شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۹
کد مطلب: 51974
۷
۳۶

از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روان شناس یا کاسب؟

از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روان شناس یا کاسب؟
حضور دکتر محمود انوشه در برنامه دورهمیِ مدیری(شبکه نسیم)، سیل طرفداران فرهنگ هلاکویی، اکسپلور اینستاگرام هر ایرانی که بعید است نشانی از نفراتی، چون هلاکویی و انوشه خالی باشد، همه و همه نشان از گسترش نوعی از روانشناسی می‌دهد که یک فرد در راس آن قرار دارد، غالبا تعمیم‌دهنده هست و توصیه‌های کلی دارد، اتکا به نظرات نفراتی، چون هلاکویی و امثالهم آیا خوشبختی می‌آورد؟

این مدل از نصایح و توصیه‌های روانشناسی، به شکلی از روانشناسی زرد و کاسبی شبیه است یا واقعا دلسوزانه و راهگشاست؟ چرا این پدیده‌ها محبوب شده‌اند؟ در اینجا کامنت‌های دو اکانت از توئیتر را اینجا گذاشتیم، بحث و جدل موافقان و مخالفان را پشت هم آوردیم، شاید از میان نظرات به نتیجه‌ای برسید، احتمالا نیاز داریم در این‌باره بیشتر و بهتر تبادل نظر کنیم.



فرهنگ هلاکویی متولد ۱۳۲۳ در شهر شیراز است. او یک روانشناس، روان درمان گر، جامعه‌شناس، استاد دانشگاه در لس‌آنجلس آمریکا است. او در رشته جامعه شناسی دارای مدرک دکترا و در رشته‌های روانشناسی، اقتصاد و مشاوره ازدواج دارای مدرک فوق لیسانس است.

او پیش از انقلاب استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بوده است. دکتر فرهنگ هلاکویی پس از به پایان بردن تحصیلاتش در دانشگاه یوتا، آمریکا در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت. مدتی سرپرست کمیته فرهنگی ـ اجتماعی در معاونت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران بود، اما پس از چند سال به‌دلیل اختلاف نظر با مسئولان تلویزیون، به آمریکا بازگشت. فرهنگ هلاکویی در حال حاضر مدیر مرکز بهزیستی بورلی هیلز است و به‌عنوان مشاور ازدواج، خانواده و کودکان در این مرکز مشغول فعالیت است.


از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون برنامه تلویزیونی و همچنین رادیویی راز‌ها و نیاز‌ها را اداره و اجرا می‌کند که تاکنون شمار تماس گیرندگان آن به بیش از ۲۷۰۰۰ نفر رسیده‌است. فرهنگ هلاکویی در سال ۱۳۹۲ رادیویی فارسی‌زبان برای ایرانیان در شهر لس آنجلس تاسیس کرد.

دکتر سیدمحمود انوشه سال ۱۳۴۵ در خوزستان متولد شد، متخصص روانشناسی و تیپولوژی، محقق، نویسنده و استاد دانشگاه و کارشناس و در دوره‌ای مشاور وزیر فرانسه هم بوده است. او تحصیل کرده دانشگاه‌های ایران و لبنان و فرانسه است و در گفتار و فن بیان و سخنوری و شعر و ادبیات بسیار تبحر دارد و ماهر است. کلیپ‌هایی از دکتر انوشه در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که ادعای جالبی را درباره مرد‌ها و ازدواج مطرح کرده است.
 

چندی پیش دکتر انوشه در یک کلیپ یک دقیقه‌ای که صحبت‌های قبل و بعدش مشخص نیست، می‌گوید: «خانم‌ها این جمله را بنویسند که وقتی مردی به خانمش می‌گوید تنها تو را دوست دارم، دقیقا شبیه این است که یک زن قول داده که برود و مغازه‌ها را بگردد، ولی هیچ چیزی نخرد. هیچ مردی روی کره زمین این جوری نیست مگر این که از ساختار مرد بودن خارج شده باشد!» همچنین اظهارنظر‌های دکتر انوشه در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت معیشتی مردم در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد، او گفت: در کشوری که ۲۱۹ هزار شهید دادیم، ۳۰۰۰ صندلی مدیریتی داریم؛ یعنی به ازای هر صندلی ۷۳ شهید دادیم؛ برای هر یک صندلی یک کربلا را پشت سر گذاشتیم. اما چه کردیم؟ ملت چقدر باید تاوان بدهند؟

دکتر حمید پورشریفی، روانشناس سلامت و دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی در گفت و گویی با «روزنامه همشهری» در این باره گفت: فراموش نکنیم افراد متخصص هیچ‌گاه نصیحت نمی‌کنند و به جای فرد برای او تصمیم نمی‌گیرند بلکه روش‌های درست تصمیم‌گرفتن را به‌خود فرد یاد می‌دهند. اما گاهی صرف داشتن تحصیلات، پروانه و مجوز فعالیت هم دلیل قاطع و کافی برای انتخاب درست نخواهد بود، بنابراین مداخله‌های روانشناسی فقط نمی‌توانند به فضا‌های مجازی و اینستاگرامی و حتی گفتگو در اینگونه فضا‌ها محدود شوند؛ در واقع مشاوره روانشناسی حتما باید از فضای لازم و واقعی هم برخوردار باشد؛ نه صرفا در فضایی مانند اینستاگرام.

 بعضی افراد معمولا جذب گروه‌هایی می‌شوند که فالوئر یا طرفداران زیادی (ولو با خرید فالوئر و غیرواقعی) داشته باشند، چون فکر می‌کنند کسی که مخاطبان زیادی دارد حتما می‌تواند برای گرفتن مشاوره روانشناسی هم قابل‌قبول و اطمینان باشد. این موضوع یکی از مواردی است که می‌تواند درفضای مجازی باعث خطای شناختی و اشتباه در انتخاب مخاطبان برای گرفتن مشاوره یا روانشناس متخصص شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
این گونه افراد شاید مدرک مرتبط مشاوره و روان شناسی داشته باشند، اما حقیقتا فن و علم مشاوره دادن بلد نیستند.
بارانا
Iran, Islamic Republic of
صحبتی با دکتر انوشه دارم
آقای انوشه خبردارید زندگی چندنفر به واسطه حرف ها و مشاوره های شما از هم پاشیده شده؟؟؟؟؟
باید بگم من یکی از همون افرادم که زندگیش به واسطه حرف های شما و تاثیرات صحبت های دو نفره شما و آقای اسلامی از هم پاشید💔
امیدوارم زندگی شما همیشه پابرجا بمونه چون این نظام از هم پاشیده اصلا درد کمی نداره :////
Iran, Islamic Republic of
باسلام یکیشون هم من هستم. درست میگن روانشناس خودش روانی است
Iran, Islamic Republic of
صد رحمت به روان شناسی زرد. اینها روانشناسی سیاه رو ترویج می کنند. البته دیگر اسم روان شناسی رو نباید بکار برد و قربانی فعالیت های مخرب اینها کرد. باید یه اسم واسه این به اصطلاح کارناشناسان پیدا کرد.
Iran, Islamic Republic of
روانشناس نما بهتره
مشاور
Iran, Islamic Republic of
بهتر است بدانیم که فن سخنوری وهنر بیان،نبایستی مخاطب را وادارد که او را در آن رشته متخصص و با صلاحیت بداند!از یاد نبریم که عده ای با تکرار و تمرین،می توانند سخنران خوبی بشوند.ولی بخصوص در حیطه روان شناسی ومشاوره،فرد مراجعه کننده در پی دریافت خدمات حرفه ای است؛به طور مثال دردرمان شناختی -رفتاری،باید مسیر درست از فرآیند ارزیابی تا طرح ریزی درمان ومعرفی آن،آموزش و اجرای تکنیک های رفتاری و شناختی و واگذاری تکالیف خانگی را شامل می شود.که مسلما با بیان جملات و قطعه های ادبی و عبارت های نقل شده از این نویسنده و آن کتاب تفاوت ساختاری دارد.
و در آخر،حتما ضرب الامثل شنونده باید عاقل باشد را شنیده اید! در دنیای امروز،داشتن تحصیلات مرتبط وبه موازات آن تجربه کاری وسوابق تخصصی،یک اصل مهم است. فرهنگ سازی در زمینه خدمات روان شناسی ومشاوره برعهده اساتید،فارغ التحصیلان ودانشجویان این رشته ها است، ولی این نکته مهم هم یادمان باشد که به موازات تحصیل و کسب مدرک دانشگاهی،برای داشتن فن بیان خود وقت بگذاریم و ازمطالعه کتاب و رمان و زندگینامه های افراد موفق،مهارت زبان تخصصی و...نیزغافل نشویم .و فقط منتظر نباشیم که صرفا با داشتن مدرک،مردم به ما مراجعه کنند.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
باسلام اگر افرادی مثل دکتر هلاکویی و اقای انوشه در قلب و روح مردم رسوخ کردن برای اینه که به زبان عامیانه حرف می زنند و راهکار های عملی برای مشکلات واقعی میدن . اینکه شما بتونی به کمک یک روانشناس تو این مملکت با خودت مواجه بشی و بتونی در خودت تغییر شخصیتی ایجاد کنی تقریبا محاله . شما اگر بخواین مشاوره بگیرین باید مبالغ هنگفتی بپردازید بعد با فردی مواجه میشی که اصلا درکی از تجربه شما نداره انگار کیلومترها فاصله داره با شما . هر وقت چهار تا روانشناس حسابی تو این مملکت پیدا شدن که مطالبی رو که اموختن به زبان ساده برای مردم بگن و اگاهی های لازم رو در اختیار عموم قراربدن ،حق دارن به این اقایان اعتراض کنند . اگرروانشناسان ما خودشون رو افراد اگاه و قابلی می دونن تریبون رو به دست بگیرن و اگاهی درست به مردم بدن.اینکه قر بزنیم و نگران کاسبی دیگران باشیم هنر نیست
Iran, Islamic Republic of
سلام
فرمایشات شما درست ولی آدم به خاطر پول ویا غیر قابل دسترسی به روانشناس خودشو از چاله بیرون نمیکشه بندازه تو چاه
والا بلا اینا خودشان روانی هستند حرف هاشون بیشتر باعث بروز اختلاف وپاشیدگی خانواده ها می‌شود خواهر من برادر من صحبت های انوشه و هلاکویی برای همه ما صدق نمیکنه شرایط فرد اصول زندگی خانوادگی فرد همه یکسان نیست این صحبت ها برای همه جواب نمیده شاید از صد به دو نفر سبب شد زنگیشون بهتر بشه ولی بقیه را به خاک سیاه میکشاند. که من خودم هم قربانی یک فتوای ایشون هستم تو طبقه بالای مادر شوهرت زندگی نکن والا بدبخت میشی (تا شنید پاشید). دکتر نباید توزندگی خصوصی دیگران دخالت کنه گفتم شرایط برای همه یکسان نیست ونخواهد شد. به کی میگم به چی میگم...
United Kingdom
باهات موافقم پیش مشاور بودم گفت تا حالا مطلبی درباره ازدواج خوانده اید : طرف مقابلم گفت دکتر انوشه و من گفتم دکتر فرهنگ . دکتر گفت سخنرانی های دکتر فرهنگ را برای طرف مقابل بفرستید گوش کنه چون آقای انوشه بیش تر سخنور هستند .
Iran, Islamic Republic of
کاملا صحیح است
United Kingdom
چرا همه صحبت های شما موافقم ولی افراد متخصص کمتر وارد فضای مجازی می شوند اصلا یکی از راههای شناخت هم همینه
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
بنظرم مقایسه انوشه و هلاکویی از پایه غلط هست و بهتر است این دو نفر را جدا جدا بررسی کنید به این دلیل که نوع حرف‌هاشون از پایه باهم دیگه فرق می‌کنه.
اما اگر واقعا روانشناسان ما احساس می‌کنند که توانایی و دانش بیشتری از این دو نفر برای انتقال به قشر ضعیف و ناآگاه جامعه دارند، به جای قرار گرفتن در موضع قٌر زدن، تریبون را بدست بگیرند و خودشان شروع به تولید محتوی مناسب کنند. وگرنه که هیچ وقت با پاک کردن صورت مسئله و حمله به دیگران هیچ چیز در این دنیا درست نشده است.
Iran, Islamic Republic of
شوربختانه درکشورما همه چیز سیاسی وجهت داراست ودرهیچ سخنرانی ومشا
وره ای آقای دکتر هلاکویی توصیه به مثبت اندیشی وافکارغیرعلمی نکرده است
سجاد محمدی
Iran, Islamic Republic of
مقایسه دکتر هلاکویی و انوشه، نشان میده که نویسنده این مقاله حتی یک ساعت از صحبت های این دونفر رو نشنیده چون 180 درجه تفاوت دارن و از روی کلیپ های یکی دو دقیقه ای اینستاگرام قضاوت کرده.
Iran, Islamic Republic of
بله چون هر کدوم از اینها از یه در خاصی وارد روانشناسی زرد شدند
Iran, Islamic Republic of
من که نفهمیدم چی شد
reza
Iran, Islamic Republic of
با احترام. هر دو استاد باسواد عاقل آگاه با دانش با تجربه و قطعا انسان های سالم و خوبی هستند و اعتبار حرمت بالایی پیش مردم دارند. ولی انچه که باعث اختلاف بین مردم میشود این هست که علوم انسان شناسی رفتار شناسی معرفت شناسی و نتیجتا روانشناسی بسیار وسیع هستش و بعضا خارج از عقل دانش و آگاهی ما مردم هستش. انچه که درمورد دکتر هلاکویی میشه گفت این است که ایشان به نظرم تمامی حرفاش بر اساس منطق واقع بینی و جهان بینی و عقل و علم هستش وشاید به دلیل ساکن بودن در امریکا بعضی از حرفاشون مغایر با سنت آیین و فرهنگ ما باشند ولی از این جهت هم باید گفت ایشون تا انقلاب در ایران بودند و جامعه شناسی خوندند و کمی به فرهنگ و قوانین درست و غلط کشورها آشنا هستند. و درکل میتوان گفت از هیچ کسی ترسی ندارند و حرف درست و دقیق خودشان رو واضح بیان می کنند. اما استاد انوشه یک استادی که مناسب با فرهنگ دین مذهب ایرانی ها بیشتر حرف میزنند و قطعا مذهبی هستند و بعضا ایشون مذهب عقاید باورهای دینی رو وارد زندگی فردی و اجتماعی میکنند که شاید درست و دقیق نباشد. در کل هر انسانی قطعا و حتما به یک روانشناس جهان بین عاقل واقع بین آگاه در این دنیا نیاز دارد تا به خود شناختی برسد و از خود شناختی به پذیرفتن حقایق و وقایع دنیا برسد. با احترام.
صبا
Iran, Islamic Republic of
با سلام

آقای انوشه متاسفانه بیشتر با کلمات بازی میکنند. من از چندین نفر که گفتن ما واقعا حرفهای ایشون رو دوست داریم، پرسیدم یکی، فقط یکی از حرفهای ایشون رو همین الان بگو. باور کنید هیچ کس، هیچ کس، هیچ چیزی یادش نبود. حتی یک نفر نتونست یک جمله از ایشون بگه. چون ایشون سجع کلمات رو جوری درست میکنند که بیشتر به آدمی حس خوبی میده تا ایده خوبی بده.

شما هم امتحان کنید.

اما موضوع آقای دکتر هولاکویی تفاوت میکنه. من تعداد زیادی از برنامه‌های ایشون رو گوش کردم. به جز یکی دو مورد بقیه موارد خیلی خوب بودند. ایشون شگردهای بسیار خاص و اثرگذاری در ارتباط با تماس‌گیرندگان دارند که ایشون رو در وضعیت بالاتر قرار میده. در همون ابتدا یه ترمز محکم به طرف میدن تا توی سرازیری نیفته. نظراتشون در قریب به اتفاق موارد بسیار درست هستند. واقع‌بین هستند، اما در استدلال ضعیفند، یعنی اگر کسی منطق خونده باشه میتونه استدلالات ایشون رو تصحیح کنه. که البته در تماس یک ربع و اندی قابل گذشت هست.
نکته دیگه‌ای که در صحبتهای آقای هولاکویی قابل تأمله دیدگاه عرفانی موضوعات هست. ما ملت ایران چون تحت تأثیر فرهنگ ایرانی-اسلامی قرار داریم، باید نکات عرفانی در سبک زندگی ما مورد توجه قرار بگیره. حتی کسانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. که ظاهراً آقای دکتر هولاکویی اصلاً در این زمینه ورود نکرده‌اند که اگر میکردند به نظرم سطح دادن آگاهیشون به افراد بسیار بالاتر میرفت.

به عقیده بنده اگر آقای دکتر هولاکویی مطالعات منطق و عرفان رو در زمینه کارشون مورد بررسی قرار بدن بسیار موفقتر خواهند بود.

چیزی که در آقای هولاکویی وجود داره تعادل هست. یعنی اگر شما انسانی با روان سالم و محیط سالم باشید به تعادل میرسید. خودتون میتونید نقاط ضعف خودتون رو تا حد بسیار زیادی برطرف کنید.

براشون آرزوی موفقیت دارم.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
من خودم تحصیل کرده روانشناسی هستم درمقطعه دکترا هلاکویی رو من در حد یک روانشناس حتی قوی تر از نویسنده این مطالب میدانم ولی انوشه وامسال آنها روانشناسان زرد وغیرعلنی هستند لطفاً بدون مطالعه صحبت نکنید هلاکویی به تمام نظریات روانشناسی به دی آس ام فایو و نکات مشاوره تسلط دارد با انوشه قابل مقایسه نیست.
mojtaba
Iran, Islamic Republic of
ممنون میشم اگر بفرمایید دانشجوی مقطع دکترا در کدام دانشگاه هستید؟ فارغ از غلط‌های املایی پرشمارتون به نظر میاد شما حتی با اصول اولیه مشاوره و تراپی آشنا نیستید که اینطور از اقای هولاکویی دفاع میکنید
Iran, Islamic Republic of
اسکول الان فکر کردی با غلط املایی گرفتن باسوادی؟خیلی وقتا این اشتباهات بخاطر کیبورد صفحه گوشی اتفاق می‌افتد
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اگه واقعا شما تحصیل کرده مقطع دکتری هستید باید بدونید که مقطع درسته نه مقطعه در ثانی امثال درسته نه امسال و در نهایت دکتری نه دکترا
Iran, Islamic Republic of
چقدر آدمهایی مثل شما حقیرند ... با عیب جویی از بقیه بزرگ نمیشی فقط حقیرتر و ضعیف تر میشی ... التماس تفکر
Iran, Islamic Republic of
دقیقاً با نظر شما موافقم
Iran, Islamic Republic of
دکتر هلاکویی زرد نیست، خیلی بیش از اکثر افرادی ست که در داخل به عنوان مشاور فعال اند.توصیه می کنم حداقل والدین در تعلیم و تربیت فرزندان به مطالب و گفته های ایشان تا جایی که میسر است عمل کنند چرا که وقت آن رسیده که تعلیم و تربیت دیمی ما تعییر کنه، شاید نسل های بعدی به لحاظ روانی سالم تر باربیایند، بهتر است همین انگشت شمارا افراد با سواد باقیمانده از نسل های قبل را پاس بداریم با این قحط الرجالی که گریبان مان را گرفته است.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
الان من دقیقا متوجه نشدم اینها روانشناس نما یا روانشناس تقلبی هستند بخاطر اینکه کلا تحصیلات مرتبط با روانشناسی ندارند یا چون از سازمان نظام روانشناسی مجوز ندارند روانشناس تقلبی هستند؟.مثلا هلاکویی که داخل آمریکا داره فعالیت میکنه و مثلا مطب داره از سازمان روانشناسی آمریکا مجوز نداره و اونجا سالها بطور علنی داره کلاهبرداری میکنه؟ مثلا این بابا باید از آمریکا پاشه بیاد از سازمان نظام روانشناسی ما مجوز بگیره تا از زمره متقلبین خارج بشه
سلام
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ هلاکویی ؟؟
باشه بابا شما خوبید 😂
Iran, Islamic Republic of
دکتر هلاکویی را با انوشه مقایسه میکنید مانند مقایسه انیشتین با ابراهیم رییسی هست، دکتر فرهنگ هلاکویی بینظیر هست و بر اساس تجربه کاری و بر اساس علم و دانش حرف میزند
Iran, Islamic Republic of
اگر نویسنده درکی از روانشناسی داشتن هرگز اسم دکتر هلاکویی رو در کنار آقای انوشه که بیشتر با هلو آلو و خرمالو دارن مشاوره میدن نمیاوردن
قصدم توهین نیست ولی آقای انوشه بهتر بود تو میدون تره بار کار میکردن
Iran, Islamic Republic of
شاید سخنان هلاکویی و انوشه نتونه بیماری های روحی و روانی گسترده ای که گریبان جماعت ایرانی رو گرفته درمان کنه، (چون درمان مشاوره خصوصی و پیوسته نیاز دارد) اما دریچه کوچکی که با حداقل مبلغ و دسترسی اسان ایجاد می کنه پله های اولیه ای برای اشنایی با مبحث روان ایجاد می کنه.
ال
Iran, Islamic Republic of
خلاصه اگه مثبت و منفی نظرات رو نگاه کنین می فهمین کی راست میگه
Iran, Islamic Republic of
مشاور ازدواجی که خودش چندین ازدواج ناموفق داشته😂
United Kingdom
نمی دونم چی بگم ...وقتی به بزرگترین روانشناس فارسی زبان لقب زرد می دهید ...مشکلی نیست اینجا ایران است و بی قانون
یاس
Iran, Islamic Republic of
شما در مورد فرهنگ هلاکویی صحبت میکنید، از معدود روانشناسانی که خودش را از خطاهای احساسی، خرافی، مذهبی و ... دور کرده و در درجه بالایی، علم ، واقعیت زندگی و فلسفه حیات را در کنار هم چیده و به اونها مسلط شده و حقیقت را به صورت عریان و عیراحساسی بیان میکنه، بعید بدونم روانشناسی به جامعی دکتر هلاکویی داشته باشیم. اگر نقدی دارید کافیه دیدگاه های ایشون را به صورت علمی نقد کنید که بعید بدون بتونید، و تخریب شخصیت ایشون به این شکل جز حسادت دلیل دیگه ای نمیتونه داشته باشه، اما در مورد دکتر انوشه عرض کنم غیر از موارد طنزی که میگن و مطمیینا خودشون هم محض خشک نبودن جلسات یا جذب مخاطب عرض میکنند بزرگترین آسیب مشاوره های ایشون درگیری های خرافی مذهبی ایشون هست که جایگاه علمی صحبتهاشون را به خطر میاندازه و دوم اینکه در مورد هر مساله ی بی ربطی هم اظهار نظر میکنند... با این حال فرد به نسبت باسوادی هستند و ما باید خودمون نکات زرد صحبتهاشون را فاکتور بگیریم و نکات علمی صحبتهاشون را برداشت کنیم. با اینحال با دکتر هلاکویی قابل قیاس نیستند‌
مجید
Iran, Islamic Republic of
در درجه اول باید اینو بدونیم که روانشناسی و روان کاوی ذاتا علم نیستند . اگه دقت کنیم روانشناسی مدرن برگرفته از پزشکانی هست که بیمار ویزیت می کردند و طبیعتاً سر و کارشون با بیماران بود . افرادی نظیر فروید شارکو برویر . کارل یونگ و .. که موجب توسعه روانشناسی مدرن شدند . همه پزشک بودند و سر و کارشون با بیماران بستری و سرپایی هیستریا بود . طبیعتاً نوشته ها و کتاب های این افراد برگرفته از حال بیماران و تعمیم و بسط حالات بیماران بر کل مردم بود. البته روانکاوی این افراد قطعا در مورد برخی افراد صادق هست همانطور که برای درمان یک بیمار سرطانی از داروهای مخصوص استفاده میشه . خوب همه که سرطان ندارند! متاسفانه این حالت به علت های جامعه شناختی در افراد تلقین شده که این فرضیات در همه افراد صادق هستند . اصطلاحاتی که فروید مطرح کرده نظیر عقده اوتیپ و ... نفرت پسر از پدر و عشق به مادر !! واقعا چند تا مصداق واقعی دارند؟
اما در مورد روانشناسی زرد . این افراد که به نوعی به نظر من بیشتر به انگیزه های مالی و شهرت هست . از همه راه یک نوع امیدواری کذب رو در افراد به وجود می‌آورند . در واقع روانشناسی زرد خیلی بدتر از روانشناسی به اصطلاح علمی هست. استفاده از کلمات و جملاتی با بار جنسی . عرف کردن تابوها. در سخنان طنز . ایجاد انگیزش کاذب در قالب مضامین دینی یا جنسی یا جامعه شناختی . تنها نتیجه اش افتادن مردم به یک سری باورهای غلط و انگیزه غلط هست . نمیدونم چرا این همه زیاد شدن به تازگی
Iran, Islamic Republic of
بسیار کاسب و بنده ی پوا هستن اقای انوشه پول بهش بدی برات پشتک کی ندازه و به نفع ات حرف می زنه.
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود