کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش مراجعان درمانگاه‌های روانپزشکی در دوران کرونا

خبرگزاری ایمنا , 10 دی 1399 ساعت 1:17

رئیس مرکز روانپزشکی رازی گفت: بر حسب مشاهدات در دوران شیوع کرونا بر میزان افرادی که به دلیل اضطراب، افسردگی و به ویژه سوگواری‌های حل نشده ناشی از مرگ‌ومیر این بیماری به درمانگاه‌های روانپزشکی سرپایی مراجعه کرده‌اند، افزایش نسبی پیدا کرده‌است.


دکتر رضا دانشمند، در خصوص مشکلات مرکز روانپزشکی رازی در دوران کرونا، اظهار کرد: بعد از شیوع این بیماری در کشور تقریباً تمام مراکز درمانی با مشکلاتی رو به رو شدند و در مقاطع مختلف شکل این بحران متفاوت بود.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط ویژه‌ای که این مرکز دارد و حدود ۵۰۰ بیمار که اکثر آن‌ها سالمند هستند، طی مدت طولانی در آن نگهداری می‌شوند و همچنین آسیب پذیری این بیماران و سخت‌تر بودن مراقبت‌های فردی در آن‌ها از این جهت ممکن است، نکات بهداشتی را کمتر رعایت کنند، بعد از شیوع کرونا بر اساس تجربه‌های سایر کشورها و اپیدمی‌های قبلی نگرانی‌های فراوانی داشتیم، چرا که اگر این بیماری وارد مرکز می‌شد، مدیریت شرایط بسیار دشوار می‌گشت و ممکن بود، با یک فاجعه انسانی روبه‌رو شویم.

این متخصص اعصاب و روان ضمن اشاره به اینکه در همه دنیا سالمندان، افراد دارای نقص ایمنی و به ویژه اشخاصی که در خانه سالمندان و مراکزی نظیر مرکز ما زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند، اظهار کرد: خوشبختانه با کمک تیم علمی و مدیریتی بیمارستان توانستیم این بحران را مدیریت کنیم و در عین حال خدمات کمی و کیفی ما کاهش نیابد.

رئیس مرکز روانپزشکی رازی با بیان اینکه میانگین ابتلاء بیماران بستری در مرکز ما به کووید تفاوت چندانی با میانگین کل جامعه نداشته‌است و خوشبختانه با تلاش همکارانم تحت تأثیر شرایط ویژه این مرکز قرار نگرفته‌ایم، افزود: میانگین بیماران ورودی و روز تخت ما تفاوت چندانی با گذشته نداشته‌است، ولی دوره‌ای کاهش یافته و دلیلش این بوده‌است که پذیرش‌های غیر اورژانسی را محدود کردیم و بیماران هم به دلیل شرایط کرونا کمتر مراجعه کردند و به طور کلی تعداد بیمارانی که در حال حاضر بستری هستند، نسبت به سال‌های گذشته تغییر چندانی پیدا نکرده‌است.

وی با اشاره به اینکه ما بیماران روانپزشکی مبتلا به کووید را بستری می‌کنیم و خدمات لازم را به آن‌ها ارائه می‌دهیم، متذکر شد: بر اساس مشاهدات در موج اول و دوم کرونا بیماران روانپزشکی که در خانه بودند و نیاز به بستری داشتند، ولی به دلیل ملاحظات کرونایی به ما مراجعه نکرده بودند، تخت تأثیر شرایط قرنطینه، تنهایی و تنش‌های این دوران علائمشان شدت پیدا می‌کرد و ما بعد از هر پیک کرونا یک موج بستری بیماران روانپزشکی را در مرکزمان داشتیم.

این روانپزشک توضیح داد: این بستری‌ها لزوماً به این معنی نبود که تشدید علائم بیماران مستقیماً به دلیل کرونا رخ داده است، اما به هر حال به شیوع این بیماری بی ربط نبود و می‌توان حدس زد که بیماران در شرایط کرونایی استرس بیشتری را تحمل کرده‌اند، تا جایی که کنترل استرس از دستشان خارج می‌شد و نیاز به بستری پیدا می‌کردند.

دانشمند با بیان اینکه ماهیت بیماران سرپایی روانپزشکی با بیمارانی که نیاز به بستری دارند متفاوت است، گفت: اشخاصی که احتیاج به بستری شدن، دارند، اغلب دچار بیماری‌های شدیدی نظیر: روان پریشی و اختلال دو قطبی هستند و معمولاً افرادی که استرس و افسردگی دارند، بستری نمی‌شوند.

وی به میزان گفت: بر حسب مشاهدات در دوران شیوع کرونا بر میزان افرادی که به دلیل اضطراب، افسردگی و به ویژه سوگواری‌های حل نشده ناشی از مرگ‌ومیر این بیماری به درمانگاه‌های روانپزشکی سرپایی مراجعه کرده‌اند، افزایش نسبی پیدا کرده‌است.
 
 


کد مطلب: 51927

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51927/افزایش-مراجعان-درمانگاه-های-روانپزشکی-دوران-کرونا

میگنا
  https://www.migna.ir