شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ / ۱۴:۰۶
کد مطلب: 5195
۰

اسامی و تصاویر برندگان نوبل پزشکی/ نوبل پزشکی بین سه دانشمند تقسیم شد

آکادمی نوبل برندگان نهایی جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی را در موسسه کارولینسکای سوئد اعلام کرد که بر این اساس سه محقق حوزه پزشکی به صورت مشترک به عنوان برندگان نوبل 2011 معرفی شدند.
به گزارش مهر، آکادمی نوبل در پی صد و دهمین سالگرد برگزاری مراسم جوایز نوبل، با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد برنده نهایی جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را اعلام کرد. در این مراسم بروس. ای. بوتلر (Bruce A. Beutler) از آمریکا به همراه جولز. ای. هافمن (Jules A. Hoffmann) از لوکزامبورگ به خاطر اکتشافاتی که در زمینه "مصونیت ذاتی" انجام داده بودند و همچنین رالف ام. استین مان (Ralph M. Steinman)  از کانادا به خاطر کشف سلول دندریتی و نقش آن در مصونیت انطباقی مشترکا به عنوان برندگان نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2011  معرفی شدند.   از سمت چپ به راست بروس ای. بوتلر، جولز هافمن و رالف ام. استین مان آکادمی نوبل سال گذشته رابرت جی .ادواردز را به خاطر مقاومت در برابر محدودیتهای اجتماعی و ابداع و توسعه تکنیک باروری مصنوعی که منجر به متولد شدن بیش از 4 میلیون انسان در سرتاسر جهان شده به عنوان برنده نوبل پزشکی یا فیزیولوژی معرفی کرده بود. بر اساس گزارش سایت نوبل، اولین جایزه برنده نوبل پزشکی جهان در سال 1901 به "امیل ون برینگ" به خاطر مطالعاتش در زمینه سرم درمانی بیماری دیفتری اختصاص یافته بود. دلایل انتخاب برندگان نوبل پزشکی2011 / جزئیات تحقیقات نوبلی‌ها
در یادداشتی که امروز نماینده هیئت داوران آکادمی نوبل در استکهلم قرائت کرد آمده است: "این دانشمندان با کشف اصول کلیدی برای فعالیت سیستم ایمنی تحولی در درک ما از این دستگاه بدن ایجاد کردند." نیمی از جایزه 10 میلیون کرونی نوبل (یک میلیون دلار یا یک میلیون و 400 هزار یورو) بین بوتلر و هافمن تقسیم می شود و استین مان نیمی دیگر از این جایزه را دریافت خواهد کرد. بروس ای. بوتلر
 
متولد 29 دسامبر 1957، ایمنی شناس آمریکایی و استاد و مدیر دپارتمان ژنتیکی موسسه تحقیقاتی Scripps در کالیفرنیا است.
 
این دانشمند با کشف فاکتورهای اساسی فعل و انفعالات میان ارگانیسم و محیط زیست گامهای مهمی را برای آینده تحقیقات درباره دستگاه ایمنی برداشت.
 
در سال 2007 این محقق 54 ساله آمریکایی به همراه جولز هافمن "جایزه بالزان" را برای مصونیت ذاتی دریافت کرد.
 
جولز هافمن
 
متولد 2 آگوست 1941 در "اشترناخ" لوکزامبورگ است. این ایمنی شناس فرانسوی با اصلیت لوکزامبورگی مدیر بخش تحقیقات مرکز تحقیقات ملی فرانسه و رئیس آکادمی علوم موسسه دو فرانس است.
 
این دانشمند 70 ساله در کنار بوتلر به خاطر تحقیقاتی که بر روی فعل و انفعالات میان ارگانیسم و محیط زیست انجام داد جایزه بالزان را دریافت کرد.
 
رالف ام. استین مان
 
متولد 1943 در مونترال کانادا است. این دانشمند 68 کانادایی که در حال حاضر استاد و دانشمند دانشگاه راکفلر در نیویورک آمریکا است به دلیل کشفیاتی که درباره سلولهای دندریتی و نقش آنها در مصونیت انطباقی انجام داد یکی از سه برنده جایزه نوبل پزشکی سال 2011 شد.
   مصونیت ذاتی
 
به گزارش مهر، مصنونیت ذاتی یا ایمنی ذاتی همراه با ایمنی انطباقی یکی از دو حالت دفاع ایمنی در انسان را نشان می دهد. این مصونیت، مکانیزیمهای بیوشیمیایی دفاع سلولی برای پیشگیری، مبارزه و نابود کردن عوامل بیماریزایی است که به سطح بافتها نفوذ می کنند. مصنونیت ذاتی در تمام ارگانیسمهای پرسلولی وجود دارد.
 
ویژگیهای مصونیت ذاتی
 
این مصونیت اولین پاسخ ایمنی است که بدن انسان در زمان برخورد با یک عفونت میکروبی از خود نشان می دهد و بسیار سریعتر از ایمنی انطباقی است.
 
در واقع از لحظه ای که عامل عفونت به بدن حمله می کند این دفاع ایمنی در مدت چند ساعت وارد عمل می شود و دارای یک محدودیت ویژه در امکان تشخیص مولکولهای بیان شده توسط گروهی از عوامل بیماریزا است اما برخلاف مصنویت انطباقی، اغلب موفق نمی شود یک عامل بیماری منفرد را تشخیص دهد.
 
ایمنی ذاتی یک مکانیزم گسسته از مصونیت انطباقی نیست اما می تواند آن را تحریک کند و از طریق چند واسطه و سیگنالهای مولکولی بر روی آن اثر بگذارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...