جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۷
کد مطلب: 51909
۲
ابلاغ بسته حمایت از بیماران مزمن اختلالات روانی

ارائه خدمات روان شناختی به ۷۶ هزار نفر از کادر درمان

ارائه خدمات روان شناختی به ۷۶ هزار نفر از کادر درمان
مهدی شادنوش،  گفت: کسانی که در معرض کارهای پر خطر هستند از جوانب مختلف تحت تأثیر فرسودگی شغلی و سختی کاری خواهند بود که می‌تواند بر سلامت روان آنها نیز تأثیرگذار باشد؛ از این رو باید حمایت کافی از این افراد صورت گیرد تا هم خدمتی ارائه دهند و هم سلامت خودشان دچار نقصان نشود. پس از شیوع کرونا سختی کار کادر درمان نسبت به قبل افزایش یافت و ما در وزارت بهداشت بلافاصله وارد عمل شدیم و اقدام به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌هایی برای حمایت از سلامت روانی این عزیزان کردیم.

 
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری مجازی با موضوع مداخلات روان شناختی برای گروه‌های هدف در دوران کرونا، گفت: حمایت‌های روانی- اجتماعی در حوزه سلامت روان از ابتدایی‌ترین روز‌های شیوع کرونا مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفت.
 

وی افزود: به جز این کار اتفاقاتی که در مراکز درمانی می‌افتاد را مورد رصد قرار دادیم و بازخورد ابلاغ دستورالعمل ذکر شده را گرفتیم و سعی کردیم آموزش‌هایی در راستای کاهش استرس کادر درمان، حل مسئله، کنترل هوش هیجانی، کنترل خشم و سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری را برای آنها برگزار کنیم. تاکنون بیش از ۲۶۰۰ خانواده مورد تماس مددکاران ما قرار گرفتند و در صورتی که وجود بیماری در آنها احراز شد، آنها را برای حمایت‌های بیشتر به روانپزشک و روانشناس ارجاع دادیم. در این طرح بیش از ۷۶ هزار نفر خدمت گرفتند.


موضوع عدم ابتلای معتادان به کرونا رد شد
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه حوزه سلامت روان در جامعه ما مظلوم و مغفول مانده است، افزود: مسئله روان اجتماع و افراد جامعه به صورت یک لایه زیر پوستی می‌تواند گسترش پیدا کند و در نهایت همه را زمین گیر کند. باید آرامش را به جامعه بیاوریم و به سلامت روان توجه ویژه‌ای داشته باشیم. سطح توجه مردم به معضلات روز جامعه را باید شناسایی و به آن پاسخ داد.

او درباره مبتلا نشدن معتادان به کرونا، بیان کرد: این اقدام نوعی فکاهی در فضای مجازی بود. با تست‌ها و آزمایش‌های انجام شده بر روی معتادان جمع آوری شده، موضوع عدم ابتلای معتادان به کرونا رد شد.

شادنوش با اشاره به اینکه بحران عمیق در حوزه دارو نداریم و با هر سختی مشکلات این حوزه‌ حل شده است، گفت: سامانه مدیریت بیماری‌های نادر را برای دسترسی بهتر بیماران دچار بیماری خاص ایجاد کرده ایم تا دارو فقط در اختیار بیماران واقعی قرار بگیرد. در این شیوه سهم هر بیمار در داروخانه به صورت امانت گذاشته می‌شود تا بیمار دریافت کند و از این پس دارو به داروخانه‌ها بدون کد ملی بیمار  خاص داده نمی‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره اختلالات روانی ناشی از کرونا، تاکید کرد: ارائه آمار در این زمینه سخت است و نیازمند تحلیل اطلاعات هستیم. به صورت کلی و میدانی سلامت روان کادر درمان تحت تاثیر قرار گرفته است، اما جهت ارائه آمار نیازمند این هستیم که سال ۹۹ به پایان برسد، سپس گزارش ارائه شود.

او گفت: از ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا جمع آوری معتادان متجاهر متوقف شد و دستور العمل های جمع آوری ابلاغ شد تا با رعایت این شیوه نامه به صورت مدیریت شده معتادان جمع آوری و در مراکز مشخص جایابی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو