شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - 23 Jan 2021
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ / ۰۴:۰۰
کد مطلب: 51871
۱

توصیه‌هایی برای کسب رضایت و آرامش درونی

توصیه‌هایی برای کسب رضایت و آرامش درونی
بسیاری از سنت های کهن و مبتنی بر تجربه بشری معتقدند تنها زمانی می توانید خرسند و سعادتمند باشید که به آرامش درونی برسید و آرامش درونی ناشی از پیروی از چند قانون ساده برای دستیابی به تندرستی است.
 
آیین تبتی فلسفه‌ای صلح‌طلبانه است که در آن سعادت انسان عنصر اصلی است. بر خلاف باورهای غربی، تبتی‌ها معتقد نیستند که رضایت و خرسندی در زندگی به مفهوم تحقق رویاها یا هیجان دست‌یافتن به آرزوها است. برعکس ، اگر می‌خواهید خرسند باشید، باید آرامش درونی پیدا کنید و  برای دستیابی به آرامش درونی ، باید از پنج قانون پیروی کنید.
 
تبتی‌ها قوانین تندرستی را بر اساس آنچه "سموم" زندگی می‌نامند، طراحی کردند. این سموم احساسات و موقعیت‌هایی است که شما را کنترل می‌کند و بر آرامش شما تأثیر می‌گذارد. این سموم نفرت، اضطراب، تکبر، خودخواهی و عدم پذیرش است.
 
بر این اساس پنج قانون تندرستی برای کمک به شما در جلوگیری یا خلاص شدن از شر پنج سمی طراحی شده است که  تا زمانی که در درون شما باشند، با ایجاد سرخوشی کاذب  به شما آسیب می‌رسانند. بنابراین، اگر به دنبال آرامش درونی هستید، باید از قوانینی پیروی کنید که امروز  در این درس با شما به اشتراک می‌گذاریم.
 
"هر مکانی اینجاست و هر لحظه اکنون"
 
 
پنج قانون خرسندی و تندرستی
نفرت را کنار بگذارید
نفرت احساسی پیچیده و عمیق است. نفرت در بر دارنده احساساتی از جمله خشم، طرد و کینه است و  در نتیجه احساسی بسیار تهاجمی است که بر نحوه نگرش ما بر جهان تأثیر می گذارد. مطالعات بسیاری نشان داده اند که  تا وقتی که در قلب خود نفرت داشته باشید، خوشحال نخواهید شد.
 
به همین دلیل تبتی ها یکی از 5 قانون خود را به آزاد کردن قلب از نفرت اختصاص می دهند. واضح است که گفتن آن بسیار آسانتر از انجام ان است.  برای اینکه واقعاً خود را از شر نفرت رها کنید، به همدلی سالم نیاز دارید .
 
این یعنی همه چیز را از دریچه همدلی ببینیم. اگر نسبت به کسی نفرت دارید، سعی کنید اشتباهات و محدودیت های او را درک کنید. مشاهده افراد با همدلی به شما کمک می کند تا ببخشید و نفرت را کنار بگذارید.
 
نگرانی های خود را کنار بگذارید
نگرانی‌ها عمدتاً ناشی از پیش بینی اضطراب آور آینده است. به عبارت دیگر، این که انتظار می‌کشیم که اتفاق ناخوشایندی رخ دهد، اتفاقی که می‌تواند باعث درد یا ناراحتی شود. نگرانی ها از ذهن منطقی ناشی نمی شوند. اگر به خطری منطقی بیندیشیم به سادگی سعی می کنیم راهی برای کاهش خطر پیدا کنیم.
 
بهترین راه برای اینکه ذهن خود را از نگرانی خلاص کنید حضور داشتن در زمان حال است. به جای اینکه به آنچه ممکن است اتفاق بیفتد یا به آنچه که اتفاق افتاده  فکر کنید، اینجا و اکنون باشید و از آن بهترین استفاده را ببرید.
این امر علاوه بر اینکه اضطراب شما را تسکین می دهد ، اعتماد به نفس تان را نیز تقویت می کند.

 
تکبر خود را کنار بگذارید
یکی از متناقض ترین جنبه های متکبر بودن این است که باعث آسیب پذیری شما می‌شود. وقتی نسبت به دیگران احساس برتری دارید، به احتمال زیاد بخاطر هر اشتباه کوچکی که مرتکب شوید از خود عصبانی خواهید شد. همچنین وقتی کسی از شما انتقاد می کند نراحت می شوید و تنها زمانی احساس راحتی می کنید که اطرافیانتان از شما تعریف و تمجید کنند.
 
جدی گرفتن بیش از حد خود فقط منجر به بروز مشکل می شود. با فروتنی و درک اینکه برای یادگیری همه چیزهایی که دوست دارید یاد بگیرید یا رسیدن به تمام اهداف تان فرصت زندگی دارید، می توانید از مشکلات جدی گرفتن خود جلوگیری کنید. بدون تکبر، زندگی سبکتر می شود.
 
سخاوتمند باشید و به دیگران هدیه دهید
تبتی ها توجه زیادی به اهمیت سخاوت دارند. افرادی که به خود ایمان دارند و زندگیشان باعث رنج کسی نمی شود، از این حسن برخوردارند. سخاوت زندگی همه را غنی می کند.
 
هدیه دادن نوعی قدرت شخصی است. وقتی از قلب خود  به کسی هدیه می دهید، برای کسی آرزوی خیر می کنید یا در شادمانی و رنج دیگران شریک می شوید، باعث می شود احساس قوت بیشتری داشته باشید. این کار موجودیت شما را گسترش می دهد و به تندرستی شما کمک می کند.

 
بیشتر بپذیرید و کمتر انتظار داشته باشید
قانون مهم دیگر برای تندرستی، یادگیری پذیرش هر تجربه ای است که دارید. هر فردی که ملاقات می کنید و هر موقعیتی که در زندگی با آن روبرو هستید برای شما یک هدیه به ارمغان می آورد. مشکل این است که ما همیشه قادر به شناسایی آن نیستیم.
به جای شکایت از آنچه برای شما اتفاق می افتد، آن را بپذیرید و از آن چیزی بیاموزید. بهترین قسمت ماجرا این است که شما توانایی تبدیل موقعیت های منفی را به فرصت های رشد خواهید داشت.
 
هر یک از ما به سادگی می توانیم زندگی را برای خود بی جهت پیچیده کنیم اما این قوانین به ما یادآوری می کنند که تنها چیزی که مهم این است که به سادگی با نگرشی فروتنانه و مثبت نسبت به خود و دیگران زندگی کنید، بقیه فقط جزئیات بی اهمیت است.
 
 
"هر مکانی اینجاست و هر لحظه اکنون"
 
منابع:
www.scmp.com/lifestyle/health-wellness/article/3108815
brill.com/view/journals/arp/31/2/article-p191_4.xml
www.researchgate.net/publication/250958766
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28951998
 
 
مرجع : سواد زندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

تست روانشناسی/ آیا در زمان حال زندگی می‌کنم یا در گذشته و آینده؟
دکس متیل فنیدات؛ موارد مصرف، عوارض جانبی
حقایقی جالب از کمیاب‌ترین تیپ شخصیتی جهان
انزوا و تنهایی با مغز ما چه می‌کند؟
تاب‌آوری در سوگ غیر‌طبیعی
واکسن ایرانی کرونا تاکنون هیچ عارضه‌ای نداشته است
انسان‌های افسرده چه شکلی هستند؟
درمان های  «چندفرهنگی»
۹ تله فکری که قاتل خاموش روابط عاشقانه هستند
۷ قانون برای «نه گفتن» به خواسته‌های کودکان
اشکالات سازمان نظام روانشناسی باید در درون سازمان حل شود نه در رسانه ها
اخذ مجوز استخدام مشاوران در دانشگاه‌های علوم پزشکی
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!