سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۳
کد مطلب: 51868
۱
دلیل افزایش مقالات بی‌کیفیت چیست؟

صفر تا صد نوشتن یک مقاله خوب

صفر تا صد نوشتن یک مقاله خوب
مقاله علمی گزارش نوشته شده و انتشار یافته‌ای است که نتایج تحقیقات جدید در آن حوزه تخصصی تشریح می‌شود. انتشار مقالات علمی راهی است تا یک محقق بتواند نتایج کار تحقیقاتی خود را با دیگر محققان و دانشمندان در سراسر جهان به اشتراک بگذارد و یا کار‌های تحقیقاتی سایر محققان را در قالب یک مقاله مروری ارائه کند.
 
باید گفت که تکامل علم وجود مقالات به علت اینکه آن‌ها مرتبط با یک زمینه علمی به صورت زنجیر وار و متصل به هم هستند بسیار اجتناب ناپذیر است، در واقع اساس و بنیان کار‌های تحقیقاتی هر محقق، مقالات قبلی است و باید توجه داشت که هدف یک مقاله علمی تحت تاثیر قرار دادن خواننده نیست، بلکه دادن اطلاعات است.

روش‌های گوناگونی برای نوشتن یک مقاله وجود دارد و زمانی شاهد یک مقاله خوب هستیم که در قالب یک محقق پس از تحقیقات میدانی و جمع‌آوری مطالب مناسب و دیگر فعالیت‌ها، شروع به پردازش و بررسی و در آخر نتیجه‌گیری کنیم، بنابراین در ادامه می‌توانید روش‌های متفاوت مقاله نویسی را یاد بگیرید.

مطالعه زیاد مقالات خوب
اگر دوست دارید که در زمینه مقاله نویسی پیشرفت کنید و مقالات شما طرفداران زیادی داشته باشد، حتما تعداد زیادی از مقالات خوب و آسان را دانلود کرده و به مطالعه آن‌ها بپردازید.

پیگیری یک پژوهش
در نظر گرفتن یک مقاله خوب و تکرار آن امری لازم و ضروری در جهت نوشتن یک مقاله خوب و پرکاربرد است در غیر اینصورت اگر بخواهید مقالات متنوعی را یا موضوعات گوناگون مطالعه کنید به علت عدم تمرکز روی یک عنوان خاص به هیچ وجه نباید از خود انتظار یک مقاله نویس موفق را داشته باشد، در واقع این موضوع یک امر طبیعی بوده و برای رسیدن به شیوه‌ خود شما الزامی است، همچنین می‌توانید ابزار و پرسش‌نامه‌های طرح شده را امتحان کرده و دیدگاه خود را یادداشت کنید.

همایش ها را حتما دنبال کنید
همایش‌های مقاله‌نویسی را حتما دنبال کرده و ایدئولوژی خودتان را برای نوشتن مقاله‌ی مورد نظر پیدا کنید، چرا که اکثر دانشجویان شرکت در همایش‌ها را اولویت خود برای شروع مقاله نویسی در نظر می‌گیرند.

نوشتن روزانه یک مقاله
مقاله نویسی یکی از مهم‌ترین کار‌هایی بوده که به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک مقاله نویسی خوب شناخته شوید، توصیه ما به شما این است که حتی اگر مقاله بدی نوشتید به هیچ عنوان ناامید نشوید چرا که این راه منجر می‌شود تا در آینده‌ای نه چندان دور حتما در مقاله نویسی حرفه‌ای شوید.

از دیگران کمک بگیرید
برای پیشرفت در مقاله نویسی حتما از نظرات دیگران کمک بگیرید و از آنان بخواهید که در خصوص ایرادات مقاله‌ی شما صحبت کنند تا در گزارش‌های بعدی آن‌ها را تکرار نکنید.


مشخص کردن چارچوب مقاله‌ خود
در ابتدا لازم است که با ساختار‌های مقاله‌ استاندارد آشنا شده و مناسب‌ترین آن را برای خود پیدا کنید و بهتر است که در ابتدا روی جزئیات تمرکز نداشته و به دنبال یک مقاله علمی هم نباشد.

برای نوشتن مقاله‌ خوب تنها قدرت قلم شما کافی نبوده و باید حتما از ابزار آماری استفاده کنید و بدانید که یک مقاله خوب دارای چندین اسم متفاوت است. همچنین کارگاه‌های مقاله‌نویسی به منظور تقویت شما در این امر خوب هستند، اما به شرطی که در ابتدا اصول مقاله‌نویسی را یاد بگیرید و سپس تصمیم به شرکت در این کارگاه‌ها بگیرید، طبق سرشماری‌های انجام شده بیشتر افراد شرکت کننده در این کارگاه‌ها معمولا اطلاعاتی در مورد مقاله نویسی ندارند.

رضا رستمی استاد دانشگاه تهران درباره اهمیت مقاله و پایان نامه اظهار کرد: مقاله در واقع گزارش یک فعالیت علمی و پژوهشی، برای در دسترس قرار گرفتن تلاش یک دانشمند یا گروهی از دانشمندان و محققان در اختیار علاقمندان  است.

مقاله ملاک تولید علم است و در حال حاضر مهم‌ترین شاخص برای  سنجش میزان موفقیت یک استاد، دانشکده، دانشگاه یا کشور در تولید علم است.

رستمی بیان کرد: به دلیل اهمیت ارائه مقاله توسط دانشجویان، این امر مورد توجه جدی دولت، وزارت‌خانه‌های مرتبط و دانشگاه‌ها قرار گرفته  و بر انجام کار پژوهشی و چاپ مقاله توسط دانشجویان و استادان دانشگاه تاکید شده است.

الزامات ارائه یک مقاله چیست؟
لازمه ارائه یک مقاله، توانمندی فردی، پژوهش و تحقیق است و اگر فردی با انجام کار پژوهشی، در زمینه تولید علم قدم بردارد، شایسته گرفتن مدرک دکتری و ارتقای جایگاه به استاد دانشگاهی است؛ به عبارت دیگر ارتقای جایگاه یک استاد دانشگاه و دفاع از پایان‌نامه دکتری برای دانشجویان مستلزم ارائه یک مقاله است.

شیوع خرید پایان نامه و مقاله در بین دانشجویان
 آموزش دانشجویان برای نوشتن یک مقاله، از مقطع لیسانس و با درس‌هایی از جمله آمار و روش تحقیق شروع می‌شود؛ این درس‌ها دانشجو را برای انجام کار پژوهشی و نوشتن یک مقاله آماده می‌کند.
 
اگر دانشجو در مقطع لیسانس فردی موفق باشد، آمار و روش تحقیق را به طور کامل فرابگیرد و جمع‌آوری داده و نوشتن پروپوزال را در دوران دستیاری پژوهشی در کنار یک استاد یا دانشجوی تحصیلات تکمیلی یاد گرفته باشد، مقطع لیسانس را با موفقیت می‌گذراند و با موفقیت وارد مقطع فوق لیسانس می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در مقطع فوق لیسانس ارائه مقاله و پایان‌نامه صرفا یک کار پژوهشی تحت عنوان پایان‌نامه است؛ اگر دانشجو خودش این پایان‌نامه را با انجام پژوهش آماده کند، حاصل آن یک پایان‌نامه قابل دفاع است که دانشجویان می‌توانند از آن یک مقاله استخراج کنند.

ایراد و مشکل کار این است که درس‌ها در مقطع لیسانس جدی گرفته نشده و توانمندی لازم کسب نمی‌شود و پایان‌نامه به جای اینکه حاصل تلاش و تحقیق دانشجو باشد، یک پژوهش آماده و نوشته شده توسط افراد دیگر است؛ در این حالت مقاله حاصل از پایان‌نامه هم متعلق به دانشجو نیست و از پایان نامه‌ای استخراج شده که فرد دیگری برای دانشجو نوشته است.

رستمی گفت: متاسفانه امروز گروه‌های مافیایی و بازار سیاه در زمینه تولید و چاپ مقاله ایجاد شده است و یک چالش جدی در جامعه به شمار می رود و مقاله به جای اینکه حاصل کار پژوهشی یا تحقیقات یک استاد باشد، توسط فردی دیگر آماده و چاپ می‌شود.

در این حالت مقاله‌ها به معنای واقعی، ارزشی به لحاظ تولید علم ندارد و این مقاله‌ها در دنیا که یکی از معیار‌های طبقه‌بندی کشور‌ها در زمینه تولید علم است، به عنوان یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.
 
متاسفانه در این زمینه هیچ کنترلی نیست و فرد با ارائه و دفاع پایان‌نامه و مقاله‌ای که خود ننوشته است می‌تواند وارد مقطع دکتری شود.


افزایش تعداد مقالات بی‌کیفیت و فارغ التحصیلان دکتری
ارائه مقاله در مقطع دکتری اجباری است و دانشجو قبل از این که از پایان‌نامه دفاع کند باید یک مقاله ارائه دهد؛ فردی که نتوانسته در مقطع کارشناسی ارشد توانمندی لازم برای ارائه مقاله و پایان‌نامه را کسب کند، مجبور است نوشتن مقاله دکتری را به فرد دیگری واگذار کند که نتیجه این کار تعداد زیاد فارغ التحصیلان دکتری بدون کیفیت و حجم بالای مقالات منتشر شده بی‌کیفیت و ناکارآمد است.

او افزود: یکی از معضلات امروز جامعه، مد شدن تحصیلات تکمیلی است به همین دلیل باید این فرهنگ در جامعه فراگیر شود که اگر فردی به تدریس و انجام پژوهش علاقه ندارد نیازی برای ورود به تحصیلات تکمیلی نیست، زیرا جامعه ظرفیت داشتن این تعداد فارغ‌التحصیل دکتری را ندارد.


ویژگی‌های یک مقاله معتبر و استاندارد چیست؟
این استاد دانشگاه گفت: مقاله‌ای که باید در دانشگاه چاپ شود، یک مقاله دارای استاندارد‌های بین‌المللی است که در آن از منابع معتبر دنیا استفاده شده است. در واقع مقاله نویسی یک فن و آموزش است که نیاز به علاقه‌مندی فرد دارد تا بتواند آموزش‌های کسب کرده را در قالب یک مقاله ارائه کند.

 قدم اول در نوشتن یک مقاله انتخاب موضوع است؛ مقاله می‌تواند دارای موضوعات مختلفی از قبیل هواشناسی، اجتماعی، درمان و غبیره باشد که به علاقه فرد بستگی دارد؛ به عبارت دیگر هر موضوع دارای ساختار منسجم و کاربردی می‌تواند در نهایت به یک مقاله عالی و جامع تبدیل شود.

 پس از انتخاب موضوع باید به جمع آوری اطلاعات و داده‌ها پرداخته شود و در نهایت تحلیل و آنالیز داده‌ها صورت می‌گیرد؛ نتایج به دست آمده از پژوهش دانشجو باید با نتایج پیشین مقایسه شده و علل تفاوت یا شباهت نتایج تبیین و تشریح شود.

برای پایان‌نامه‌ای که حدود ۲۰۰ صفحه است، جمع‌بندی پژوهش در قالب ۲۰ صفحه باید بتواند نتیجه را به عنوان یک مقاله ارائه دهد و این تمام مراحل تهیه یک پایان‌نامه توسط دانشجویان است.
 
 
انتخاب موضوع مناسب
در ابتدا برای نوشتن یک مقاله خوب لازم است تا موضوع مناسب و مورد علاقه‌ای را انتخاب کنید و حتما معلومات جزئی در مورد موضوع مقاله خود داشته باشید. موضوعی که شما به عنوان مقاله ارائه می‌دهید نباید دارای ابهام باشد، بلکه باید ابهامات دیگران را رفع کند.

احتمال دارد که کتاب‌ها و مقالات زیادی در زمینه مقالات وجود داشته باشند، اما لازم است تا محتوا را به گونه‌ای بیان کنید که به زبان شیواتر با ویژگی‌های خاص‌تر باشند و در نظر داشته باشید که شیوه بیان محتوای خود را مناسب‌تر از دیگر مقاله‌ها انتخاب کنید.
 
همچنین برای الگو‌گیری در نوشتن مقاله می‌توانید به منابع مختلفی دسترسی داشته باشید، به عنوان مثال اگر رشته‌ حقوقی داشته باشید می‌توانید از رای‌های دادگاه استفاده کنید. آرای دادگاه‌ها و مقالات اینترنتی می‌توانند در رفع ابهامات کمک زیادی به شما کنند، چرا که مفاهیم کتاب‌ها تنها کلیات و مباحث سرفصلی را توضیح می‌دهند و در مطالب ریز نخواهند شد.

در زمان ارائه مقاله باید مطالب را به گونه‌ای منظم کنید که وقت دیگران را تلف نکند، چرا که نظم در ارائه‌ی مطالب، زیبایی مقاله‌ی شما را بالا خواهد برد. ساختار تنها اسکلت اصلی مقاله‌ی شما بوده و احتمال دارد تا در طول مقاله تغییراتی شکل بگیرد. ازمه نوشتن مقاله خوب نظم دهی به افکار است، در واقع ساختاری از نوشته‌های شما پایه و اساس اصلی مقاله را شکل می‌دهد.


نوشتن مقدمه
یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله با عنوان مقدمه شناخته شده است و در مورد نوشتن آن باید به گونه‌ای رفتار کنید که نظر خواننده به شما جلب شود، مقاله را با همان موضوع جالبی که مطرح کرده اید آغاز کرده و از هر زاویه‌ای که دوست داشتید شروع کنید تا با موضوع هماهنگی داشته باشد.

 لازم است تا در مقدمه یک گزارش مواردی مانند طرح موضوع اصلی،  انگیزه برای نوشتن مقاله، سوالات مطرح شده در تحقیق،  هدف از نوشتن تحقیق، بیان اندازه‌ی تحقیق، مانع‌های موجود در تحقق و توضیح پلان‌های مقاله رعایت شوند.

نوشتن متن اصلی
هر ایده‌ای که روی کاغذ نوشته‌اید را حتما روی یک متن جامع وارد کنید و یک بخش جداگانه برای هرکدام از نظرات خود اختصاص داده و هر ایده را به عنوان یک ایده برای عنوان اصلی درنظر بگیرید و در مورد آن توضیح دهید. بهترین گزینه این است که برای هرکدام از آن‌ها سه الی چهار خط را در نظر داشته باشید.

انتخاب متنی که می‌نویسید باید با روش منطقی مرتبط باشد و منظور اصلی در مقاله حتما مشخص شود تا از هدف اصلی مقاله دور نباشد، توجه داشته باشید که در میانه‌ها باید حتما سخن اصلی با صراحت بیان شود و در بخش پایانی هم تمام مطالب در مدت زمان کوتاه جمع آوری و بیان شوند.


نتیجه گیری
علاوه بر اینکه در زیر هر عنوان باید نتیجه‌گیری کنید لازم است تا این نتیجه‌گیری کلی یا نهایی حتما در آخر مقاله تان آورده شود و خلاصه و فشرده‌ مطلب خود را در جای دهید. ذکر خلاصه‌ها و دستاوردها، ارائه‌ پیشنهاد و راهکار مرتبط با مقاله و بررسی نهایی و رفع اشکال باید حتما در مقاله نهایی تان ذکر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی