کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پذیرش پزشکی از لیسانس تصویب شد

باشگاه خبرنگاران , 16 دی 1399 ساعت 23:20

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور جزئیات چهارمین مصوبه شورای عالی درباره ساماندهی کنکور را پذیرش پزشکی از لیسانس اعلام کرد.


منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۱۴۲ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه‌ای امروز که برگزار شد، یک بحث طولانی درباره مباحث مربوط به کنکور و سنجش و پذیرش مطرح شد و یک گزارش علمی داشتیم. خوشبختانه در بخش گزارش علمی یک خبر خوب و یک خبر نامناسب داشتیم.

 
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خبر خوب ارتقاء ۱۰ پله ای در رتبه جهانی کشور با استناد به مجموعه اسکاپوس داریم، بیان کرد: در میزان استناد به مقالات کشور از رتبه ۲۳ به رتبه ۱۳ جهانی ارتقا پیدا کردیم یعنی ۱۰ پله ارتقا کیفیت مقالات داشته ایم. در بین ۲۵ کشور برتر ما رتبه سیزدهم جهانی را داریم. این در پاسخ به منتقدانی است که کیفیت تولیدات علمی کشور را قبلاً زیر سوال برده بودند. استناد به مقالات یکی از شاخص‌های مهم کیفیت مقالات است اما چون حجم مقالات ما خیلی بالا بود و برخی به غیر از کمیت، کیفیت تولیدات علمی ما را نیز زیر سوال برده بودند که این گزارش خیلی خوبی درباره دستاوردهای ما بود.
کبگانیان در ادامه با اشاره به اینکه با این گزارش درباره دستاوردها امیدواریم این روند ادامه پیدا کند اظهار کرد: استنادات به مقالات کشور و متوسط جهانی که در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۵ سال پیش ۷۴ صدم درصد بود «این استنادات اگر زیر یک باشد به نشان دهنده نوعی آسیب است» اگر این استنادات از ۱ درصد عبور کند قابل توجه است. هم اکنون جایگاه ما از نظر متوسط جهانی ۱.۲۵ در سال ۲۰۲۰ است.

او با بیان اینکه نگرانی دیگری که اعضای شورای عالی نسبت به آن ابراز نگرانی کردند، سهم بودجه پژوهش و فناوری در تولید ناخالص ملی بود، گفت: در سال های گذشته سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی ۰.۶ بود اما امسال این عدد در قانون بودجه، این عدد  به ۰.۳۲ درصد کاهش یافته است. امیدواریم با توضیحات مسئولان این نگرانی رفع شود. باید توجه داشت که رشد بودجه بخش علم و فناوری از خواسته های مهم است زیرا این بودجه ها جز هزینه های کشور نیست بلکه به توسعه کشور کمک می کند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت: مصوبه دوم ادامه سیاست‌های ساماندهی کنکور بود. جدا شدن سنجش از پذیرش بحث مهمی بود که در جلسات مطرح شد. یکی از سیاست ها این بود که سنجش داوطلبان از طریق کنکور بیش از یک بار در سال انجام شود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: سیاست های ساماندهی کنکور برای سال ۱۴۰۰ اجرایی نخواهد شد و اجرای آن به سال های بعد از ۱۴۰۰ خواهد رسید، دانش‌آموزان دغدغه و نگرانی نداشته باشند زیرا این تغییرات را تدریجی اجرایی خواهیم کرد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: سیاست شماره ۴ برای ساماندهی کنکور مربوط به رشته‌های پزشکی است، ما اکنون با توضیع نامتعارف داوطلبان در رشته های مختلف مواجه هستیم. در صورتی که باید استعدادهای مختلف داوطلبان در همه رشته ها داشته باشیم اما به دلایل مختلفی مثل هدایت تحصیلی و عدم اطلاع خانواده ها از رشته های مختلف این آسیب ها ایجاد شده است.

کبگانیان ادامه داد: مقرر شد درصدی از کل پذیرش رشته های پزشکی با اولویت دانشگاه های برتر از مقاطع کارشناسی جذب شود. این مصوبه امروز به تصویب رسید تا افراد در مقطع لیسانس یکی از رشته های علوم پایه، مهندسی یا پزشکی را بخوانند و در مقطع کارشناسی ارشد وارد رشته های پزشکی شوند البته از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درخواست شده ظرف مدت معین آیین نامه را به ما اعلام کند  اما این سیاست برای اجرا شدن به برنامه ها و آیین نامه های خاصی نیاز است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت:  امروز اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور به دلیل اهمیت سیاست های کنکور پیشنهاد دادند که این مصوبه را علاوه بر نهایی سازی در ستاد نقشه جامع علمی کشور، در صحن اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با حضور روسای سه قوه مطرح کنند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مصوبه‌ها در مراحل میانی هستند و زمانی که نهایی شوند، به طور رسمی اعلام خواهند شد.


کد مطلب: 51967

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51967/پذیرش-پزشکی-لیسانس-تصویب

میگنا
  https://www.migna.ir