‌­ها و  مشکلات و اختلالات روان ندارد.


۴. متاسفانه در ستاد یادشده بسیاری از معاونت‌های وزارت بهداشت از جمله معاون کل، معاون درمان، معاون بهداشت، معاون و رئیس سازمان غذا و دارو، معاون تحقیقات و فناوری، معاون آموزشی و حتی مشاور مدیرکل  و رئیس حوزه وزارتی، حضور دارند اما خبری از مدیرکل دفتر سلامت روانی نیست؛ در میان اعضای کمیته علمی نیز انواع و اقسام تخصص‌­ها و فوق‌تخصص‌­ها شامل متخصص ریه، قلب، بیماری‌های، جراحی کلیه و مجاری ادراری، عفونی، روماتولوژی، ویروس‌شناسی پزشکی، داروسازی، رادیولوژی، آسیب‌شناسی، بیماری‌های عفونی کودکان و ... به درستی حضور دارند اما در غفلتی سهوی حتی یک روانپزشک و روانشناس هم در این کمیته حضور ندارد.


۵. درباره غربت و بی‌مهری وزارت بهداشت به حوزه تخصصی روانشناسی، در این شرایط ویژه کرونایی فرصت مناسبی برای پرداختن به آن نیست؛ اما متولی رسمی و ملی حوزه بهداشت روان که در یک مدیریت کل (و نه معاونت) با عنوان« مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت» گنجانده شده و از قضا رئیس آن هم یک روانپزشک است نه یک روانشناس، انتظار می‌­رود به هر شکل  ممکن اوضاع روان مردم را به اطلاع وزیر بهداشت رسانده و با بهره‌ گیری از مشاوره‌­های تخصصی چاره‌­ای عاجل بیندیشد.


۶. بعد از گذشت ۱۰ ماه از ورود و گسترش ویروس کرونا، به نظر می­‌رسد فوری­ترین و عاجل­ترین اقدام برای سامان وضعیت کنونی، تشکیل کمیته «بهداشت روان» در ستاد ملی مقابله با کروناست تا بیش از این از موضوع مهم و حیاتی روان و ذهن مردم مورد غفلت قرار نگرفته و پیامدهای منفی کرونا در زندگی شخصی و اجتماعی آحاد جامعه کاهش یابد یا مدیریت شود.


از رئیس‌جمهوری محترم درخواست می­‌شود، تدبیر اساسی اندیشیده و با تشکیل اضطراری کمیته علمی بهداشت و سلامت روان، امید به کاهش ناملایمات روانی جامعه را زنده نگه دارد. 



*دکتر محمدرضا رئیسی-روانشناس
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند