پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ / ۲۰:۵۵
کد مطلب: 51894
۲

روانشناسی افرادی که ماسک نمی‌زنند!

روانشناسی افرادی که ماسک نمی‌زنند!
در حالی که دنیا مشتاقانه منتظر پایان دادن به همه گیری با کمک واکسن‌های کرونا است، همچنان استفاده مکرر از ماسک، می‌تواند برای جلوگیری از انتقال ویروس در جهان مفید باشد. اگرچه بسیاری از مردم از ماسک استفاده می‌کنند و از توصیه‌های بهداشت عمومی پیروی می‌کنند، اما برخی از آن‌ها از ماسک استفاده نمی‌کنند و معتقدند که استفاده از ماسک چندان لازم نیست.

حدود یک سال است که استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، برای بسیاری از مردم جهان یک عادت مهم تلقی می‌شود، اما انطباق با شرایط دوران کرونا برای برخی از افراد چندان ساده نبوده است. عوامل مختلفی از جمله سطح درآمد، وابستگی های سیاسی و جنسیت با این موضوع که افراد ماسک و فاصله اجتماعی را انتخاب می‌کنند، ارتباط دارد. با این حال، روانشناسی می‌تواند به نوعی توضیح دهد که چرا تفاوت‌های رفتاری برای استفاده از ماسک رخ می‌دهد.

تحقیقات گذشته نشان داده است که عوامل روانشناختی مانند درک فرد از خطر و گرایش به رفتار مخاطره آمیز بر پایبندی به رفتار‌های سلامتی تأثیر می‌گذارد. این موضوع اکنون در همه گیری کنونی مشاهده شده است، درواقع ممکن است یک توضیح روانشناختی برای این عدم رعایت بهداشت وجود داشته باشد: پدیده "واکنش روانشناختی". این پدیده ای روانشناختی است که بر اساس آن مردم به شدت اعتقاد دارند که واجد آزادی عمل در رفتار خود هستند و وقتی این آزادی به هر وسیله‌ای تهدید می‌شود احساسات منفی را تجربه می‌کنند و بنابراین برای بازگرداندن آن انگیزه می‌گیرند.

این بدان معناست که وقتی به آن‌ها گفته می‌شود از ماسک استفاده کنید و از نظر اجتماعی فاصله داشته باشید، برخی از افراد ممکن است حس کنند که رفتار مستقل آن‌ها در معرض تهدید است. سپس خشم و احساسات منفی دیگر به دنبال آن می‌آیند. برای کاهش این احساسات ناراحت کننده، این افراد ممکن است سعی کنند با رعایت نکردن توصیه‌های اجباری، آزادی خود را بازیابند.

همانطور که روانشناسی می‌تواند به شما توضیح دهد که چرا مردم ممکن است ماسک را رد کنند، همچنین می‌تواند راهنمایی در مورد نحوه پذیرش ماسک را به مردم ارائه دهد. درواقع با استفاده از تکنیک‌های مختلف روانشناسی اجتماعی می‌توان برای ترغیب مردم به پیروی از توصیه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گرفتن از اجتماع و قرنطینه کردن خود استفاده کرد.

یکی از روش‌های اصلی، ایجاد اطمینان بین مردم در این خصوص است که ماسک واقعا موثر است. درواقع مردم باید برای پیروی از توصیه‌های بهداشتی باید اطلاعات دقیق و منطقی دریافت کنند. اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند مفید باشد.

یک مقاله جدید نیز نتیجه گرفته است که اعمال اجبار و جریمه به مردم برای ماسک زدن کمک نمی‌کند و حتی ممکن است منجر به دافعه شود.
مرجع : انتخاب
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...