سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۵
کد مطلب: 51897
۱
کدام قسمتهای بدن زودتر پیر می شوند؟

10 عضو بدن که سن واقعی تان را برملا می‌کنند

10 عضو بدن که سن واقعی تان را برملا می‌کنند
اولین نشانه‌های پیری در دهه‌ 20 زندگی ظاهر می‌شوند، زمانی که سر و کله‌ چین‌های پاکلاغی دور چشم‌ها پیدا می‌شود.
بیشتر ما در تلاش‌هایی که برای حفظ جوانی خود داریم تمرکز اصلی را بر مراقبت از صورت می‌گذاریم. اما علاوه بر صورت، بخش‌های دیگری از بدن هم هستند که سن واقعی ما را برملا می‌کنند.

در ادامه با این بخش‌های بدن آشنا خواهیم شد.

1. آرنج‌ها
با بالا رفتن سن، پوست دور آرنج چروک و آویزان می‌شود. خشکی و پوسته پوسته شدن آرنج دلایل زیادی دارد. مثلاً سایش مداوم ناشی از مالیده شدن آرنج به لباس‌ها و میز، پوست آن را خشک‌تر و به مرور آویزان می‌کند. هر کاهش وزن شدیدی هم می‌تواند باعث شل و آویزان شدن پوست آرنج شود.

2. دست‌ها
دست‌ها معمولاً یکی از اولین قسمت‌ها در بدن هستند که نشانه‌های پیری را بروز می‌دهند. با بالا رفتن سن، پوست کلاژن خود را از دست می‌دهد و حفظ رطوبت برای آن دشوارتر می‌شود. این مسأله می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست دست‌ها شود. رگ‌ها هم با بالا رفتن سن مشهودتر می‌شوند، چون دست‌ها بافت نرم خود را از دست می‌دهند.


3. ناخن‌ها
ناخن‌ها آینه‌ تمام نمای سلامت کلی شما هستند و تغییراتی که به مرور زمان در بدن رخ می‌دهند را منعکس می‌کنند. با بالا رفتن سن، سرعت رشد ناخن‌ها کمتر می‌شود و ممکن است شکننده‌تر و بیشتر مستعد شکستن شوند.

4. گردن
یکی از شایع‌ترین نشانه‌های پیری در گردن ظاهر شدن نوار‌های ماهیچه‌ای عمودی است. یک نشانه‌ دیگر پیری گردن لکه‌های قهوه‌ای است. علت به وجود آمدن این لکه‌ها ممکن است آسیب ناشی از نور خورشید، عوامل ژنتیکی یا دیگر مشکلات جسمی مثل چاقی باشد.

5. قفسه سینه
با لباس‌های یقه باز پوست قفسه سینه بیرون می‌ماند و بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از نور خورشید قرار می‌گیرد. شاید در سنین پایین تر روی قفسه سینه‌ خود کک و مک‌هایی داشتید، اما احتمالاً با بالا رفتن سن بزرگ‌تر و تیره‌تر شده و تبدیل به لکه‌های قهوه‌ای شده اند. یک نشانه‌ دیگر پیری در قفسه سینه، قرمزی و بزرگ شدن عروق خونی است. علت این مسأله اغلب پرتو‌های فرابنفش خورشید است.

6. لب‌ها
لب‌ها هم مانند پوست دور چشم از بقیه‌ بخش‌های بدن بسیار حساس ترند. لب‌ها هم دچار چین و چروک می‌شوند و برخی عادت‌ها مانند مصرف سیگار یا جمع کردن لب‌ها می‌تواند در چروک شدن زودهنگام دور لب‌ها نقش داشته باشد. خشکی لب‌ها آن‌ها را مستعد ترک برداشتن می‌کند و حتی گاهی می‌تواند رنگ طبیعی لب‌ها را از بین ببرد.

7. مو‌ها
مو‌های ما به مرور زمان نه تنها رنگ بلکه حجم خود را هم از دست می‌دهند. با بالا رفتن سن گردش خون در قسمت پوست سر و دور فولیکول‌های مو کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل به مو‌ها اکسیژن و ویتامین‌های کمتری برای رشد می‌رسد. در نتیجه مو‌ها به تدریج ضخامت خود را از دست می‌دهند.

8. چشم ها
پوست دور چشم ها نازک تر از بخش های دیگر بدن هستند و در اثر عادت های تکرار شونده ای مثل نیمه باز نگه داشتن چشم ها و لبخند زدن و همینطور صدمات ناشی از نور خورشید، چروکیده می شوند. اغلب کرم های ضد آفتاب را نمی توان برای دور چشم ها استفاده کرد اما استفاده از عینک آفتابی از دو جهت پوست دور چشم ها را محافظت می کند. اول آنکه این عینک ها جلوی پرتوهای مضر فرابنفش را می گیرند و دوم آنکه با استفاده از این عینک ها چشم هایتان را کمتر نیمه باز نگه می دارید.
 
9. پیشانی
پیشانی هم یکی از اولین اعضای بدن است که چروکیده می شود چون دائما برای ابراز احساسات شدیدتر خود، پیشانی را چین می دهیم.

10. زانوها
پوست روی زانوها معمولا قبل از بقیه ی قسمت های پا شل می شود. در این ناحیه برجستگی های استخوانی و تاندون های زیادی وجود دارد اما آن مقدار چربی و عضله ای که در دیگر بخش های بدن وجودد دارد در قسمت زانو نیست و به همین دلیل است که استخوان ها و حفره ها را در این ناحیه به راحتی حس می کنیم.
مرجع : روزیاتو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو