کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جوابیه رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به انتشار یک خبر

25 دی 1399 ساعت 12:35

در پی انتشار خبری مبنی بر نامه عده ای از نمایندگان مجلس به وزیر علوم جهت رسیدگی به تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی سازمان نظام روانشناسی در خبرگزاری فارس، تکذیبیه زیر از سوی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور صادر گردید.


متن نامه دکتر محمد حاتمی به رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم

احتراماً؛ چنانچه مستحضرید، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یک سازمان غیردولتی و مستقل است که همواره تعامل مداومی با نمایندگان، کمیسیون‌های تخصصی و هیأت رئیسه داشته‌ایم و از ظرفیت مشورتی و تقنینی عزیزان بهره برده‌ایم و پیشنهاد ایجاد فراکسیون سلامت‌روان از جمله همکاری‌های دو جانبه بوده است. با کمال تاسف روز سه شنبه 24/10/99 خبرگزاری فارس خبری تحت عنوان «نامه اعضاء کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری درباره بی‌انضباطی مالی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره باید رسیدگی شود!» صرف‌نظر از صحت و سقم چنین نامه‌ای مسئولین سازمان و رؤسای شوراهای استانی دائماً با کمیسیون‌های مرتبط و نمایندگان محترم مجلس در ارتباط بوده و پاسخ‌گوی هرگونه ابهام و سؤال بوده‌اند.

رسانه‌ای کردن نامه‌ای که تمام موارد آن خارج از واقعیت و بعضاً کذب است، قبل از دریافت نظرات سازمان به نوعی فضاسازی و جفا در حق یک سازمان پویا که در دو سال گذشته خدمات قابل توجهی در جهت ارتقاء سلامت‌روان شهروندان و خصوصاً در دوران کرونا انجام داده است، می‌باشد.

باستحضار می‌رسانم؛ در دو سال گذشته سازمان در ابعاد مختلف سازمان‌دهی و پیشرفت‌های چشمگیری داشته است؛ ضمن انتخاب مدیران و کارکنان متعهد و پاکدست، سالمترین و منضبط‌ترین عملکرد مالی و اداری را داشته است. وضعیت کنونی سازمان افتخارآمیز است. آنچه که چند نفر بدنبال منافع شخصی به نمایندگان محترم گزارش نموده‌اند و نمایندگان محترم آن‌ها را جزء مسلمات دانسته و در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند، کذب محض است. در شرایط کنونی همه امور سازمان بر مدار قانون است؛ اکثریت قریب به اتفاق اعضاء و حاکمیت کاملاً از شرایط کنونی سازمان راضی می‌باشند.

افتخار داریم، گذشته سازمان را شفاف‌سازی و اصلاحات اساسی در بخش‌های مختلف در حال انجام است. سازمان به عنوان مدعی در حال رسیدگی و پیگیری گذشته سازمان است؛ البته هسته متخلفین، قانون‌گریزان و رانت‌خواران هرگونه اقدام سازمان را زیر سؤال می‌برند. از یکطرف با نامه‌نگاری و فضاسازی رسانه ای که چرا مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی برگزار نمی‌شود و از طرف دیگر در برگزاری مجمع عمومی کارشکنی می‌کنند. در عین حال بعضاً افرادی که با داشتن تخلفات متعدد (در صورت ضرورت تخلفات آنان در اختیارتان گذاشته خواهد شد) از کانال‌های مختلف با نامه‌نگاری‌های دروغین اقدامات سازمان را زیر سؤال برده و موجب هتک حیثیت افراد شده است.

فلذا در موارد مطروحه مرقومه ذکرشده آنچه مدعیان در آن مرقومه ذکر کرده اند ازجمله:
1- برگزاری مجمع عمومی با مشارکت 34 هزار عضو نه مرسوم است و نه امکانات فنی فعلی کشور جهت مشارکت فعال همه اعضاء پاسخ‌گوست. فلذا علی رغم اینکه براساس بند (2) ماده (3) و بند (2) ماده (12) تهیه دستورالعمل‌ها و نظارت بر ارکان سازمان بر عهده شورای مرکزی است. ولکن به دلیل سکوت قانون گذار در مورد ترکیب مجمع عمومی این سازمان طی نامه یی از آن مجلس محترم درخواست نظریه نمود ومعاونت قوانین مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره 64341 مورخ 02/09/1399 با تأکید بر مواد قانون تشکیل سازمان، شورای مرکزی را مسئول تهیه دستورالعمل چگونگی برگزاری مجمع عمومی و انتخاب نمایندگان استانی را جهت حضور در مجمع عمومی موجه دانسته است. و بر همین اساس سازمان نیز در مورخ با مصوب شورای مرکزی مجمع را با حضور اعضا شورای استانی که نمایندگان روانشناسان و مشاوران در استان ها میباشند را به حول قوه الهی تشکیل خواهند داد واعضا بطورمستقیم در جریان گزارشات مجمع وحتی اعلام نظر قرارمی گیرند.

2-در رابطه با جایگزینی دو عضو غایب شورای مرکزی علی رغم اینکه قانون تشکیل سازمان عضوی را به عنوان علی البدل معین ننموده است ولکن به جهت اتقان بیشترطی نامه از مجلس محترم درخواست نظریه شد و معاونت محترم قوانین مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره 59322 مورخ 18/08/99 با توجه به عدم پیش‌بینی عضو علی‌البدل در قانون سازمان تشکیل جلسات شورای مرکزی بدون حضور دو نفررا قانونی دانسته است.و آنچه انجام شده است، برطبق قانون وجزء وظایف شورای مرکزی است.

3-همانطوریکه ذکر گردید سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یک سازمان غیر دولتی و مستقل است. نظرات وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از طریق نمایندگان آن‌ها با حق رأی در شورای مرکزی مطرح می‌شود و مصوبات شورای مرکزی نیز برای سازمان لازم‌الاجراست، و برگزاری مجمع عمومی مورخه30/10/99 مربوط به سال 1398 می‌باشد و ارتباطی به سال‌های قبل ندارد؛جزء کارهای جاری و عادی سازمان است.

4-اینجانب طی نامه‌های شماره 1312/99 و 1309/99 مورخ 21/10/99 از رؤسای کمیسیون‌های آموززش و تحقیقات و کمیسیون اجتماعی درخواست حضور نمایندگان آن‌ها در هیأت نظارت بر اجراء مجمع را نموده‌ام. بنابراین آنچه انجام شده است، وفق قانون با مشورت مجلس شورای اسلامی و در نظر گرفتن نظرات وزارتین بوده است. مسائل گذشته سازمان را برطبق قانون در حال رسیدگی به آن می‌باشیم و بزودی انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسان برگزار خواهد شد. بنابراین همانطور که ملاحظه می فرمایید نه اینکه سازمان کلیه اقداماتش در این رابطه برمبنی قانون بوده بلکه در شبهات نیز از نظریه و مشورت مجلس محترم شورای اسلامی بهره برده است و اکنون و در آینده.

مسئولین سازمان آماده‌اند، جهت هرگونه توضیح در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی حاضر و هر نوع ابهامی را شفاف‌سازی نمایند. فلذا از آن برادر محترم استدعا دارد به هر نحو ممکن تذکرات لازم به امضا کنندگان و انتشاردهندگان آن نامه کذب و ناصحیح که دستاوردها و خدمات این سازمان را مخصوصا در دو سال گذشته زیر سوال برده اند داده شود تا زمینه ای فراهم نشود تا افراد سو استفاده گر بتوانند به راحتی با گزارشات و اطلاعات کذب و ناصحیح و درخواستهای غیر قانونی با سوء استفاده از موقعیت نمایندگان محترم مجلس زمینه اجرای قانون را خدشه دار نمایند.

قبلا از اوامری که دراین زمینه صادر میفرمایید، کمال تشکر را دارم.

محمد حاتمی
رئیس سازمان

رونوشت:
- جناب آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فن‌آوری جهت استحضار
- جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استحضار
- رؤسای محترم کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و اجتماعی مجلس شورای اسلامی
- مدیرعامل محترمخبرگزاری فارس دستورفرمایید برحسب قانون مطبوعات نسبت به درج این نامه بعنوان پاسخ به خبر منتشره اقدام نمایند.


کد مطلب: 52024

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52024/جوابیه-رئیس-سازمان-نظام-روانشناسی-مشاوره-کشور-انتشار-یک-خبر

میگنا
  https://www.migna.ir