پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۸
کد مطلب: 51884
۱

شیوع اختلالات روانی همراه با کرونا

شیوع اختلالات روانی همراه با کرونا
همه‌گیری کووید-۱۹ و سرعت انتشار بالای این بیماری باعث شد، هر کشوری برای کاهش شیوع ویروس، اقدامات خاصی را انجام دهد. این اقدامات پیشگیرانه و قوانین سخت‌گیرانه مانند قرنطینه، به شکلی عمیق سبک زندگی و نوع روابط اجتماعی را تغییر داده است.  این تغییرات ممکن است از بعد روانی هزینه‌های بالایی را برای افراد جامعه ایجاد کند.

طبق نظر پژوهشگران در طول شیوع کووید-۱۹ ممکن است تغییرات روان‌شناختی مانند: ترس، اضطراب، افسردگی، آشفتگی روان‌شناختی و یا عدم اطمینان در انسان‌ها رخ دهد. همچنین این وضعیت می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کادر پزشکی و افرادی که به طور مستقیم تحت تاثیر ویروس قرار دارند، به وجود آورد.

با توجه به نکات گفته شده، اثرات روانی همه‌گیری کووید-۱۹ نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل حسین سوری؛ پژوهشگر گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور تهران، مرضیه نوری‌فرد؛ پژوهشگر گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و صابر آریامنش؛ پژوهشگر گروه مشاوره خانواده دانشگاه هرمزگان؛ با انجام مطالعه‌ای وضعیت سلامت روانی کاربران شبکه‌های اجتماعی را در دوره شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایران مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این پژوهش کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی تلگرام و واتساپ مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران با طراحی یک پرسش‌نامه آنلاین، ۴۴۳ کاربر بالای ۱۵ سال را ارزیابی کردند.

یافته‌های این پژوهش در خصوص میانگین نشانه‌های اختلالات روان‌شناختی حاکی از سلامت روانی قابل قبول شرکت‌کنندگان داشت. در بین نشانه‌های مختلف اختلال، ترس مرضی، در بین افراد بیشتری دیده می‌شد. کم‌ترین اختلال روانی مشاهده شده طی این بررسی‌ها نیز روان‌پریشی بود.

میانگین نمره زنان در نشانه‌های اختلال روانی، شکایات جسمانی، وسواس جبری، حساسیت بین فردی و افکار پارانوئیدی، بیشتر از مردان بود. افرادی که تجربه ابتلا به کرونا را داشتند، در مولفه‌های شکایت جسمانی، وسواس جبری، اضطراب و ترس مرضی، نشانه‌های اختلال روانی بالاتری نسبت به افرادی که به کرونا مبتلا نشده‌بودند، داشتند.

این نشانه‌ها در افراد مجرد بیشتر از متاهلین بود. همچنین نشانه‌های شکایات جسمانی، اضطراب و ترس مرضی در بین افراد دارای بیماری‌های مزمن بالاتر از افراد بدون بیماری مزمن بود. افرادی که والدین با بیماری مزمن داشتند نیز بیشتر از دیگران دچار ترس مرضی بودند.

پژوهشگران این مطالعه برای افزایش سلامت روانی در این دوران پیشنهاد می‌کنند افراد علاوه بر رعایت بهداشت و در صورت توان رعایت قرنطینه، از روش‌های ذهن‌آگاهی و تن‌آرامی استفاده کنند و از هیجان، استرس یا اضطراب دوری کنند. همچنین مطالعه و ورزش در منزل نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نتایج این مطالعه آبان ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی وضعیت سلامت روانی کاربران شبکه‌های اجتماعی در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹» در مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين