جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۲
کد مطلب: 51916
۱

چون کمال‌گرا هستم؛ ازدواج نمی‌کنم

چون کمال‌گرا هستم؛ ازدواج نمی‌کنم
طرحواره کمال گرایی در ازدواج به این صورت است که به‌دنبال فردی می‌گردید که یا از جهت شهرت یا ثروت یا مقام و منزلت جایگاهی داشته باشد، بنابراین افراد معمولی برای شما هیچ جذابیتی ندارند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که طرحواره کمال‌گرایی با خودشیفتگی همبستگی بالایی دارند. در ازدواج چیزی که مهم است، این است که احساس امنیت و اعتماد کنیم و تا اندازه‌ای از نظر شدت نیاز‌ها شبیه به هم باشیم و قادر باشیم خواسته‌ها و نیاز‌های همدیگر را ببینیم.


اول؛ انتخاب همسر
طرحواره کمال گرایی سبب می‌شود که شما دوست دارید با کسی ازدواج کنید که یک یا چندتا از ویژگی‌های زیررادارد.
طرحواره کمال گرایی در ازدواج سبب می‌شود که شما به دنبال افرادی باشید که بسیار موفق یا دارای مرتبه اجتماعی بالایی باشند.

گاهی هم کمال گرایی در ازدواج سبب می‌شود که شما به دنبال کسانی باشید که بسیار دقیق و منظم و مانند شما وسواسی باشند.

یکی از مراجعینم می‌گفت: علت جذابیت همسرم برای من این بود که بسیار دقیق و آینده‌نگر بود.

ممکن است که شما به دنبال افرادی باشید که بسیار ایده آل گرا هستند، کمال گرایی در ازدواج باعث می‌شود که کسانی که مانند خودتان عاشق کار و تلاش هستند و استراحت نمی‌کنند، برای شما بسیار جذاب هستند.

گاهی هم می‌خواهید با کسانی که از لحاظ مالی و حرفه‌ای از شما پایین‌تر هستند ازدواج کنید یا وارد رابطه بشوید تا بتوانید نسبت به آن‌ها فخر فروشی و احساس ارزشمندی کنید.

گاهی هم کمال گرایی در ازدواج سبب می‌شود که افرادی که بی نظم و شلخته هستند برای شما بسیار جذاب هستند، چون خودتان این ویژگی را ندارید.

گاهی هم دوست دارید با کسانی ازدواج کنید یا وارد رابطه بشوید که گوش به حرف شما بدهند و تن به معیار‌های سختگیرانه شما بدهند.

گاهی هم تاثیر کمال گرایی در ازدواج به این صورت است که کسانی که افراد مستقلی هستند و در برابر شما بایستند برای شما بسیار جذاب هستند.

اگر که گرفتار کمال‌گرایی باشید، سبب می‌شود که افرادی که تحصیلات بالایی دارند برای شما بسیار جذاب باشند یا کسانی که به شکلی سری در بین سر‌ها دارند.

گاهی هم تاثیر کمال گرایی در ازدواج برای شما به این صورت است که به دنبال کسی می‌گردید که کمک دست شما باشد و به شما کمک کند، به عنوان مثال یکی از مراجعین من که مدیر یک شرکت بود با خانمی ازدواج کرد که در کار‌های شرکت به او کمک کند.

بسته به اینکه در کدام مکانیسم مقابله‌ای باشید طرحواره شما در معیار‌های انتخاب همسر خیلی تاثیر دارد. خب اشکال این معیار‌ها کجاست؟

ما ۵ نیاز داریم:
۱. نیاز به عشق و تعلق خاطر
۲. نیاز به آزادی
۳. نیاز به بقا و امنیت خاطر
۴. نیاز به قدرت و ارزشمندی
۵. نیاز به تفریح و خنده

و شخصی که برای ارتباط و ازدواج انتخاب می‌کنیم باید این توانایی را داشته باشد که به همه‌ی نیاز‌های ما توجه کند وماهم باید به همه نیاز‌های خود و همسرمان توجه کنیم، ولی وقتی که گرفتار طرحواره هایمان هستیم به یک نیاز بیش از سایر نیاز‌ها توجه می‌کنیم و در نتیجه نیاز‌های دیگر ما یا همسر ما برآورده نمی‌شود و این سبب می‌شود که یا از طرف ما یا از طرف مخاطب نارضایتی بوحود آید.

مثلا طرحواره کمال گرایی در ازدواج سبب می‌شود که به نیاز به قدرت و ارزشمندی بیشتر از سایر نیاز‌ها بیش از اندازه بها بدهیم و بقیه نیازهارا کم اهمیت بدانیم.


دوم؛ نوع رفتار با همسر
و اگر در این جا از دست طرحواره جان سالم به در ببرید و بنا به هر دلیلی با فردی سالم آشنا بشوید، طرحواره‌ی کمال گرایی در ازدواج باعث می‌شود یا انقدر عیب‌جویی میکنید که مخاطب از دست شما خسته و فراری می‌شود، یا آنقدر ایراد می‌گیرید که حالش از خودش به هم می‌خورد و به همین دلیل از شما که این همه از او یاد می‌گیرید هم خوشش نمی‌آید، یا آنقدر او را کنترل می‌کنید که عرصه برای او تنگ می‌شود، یا آنقدر به موفقیت و کار می‌چسبید که هیچ توجهی به مخاطب خود نمی‌کنید.

طرحواره کمال گرایی در ازدواج باعث می‌شود شما این رفتار‌ها را انجام بدهید و به این وسیله مخاطب خود را از دست بدهید و رابطه را تخریب کنید.

خانواده خود را فراموش می‌کنید و برای روابط صمیمانه خودتان وقت نمی‌گذارید، خیلی مشغول کارکردن هستید، آرامش خود را مشروط به دست یافتن به خواسته‌های‌تان می‌دانید، پیش خودتان فکر می‌کنید که اگر که به اندازه کافی پول، جایگاه اجتماعی، خانه عالی، ماشین گران قیمت را فراهم کنم، آن وقت آرام می‌شوم. در حالی که زندگی در جریان است و شما عشق و محبت واقعی را دریافت نمی‌کنید.

شاید رابطه شما و همسرتان برای دیگران الگو و آرزو باشد، اما خودتان زیاد راضی نیستید، یا ایراد و عیب جویی و کنترل زیاد می‌کنید و به این شکل اگر هم رابطه‌ی خوبی گیرتان بیاید آن را تخریب می‌کنید واین سبب می‌شود که دیر یا زود همسرتان یا نامزد شما را رها می‌کند.
البته موضوعی که امروز درباره‌اش صحبت کردیم، به این معنا نیست که از ایده‌آل‌هایتان بگذرید، اما بی‌نقص جویی بیش از اندازه باعث مشکلاتی خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم اگر احساس می‌کنید دچار کمال‌گرایی شده‌اید و در ازدواج کردن به مشکل خورده‌اید، حتما به مشاور مراجعه کنید.


منبع: برگرفته از یادداشت‌های ارسطو رضایی در شبکه اجتماعی ویرگول
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.