کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وب کم‌ها تضمین امتحانات آنلاین دانشگاه‌ها

روزنامه فرهیختگان , 24 دی 1399 ساعت 22:41

به گزارش واشنگتن‌پست، دانشگاه ایالتی کارولینای‌شمالی در ماه‌های اخیر و برای جلوگیری از تقلب دانشجویان در آزمون‌های آنلاین در دوران کرونا، از برنامه تشخیص و شناسایی تقلب استفاده می‌کنند. این برنامه رفتارهای دانشجو را در طول زمان امتحان از طریق دوربین وب‌کم کامپیوتر تجزیه و می‌کند.


تقلب‌کردن در دانشگاه‌ها همیشه یکی از معضلات استادان و مقامات دانشگاهی بوده و همیشه تلاش کرده‌اند با انجام راهکارهایی از انجام آن جلوگیری کنند و همه دانشجویان در فضایی عادلانه و ایمن در آزمون‌ها شرکت کنند.

از سال گذشته که همه‌گیری کرونا در دنیا شیوع پیدا کرد، بسیاری از دانشگاه‌های جهان تعطیل شدند و آموزش‌ها به‌‎صورت آنلاین صورت گرفت و دانشجویان از هر کجای دنیا می‌توانستند در کلاس‌های آنلاین دانشگاه شرکت کنند.
آموزش آنلاین با توجه به اینکه تحول بزرگی را در سیستم آموزشی ایجاد کرده، اما دغدغه‌های خاص خودش را دارد که یکی از بزرگ‌ترین آنها، تقلب دانشجویان در فرآیند کلاس‌ها و آزمون‌های آنلاینی است که دانشجویان در آن شرکت می‌کنند.

دانشگاه‌های دنیا در ماه‌های گذشته با وجود نزدیک شدن به آزمون‌های پایان ترم دانشگاهی، به‌دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند مانع از بروز تقلب شده یا حداقل تقلب را به حداقل برسانند. آنها از روش‌های مختلف و فناوری‌های کاربردی برای جلوگیری از تقلب استفاده کرده‌اند.

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی برای جلوگیری از بروز تقلب در آزمون‌های آنلاین دانشگاه‌ها در دوران کرونا، هرگونه استفاده از فناوری‌های مقابله با تقلب را ممنوع اعلام کرده و این درحالی است که بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی از این فناوری‌ها بهره می‌برند تا مانع از تقلب دانشجویان شوند.


کنترل دانشجویان با وب‌کم کامپیوتر
به گزارش واشنگتن‌پست، دانشگاه ایالتی کارولینای‌شمالی در ماه‌های اخیر و برای جلوگیری از تقلب دانشجویان در آزمون‌های آنلاین دانشگاهی در دوران کرونا، از برنامه تشخیص و شناسایی تقلب استفاده می‌کنند. این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده است که رفتارهای دانشجو را در طول زمان امتحان از طریق دوربین وب‌کم کامپیوتر تجزیه و تحلیل می‌کند.

سپس در انتها، رفتارهای منفی که حاکی از تقلب در آزمون بوده، از طریق نرم‌افزار به ایمیل استاد ارسال می‌شود. این برنامه به‌عنوان مثال این‌گونه تجزیه و تحلیل می‌کند که یک دانشجو در 6دقیقه آزمون، 776حرکت سر و چشم داشته است.

مراقبان وب‌کمی و نرم‌افزارهای ردیاب چشمی جزء فناوری‌هایی هستند که این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر در دوران همه‌گیری کرونا برای جلوگیری از تقلب دانشجویان در آزمون‌های آنلاین مورد استفاده قرار داده‌اند. تاکنون میلیون‌ها دلار روی این سیستم‌ها هزینه شده که بخشی از آنها از بودجه‌های دولتی بوده است.

استفاده از این نرم‌افزارهای ردیاب، ترس و وحشت دانشجویان را از حرکت دادن چشم‌ها حین برگزاری آزمون ایجاد کرده است. آنها به‌دلیل استفاده از سیستم‌های ردیاب و نظارتی حین آزمون، حتی قادر به ترک میز خود برای استفاده از سرویس بهداشتی هم نیستند که این امر استرس آنها را افزایش داده است.


ضبط تصویر دانشجویان با نرم‌افزار مخصوص
دانشگاه آمریکایی «کامن‌ولث ویرجینیا» از مدت‌ها قبل از نرم‌افزارهای مخصوصی برای کاهش تقلب استفاده می‌کرد به‌طوری که سال گذشته حدود 8هزار دلار برای این نرم‌افزار هزینه کرده بود اما با توجه به آنلاین شدن کلاس‌ها در دوران کرونا، هزینه صرف‌شده روی این نرم‌افزار به 33هزار دلار در سال2020 افزایش یافت.

مقامات این دانشگاه از نرم‌افزار Respondus به‌عنوان نوعی ابزار کنترل‌کننده استفاده می‌کنند. دانشگاه «کامن‌ولث ویرجینیا» یکی از بیش از 700دانشگاه آمریکایی است که از محصولات Respondus استفاده می‌کنند. این سیستم‌های نرم‌افزاری هنگام آزمون، ویدئوی دانشجویان را ضبط می‌کند.

فیلمبرداری این نرم‌افزار از طریق دوربین وب‌کم کامپیوتر انجام می‌شود و از طریق آن، استادان می‌توانند عکس‌ها و ویدئوهای گرفته‌شده از دانشجویان را هنگام آزمون مشاهده کنند. استفاده از این نرم‌افزار در دوران کرونا طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا به استفاده از این نرم‌افزار گرایش پیدا کرده‌اند.


سیستم‌های تشخیص چهره
برخی دانشگاه‌های آمریکایی ازجمله دانشگاه کلورادو در اقدامی محافظه‌کارانه و پیشگیرانه برای آزمون‌های آنلاین، از سیستم‌های تشخیص چهره استفاده می‌کنند تا دانشجویان کمتر بتوانند در امتحانات آنلاین تقلب کنند. در این سیستم‌ها از پلتفرم‌هایی استفاده می‌شود که قادر است هویت فرد شرکت‌کننده در آزمون را شناسایی کند.
البته محققان هشدار داده‌اند که این سیستم در افرادی که رنگ پوست تیره‌ای دارند با دقت کمتری عمل می‌کند. الگوریتم‌هایی که برای شناسایی حرکت مشکوک دانشجویان حین امتحان طراحی‌شده، دانشجویان معلول یا افرادی را که قادر به حضور در امتحان به‌تنهایی نیستند، مشخص کرده‌اند.


ارسال آینه برای دانشجویان
به گزارش trtworld، دانشگاه «بیلکنت» در آنکارای ترکیه تصمیم گرفته برای بالابردن استانداردهای برگزاری آزمون‌های آنلاین دانشگاهی در دوران کرونا و جلوگیری از تقلب دانشجویان آینه‌های متوسطی را برای آنها ارسال کند. شاید در ظاهر استفاده از آینه ارتباطی به جلوگیری از تقلب در امتحان نداشته باشد اما این دانشگاه به کاربرد جدیدی از این وسیله آرایشی دست یافته است که می‌تواند به کاهش تقلب دانشجویان کمک کند.

این دانشگاه خصوصی برای 11هزار دانشجوی خود آینه‌هایی با ابعاد متوسط ارسال کرده است که آنها باید درطول برگزاری هر آزمون و درحالی‌که روبه‌روی کامپیوتر نشسته و مشغول امتحان آنلاین هستند، آینه را در پشت خود قرار دهند تا مراقبان آزمون از دانشگاه بتوانند مشاهده کنند که فرد یا چیز دیگری در آن محل وجود ندارد که دانشجویان بتوانند از طریق آن تقلب کنند.

با استفاده از آینه در پشت‌سر دانشجو، هر حرکتی که آنها انجام دهند، از قبیل تماس با موس یا کیبورد، حرکات دست و حتی نوشتن پاسخ سوالات از دید مراقبان آزمون مجازی دور نمی‌ماند.

البته آنها می‌توانستند از دو دوربین به‌جای آینه روی گوشی یا کامپیوتر دانشجویان استفاده کنند اما تجهیز و آماده‌کردن این کار زمان زیادی نیاز دارد و به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا با ارسال آینه برای هر دانشجو، شرایط را برای این کار فراهم کنند. این شیوه برگزاری آزمون در دانشگاه «بیلکنت» به آزمون آینه‌ای معروف شده است.


استفاده از پلتفرم Proctorio
به گزارشslate، بسیاری از دانشجویان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا از پلتفرم Proctorio برای آزمون‌های آنلاین استفاده می‌کنند. مدیرعامل شرکت تولیدکننده این پلتفرم مدعی شده است که این پلتفرم مقبول‌ترین راهکار مقابله دانشگاه‌ها با تقلب دانشجویان در دوران کرونا محسوب می‌شود. درواقع، این سیستم به‌طور مستقیم متقلب را شناسایی نمی‌کند بلکه خیلی راحت رفتار مشکوک دانشجویان را به دانشگاه و مقامات آن اطلاع‌رسانی می‌کند. استادان از طریق استفاده از این پلتفرم می‌توانند اطمینان حاصل کنند که دانشجویان حین امتحان از یادداشت‌های نوشته‌شده، جزوه یا دیگر ابزارها استفاده نمی‌کنند.

برخی انواع این نرم‌افزار، از نمایشگری که دانشجو از طریق آن آزمون می‌دهد مانند مرورگر شبکه اینترنت یا اسکرین‌شات‌های آزمون عکس گرفته و مانع از باز کردن کتاب و جزوه و استفاده از مرورگرهای اینترنتی حین آزمون می‌شود. نوع دیگری از این نرم‌افزار،ProctorU است که از طریق آن، مراقبان آزمون مجازی، دانشجویان را حین آزمون و در زمان واقعی تحت کنترل دقیق می‌گیرند.

در این سیستم، از دانشجویان فیلم گرفته شده و سپس ویدئوی گرفته‌شده از طریق هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا رفتارهای مشکوک آنها را شناسایی کنند. در این میان، هیچ‌کدام از دانشجویان از تحت‌نظر بودن توسط این سیستم مطلع نیستند. هوش مصنوعی با پردازش رفتارهای مختلف دانشجویان ازجمله حرکات صورت و چشم و جهت حرکت چهره می‌توانند موارد مشکوک را شناسایی کنند.

محدودیت دسترسی به کامپیوتر
به گزارش رویترز، همیشه هم استفاده از نرم‌افزارهای مراقبتی از دانشجویان حین برگزاری آزمون ایمن نبوده و ممکن است اطلاعات شخصی دانشجویان را در معرض خطر قرار دهد. چندی‌پیش برخی استادان دانشگاه ماساچوست از دانشجویان خود خواسته‌اند نوعی نرم‌افزار Respondus را روی کامپیوترهای خود نصب کنند که شکایت برخی دانشجویان را به‌دنبال داشت.

این نرم‌افزار به‌گونه‌ای طراحی شده است که بعد از نصب روی کامپیوتر، هنگام برگزاری آزمون امکان دسترسی به عملکردهای خاصی از کامپیوتر را برای دانشجویان مسدود می‌کند و امکان دسترسی به فایل‌های شخصی دانشجو و کاربر آن کامپیوتر را امکان‌پذیر می‌کند که خود از نظر امنیتی مشکل‌آفرین است. درنهایت، شکایت دانشجویان باعث شد دانشگاه دیگر اجازه استفاده از این نرم‌افزار را به استادان ندهد.

روشن نگه داشتن دوربین کامپیوتر حین امتحان
ابزارهای فناورانه به استادان در جلوگیری از تقلب دانشجویان در آزمون‌های آنلاین کمک کرده است. یکی از این فناوری‌هایی که در دانشگاه تگزاس به‌وفور از آن استفاده می‌شود، کاربرد دوربین کامپیوتر شخصی دانشجویان است. در این روش، استاد هنگام امتحان از دانشجویان می‌خواهد دوربین کامپیوتر را روشن نگه دارند. بنابراین استاد می‌تواند از این طریق عملکرد چت را در نرم‌افزار Zoom غیرفعال کند تا دانشجویان تنها با استادشان درطول آزمون در ارتباط باشند و این‌گونه احتمال تقلب به حداقل می‌رسد.
برخی دیگر از استادان این دانشگاه از نرم‌افزاری فعال روی کروم‌بوک گوگل استفاده می‌کنند که به استادان اجازه می‌دهد مانیتور دانشجویان را حین برگزاری آزمون کنترل و مشاهده کنند.
کلاس‌هایی که از طریق گوگل برگزار می‌شوند، به استادان این امکان را می‌دهند که تنظیمات کلاس را به‌گونه‌ای تغییر دهند که دانشجو هنگام امتحان قادر به باز کردن صفحه اینترنتی دیگری را نداشته باشد تا بتواند تقلب کند. البته در این روش، هنوز فرصت استفاده دانشجویان از گوشی یا دستگاه‌های دیگر برای تقلب وجود دارد.

نرم‌افزار کنترلی Honorlock
بیش از 300دانشگاه ازجمله کالج فنی «مدیسون» از نرم‌افزار Honorlock درکنار نرم‌افزارهای دیگری چون Proctorio و ProctorU برای جلوگیری از تقلب دانشجویان در آزمون‌های آنلاین استفاده می‌کنند. در این نرم‌افزار هم مانند دیگر نرم‌افزارهای مراقبتی از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده که به کمک آن قادر به تشخیص چهره دانشجو، قفل ابزارهای جست‌وجو و فناوری ردیاب چشمی برای تشخیص رفتارهای مشکوک به تقلب است.
دانشگاه‌ها با استفاده از این نرم‌افزار به‌راحتی می‌توانند تمام فعالیت‌های دانشجو را موقع امتحان آنلاین تحت‌کنترل بگیرند تا همه دانشجویان در شرایطی یکسان و ایمن و به‌دور از تقلب امتحان دهند. هنگام فعال‌شدن نرم‌افزار Honorlock حین آزمون آنلاین، هرگونه صدای اضافی در محیطی که دانشجو مشغول جواب‌دهی به سوالات است، به‌منزله تقلب تلقی می‌شود بنابراین امتحان باید در محیطی آرام و به‌دور از هرگونه سر و صدایی برگزار شود.
دوربین کامپیوتر در ابتدای شروع آزمون، عکسی از چهره کاربر و کارت هویتی او می‌گیرد تا درطول آزمون با چهره دانشجو مطابقت دهد. علاوه‌بر این، دانشجو باید کل اتاقی را که می‌خواهد در آنجا امتحان دهد، اسکن کند تا مشخص شود هیچ نوشته اضافی یا فرد دیگری در اتاق حضور ندارد.
دانشجویان حین امتحان باید مراقب باشند که نگاه کردن به کاغذ یا فاصله‌ای طولانی به‌منزله تقلب حساب می‌شود. کاهش یا قطع اتصال اینترنت هم یکی از مواردی است که حساسیت نرم‌افزار را برانگیخته و می‌تواند به‌منزله تقلب حساب شود.

روشن نگه داشتن دوربین کامپیوتر حین امتحان
ابزارهای فناورانه به استادان در جلوگیری از تقلب دانشجویان در آزمون‌های آنلاین کمک کرده است. یکی از این فناوری‌هایی که در دانشگاه تگزاس به‌وفور از آن استفاده می‌شود، کاربرد دوربین کامپیوتر شخصی دانشجویان است. در این روش، استاد هنگام امتحان از دانشجویان می‌خواهد دوربین کامپیوتر را روشن نگه دارند.
بنابراین استاد می‌تواند از این طریق عملکرد چت را در نرم‌افزار Zoom غیرفعال کند تا دانشجویان تنها با استادشان درطول آزمون در ارتباط باشند و این‌گونه احتمال تقلب به حداقل می‌رسد. برخی دیگر از استادان این دانشگاه از نرم‌افزاری فعال روی کروم‌بوک گوگل استفاده می‌کنند که به استادان اجازه می‌دهد مانیتور دانشجویان را حین برگزاری آزمون کنترل و مشاهده کنند.
کلاس‌هایی که از طریق گوگل برگزار می‌شوند، به استادان این امکان را می‌دهند که تنظیمات کلاس را به‌گونه‌ای تغییر دهند که دانشجو هنگام امتحان قادر به باز کردن صفحه اینترنتی دیگری را نداشته باشد تا بتواند تقلب کند. البته در این روش، هنوز فرصت استفاده دانشجویان از گوشی یا دستگاه‌های دیگر برای تقلب وجود دارد.


نرم‌افزارهای دسترسی به اطلاعات شخصی دانشجویان
به گزارش رویترز، دانشگاه‌های هلند ازجمله دانشگاه «تیلبورگ» در جنوب این کشور برای جلوگیری از تقلب دانشجویان در آزمون‌های آنلاین در دوران کرونا از برخی نرم‌افزارهای امنیتی و مراقبتی استفاده کرده‌اند که شکایت شماری از دانشجویان را به‌دنبال داشته است.
این نرم‌افزارها با دسترسی به وب‌کم کامپیوتر، میکروفن، اطلاعات موقعیت، تاریخچه جست‌وجوی سیستم و برنامه‌هایی که دانشجو استفاده می‌کند، سعی می‌کنند مانع از تقلب آنها حین امتحان شوند. آنها حتی تصمیم گرفته‌اند تا یک ویدئوی وب‌کم را برای فضای شخصی هر دانشجو تهیه کنند تا با نظارت کامل بر محیطی که دانشجو امتحان می‌دهد، آنها را به‌طور کامل تحت‌نظر بگیرند.
دانشگاه سعی می‌کند موارد امنیتی استفاده از این برنامه‌ها و نرم‌افزارها را برای دانشجویان توضیح دهد اما آنچه بیشتر دانشجویان ادعا می‌کنند، آزادی امنیت شخصی آنهاست که با استفاده از این نرم‌افزارها به‌طورکلی سلب شده است.

 


کد مطلب: 52017

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52017/کم-ها-تضمین-امتحانات-آنلاین-دانشگاه-ها

میگنا
  https://www.migna.ir