پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ / ۰۷:۳۹
کد مطلب: 51920
۲

افراد الکلی‌ در ابراز همدلی دچار مشکل می‌شوند

افراد الکلی‌ در ابراز همدلی دچار مشکل می‌شوند
به گزارش ساینس دیلی، مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که الکل مصرف می‌کنند اختلال عملکردی گسترده‌تری در مغز خود دارند. این تحقیقات نشان می‌دهد که مغز افرادی که میزان زیادی مشروبات الکلی استفاده می‌کنند باید تلاش بیشتری برای ایجاد احساس همدلی با افرادی که در درد و ناراحتی هستند داشته باشند.

مقاله‌ای با نام "پاسخ‌های متفاوت مغز افراد الکلی و غیر الکلی برای درک درد دیگران در هنگام احساس همدلی "در ماه اکتبر ۲۰۲۰ در مجله(Neuroimage: Clinical) منتشر شده است. در این مطالعه ۷۱ شرکت کننده(از فرانسه و انگلیس) شرکت داشتند که فعالیت مغز آنها با اسکنرهای اف‌ام‌آرآی fMRI هنگام انجام کاری که باعث ایجاد احساس همدلی می‌شد بررسی کردند. نیمی از این افراد به عنوان مصرف کنندگان مشروبات الکلی طبقه بندی شدند و نیمی از آنها مصرف کننده مشروبات الکلی نبودند. افرادی که مشروبات الکلی مصرف کرده بودند در حالت هوشیار مورد بررسی قرار گرفتند.

در این فعالیت تصویری از عضوی آسیب دیده از بدن نشان داده شد و از آنها خواسته شد تصور کنند این عضو بدن آنها و یا فرد دیگری است و میزان دردی که حس می‌کنند را بیان کنند. دسته ای که مشروبات الکلی مصرف کرده بودند در مقابل گروه دیگر تلاش بیشتری کردند تا میزان درد فرد در تصویر را درک کنند. آنها زمان بیشتری صرف این کار کردند و اسکن مغز آنها نشان دهنده فعالیت بیشتر و استفاده بیشتر از نورون‌های عصبی مغز برای درک میزان درد در شخصی دیگر بود.

این مطالعه همچنین یک اختلال عملکردی گسترده تر از آنچه پیش از این یافت شده بود را نشان داد. یک منطقه بصری از مغز ، که در شناسایی اعضای بدن نقش دارد، به میزان غیرعادی فعال شده بود. این موضوع در افرادی که مشروبات الکلی مصرف نکرده بودند وجود نداشت.

وقتی از همه افراد شرکت کننده خواسته شد تا این عضو بدن را عضوی از بدن خود تصور کنند تفاوتی در میزان درد تخمین زده شده توسط شرکت کنندگان در هر دو دسته تفاوتی وجود نداشت.

پروفسور تئودورا دوکا(Theodora Duka) از دانشکده روانشناسی دانشگاه ساسکس می‌گوید: من سال‌های زیادی بر روی مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی تحقیق کرده ام و شواهد زیادی برای تاثیر گسترده الکل بر اختلال عملکرد مغز در قسمت‌هایی که هدایت گر توجه ما و کنترل ما بر خود است جمع آوری کردم. اما هدف از این تحقیقات بررسی میزان همدلی افرادی که الکل زیاد می‌نوشند در مواجهه با درد دیگران و بررسی تفاوت آنها با افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند، است.

کاهش همدلی در افرادی میزان زیادی مشروبات الکلی استفاده می‌کنند، ممکن است نوشیدن را تسهیل کند زیرا می‌تواند درک درد و رنج خود یا دیگران را در طول یک جلسه نوشیدن کمرنگ کند. ما با این مطالعه نشان داده ایم که اختلال در عملکرد مغز بیشتر از آن چیزی است که پیش از این می‌دانستیم. منطقه ای از مغز به نام ناحیه Fusiform همراه با منطقه‌ای که مسئول شناسایی اعضای بدن است فعالیت بیش از حدی از خود نشان دادند وقتی که فرد احساس همدلی را  تجربه می‌کرد.

دکتر شارلوت ری (Charlotte Rae) از دانشکده روانشناسی دانشگاه ساسکس می‌گوید: نتایج به دست آمده شگفت آور است. این نتایج نشان می‌دهد افرادی که الکل مصرف می کنند باید تلاش بیشتری بکنند تا با دیگران همدلی کنند و نسبت به افرادی که مشروبات الکلی مصرف نمی‌کنند از منابع بیشتری برای فعالیت مغزی استفاده کنند و این به آن معناست که این افراد در زندگی روزمره خود باید تلاش زیادی بکنند تا همانند افراد غیرالکلی درد و رنج دیگران را درک کنند. اما این به آن معنا نیست که آن‌ها احساس همدلی ندارند بلکه فقط باید منابع بیشتری را صرف فعالیت مغز کنند که در زمانی که منابع محدود باشد ممکن است آنها در ایجاد این حس دچار مشکل شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود