جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ / ۲۲:۰۴
کد مطلب: 51862
۱
Unusual or atypical depression

 افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

 افسردگی غیر معمول یا آتیپیک
هر نوع افسردگی می تواند باعث شود که فرد از زندگی لذت نبرد. با این حال، افسردگی آتیپیک یا همان افسردگی با ویژگی های غیر معمول به معنی آن است که خلق و خو افسرده در شما می تواند در پاسخ به حوادث مثبت ظاهر شود. سایر نشانه های کلیدی آن نیز عبارتند از: افزایش اشتها،خواب بیش از حد،احساس سنگینی در بازوها و یا پاها
 
افسردگی آتیپیک یا غیرمعمول برعکس نامش غیرمعمول نیست؛ بلکه اتفاقا یکی از انواع افسردگی بسیار شایع است؛ ولی به باورِ بعضی کارشناسان، کم تر از شیوع واقعی آن مورد تشخیص و درمان قرار می گیرد. به گفته دکتر هالاریس،« این نوع افسردگی به اندازه افسردگی ماژور شناخته شده نیست.»

بطور کلی، اشخاص مبتلا به افسردگی غیر معمول از علایم مشابه اختلال افسردگی ماژور یا عمده( MDD) رنج می برند. اما در این میان یک فرق اساسی و مهم وجود دارد؛ واکنش پذیری خلقی. به عبارت ديگر، خلق شخص با وقوع اتفاقی مثبت میتواند تغيير یافته و بهتر شود.

 
علایم افسردگی آتیپیک
علایم افسردگی آتیپیک میتواند از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد. علامت کلیدی آن عبارت اند از:
– افسردگی هایی که در جواب به وقایع خوب و اخبار مثبت افزایش پیدا می کند.
– افزایش اشتهایی که منجر به افزایش وزن گردد.
– تمایل زیاد به خوابیدن، بیش از ۱۰ ساعت در طول روز
– حس سنگینی و کرخی در بازوها و یا پاها که حدود یک ساعت یا بیشتر در طول روز صورت بگیرد. احساسی که متفاوت از خستگی است.
– حساسیت به ترد شدن یا انتقاد که به را روابط فردی و اجتماعی و یا شغل شخص تأثیر می گذارد.
– بیخوابی
– اختلال در خوردن مثل پراشتهایی عصبی( بولیمیا bulimia)، تغذیه بیش از حد یا محدودیت غذایی بسیار زیاد
– لاغری بدن و در عین حال احساس چاق بودن داشتن
– سردرد و دیگر دردها و مشکلات

 
دلایل افسردگی آتیپیک
دلایل افسردگی آتیپیک
دلیل بروز افسردگی آتیپیک در برخی افراد هنور مشخص نشده است. یکی از دلایل احتمالی ابتلا به افسردگی غیر معمول، عدم تعادل در برخی از انتقال دهنده‌های عصبی است؛ از جمله دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین که خلق فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

عوامل دیگری نیز وجو دارند که خطر ابتلا به افسردگی آتیپیک را در فرد افزایش می‌دهد از جمله:
سابقه خانوادگی. اگر فردی از اعضای خانواده از اختلال افسردگی آتیپیک یا سایر اختلالات خلقی رنج ببرد، احتمال بروز بیماری در فرد افزایش می‌یابد.
مشکلات پزشکی بخصوص. اگر فرد سابقه‌ ابتلا به اختلال دو قطبی، اختلال اضطراب، اختلال خود زشت انگاری (body dysmorphic disorder)، اختلال اضطراب اجتماعی یا اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی (avoidant personalities) را داشته باشد، احتمال بروز افسردگی آتیپیک در فرد افزایش می‌یابد. مصرف مواد مخدر. سابقه مصرف مواد مخدر نیز می‌تواند احتمال بروز بیماری در فرد را افزایش دهد.

دقیقا معلوم نیست که چه چیزی سبب افسردگی غیرمعمول می شود یا این که به چه دلیل بعضی اشخاص دارای خصوصیت های گوناگون افسردگی هستند. افسردگی آتیپیک، اغلب در سال های نوجوانی و پیش از انواع دیگر افسردگی آغاز می شود و میتواند دوره ای طولانی‌تر ( مزمن) داشته باشد.
 
همانند سایر انواع افسردگی، ترکیبی از عوامل امکان دارد در شکل پذیری این اختلال درگیر باشند. این عوامل عبارتند از:
 
تفاوت مغز: انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی در مغز هستند که سیگنال ها را به دیگر بخش های مغز و بدن حمل می کنند. زمانی که مقدار این ماده های شیمیایی غیر طبیعی یا کم باشد، عملکرد گیرنده های عصبی و سیستم عصبی تغییر نموده و منجر به افسردگی می شود.
 
صفت های ارثی:افسردگی در افرادی که بستگان نزدیکشان هم چنین شرایطی را دارند، شایع است.
راه کارهای درمانی افسردگی آتیپیک


تشخیص افسردگی غیر معمول
تشخیص صحیح قدمی مهم و حیاتی برای دریافت درمان مناسب است. متاسفانه، برخلاف سایر مشکلات پزشکی، هیچ تست آزمایشگاهی، عکس رادیوگرافی یا معاینه فیزیکی‌ای که بتواند تشخیص درستی را برای فرد مهیا نماید، وجود ندارد. به نظر می‌رسد، تشخیص آگاهانه بر پایه چک کردن آزمایش‌هایی مخصوص برای رد هرگونه مشکل مربوط به سلامتی که می‌تواند باعث بروز علائم افسردگی یا علت اصلی شود، می‌باشد. این آزمایش‌ها می‌توانند آزمایش خون، تست مواد مخدر و آزمایش‌های تصویربرداری (سی تی اسکن یا MRI مغزی) را شامل شود. همچنین احتمالاً فرد تست افسردگی را نیز انجام می‌دهد. این تست در طول معاینه به صورت شفاهی توسط پزشک یا متخصص بهداشت روان، یا از طریق کاغذ یا دستگاه دیجیتالی پیش از مراجعه به پزشک انجام شود. پزشک پاسخ‌ها و علائم شما را با معیارهای تشخیصی بیان شده در دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) مقایسه خواهد کرد.

مطابق DSM-5، برای تشخیص اختلال افسردگی با علائم غیرمعمول، اگر فرد در پاسخ به یک رویداد مثبت زندگی به طور موقت احساس بهتر داشته باشد (واکنش پذیری خلقی) و به علاوه دو مورد از هر یک از معیار زیر را برای یک بازه زمانی دو هفته‌ای یا بیشتر تجربه کند، مبتلا است.
.غذا خوردن زیاد یا افزایش وزن
.خواب زیاد
.احساس خستگی، ضعف و کم انرژی بودن
.حساسیت شدید به رد شدن از سوی دیگران
.حالات واکنشی شدید

 
 درمان افسردگی آتیپیک
هرچند مهار کننده های برداشت مجدد سروتونین و سایر داروهای جدیدتر اغلب به علت داشتن پروفایل اثرات جانبی کم تر مناسب بوده و جزء مورد های نخست برای درمان افسردگی هستند، ولی بیماران مبتلا به افسردگی آتیپیک به مهارکننده های مونوآمین اکسیداز( MAOIs) پاسخ بهتری می دهند.

برخی از داروهای MAOIs رایج:
 
– فنلزین( ناردیل)( Phenelzine( nardil
– ترانیل سیپرومین( پارات)( Tranylcypromine( parnate
– ایزوکاربوکسید( مارپلان)( Isocarboxazid( marplan
– سلژیلین( امسام)( Selegiline( emsam
 
با این وجود، امکان دارد که ابتداً SSRIها به علت پتانسیل کنی که برای پیدایش عارضه های جانبی جدّی دارند یا به علت نداشتن محدودیت رژیم غذایی موجود برای MAOI ها تجویز شوند. به طورمثال ، برای جلوگیری از دوره و دوک های فشار خون بالا که بطور بالقوه کشنده هستند، لازم است از مصرف غذاها و نوشیدنی های دارای تیرامین در موقع استفاده از MAOI پرهیز کنید.
 
روان درمانی، یا صحبت درمانی هم بخش مهمی از برنامه درمانی افسردگی آتیپیک شمرده می شود. از نظر علمی کارکرد مؤثر درمان شناختی- رفتاری( CBT) در درمان علایم افسردگی اثبات شده است.
 
CBT میتواند به شخص در یادگیری و استفاده از مهارت های مقابله ای کمک کند تا بتواند استرس خود را بهتر مدیریت، با افکار و احساسات منفی مقابله و ترس های خویش را مدیریت کنید. این مهارت ها به خصوص زمانی میتوانند موثر واقع شوند که شخص در انتظار آغاز درمانهای ضد افسردگی باشد.
 
دیگر شیوه های روان درمانی، یا صحبت درمانی که امکان دارد برای درمان افسردگی غیر معمول مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از:
 
– رفتار درمانی
– درمان شناختی
– درمان رفتاری دیالکتیکی
– درمان فردی، گروهی و خانوادگی
– درمان بین فردی


روان درمانی پویشی( PSYCHODYNAMIC)
علاوه بر دارو و روان درمانی، بعضی از مطالعات نخست اثرات مثبت گیاهان و مکمل هایی را نشان می دهد که امکان دارد در بهبود علایم افسردگی کمک کننده باشند. از جمله روغن ماهی، گیاه علف چای( St. John’s Wort)، روغن ماهی، ۵- هیدورکسی تریپتوفان ۵- HTP و اسیدفولیک. چنانچه در حال استفاده مکمل هستید، نخست با پزشک خویش مشورت کنید. بعضی مکمل ها و گیاهان دارویی میتوانند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند.
 
داروهای ضد افسردگی تا حد زیادی کمک کننده خواهند بود. همچنین داروهای مهارکننده های بازجذب سروتونین با نام مخفف اس اس آر آی( selective serotonin reuptake inhibitor) هم امکان دارد تجویز شوند.
 
علاوه بر این گاهی نسل قدیمی تر داروهای ضد افسردگی موسوم به مهارکننده های مونوآمین اکسیداز( monoamine oxidase inhibitor) هم برای درمان این نوع از افسردگی تجویز می شود. روی این دسته از داروها برای درمان افسردگی غیر معمول تا به حال مطالعه های زیادی انجام شده است.
 
 
مرجع : بیتوته و ...
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "