دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - 1 Mar 2021
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ / ۲۱:۴۹
کد مطلب: 52026
۱
رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مطرح کرد:

پیش بینی حجم زیادی از افسردگی ها بعد از اتمام کرونا

افسردگی والدین شاغل تهدید بزرگی برای فرزندانشان
پیش بینی حجم زیادی از افسردگی ها بعد از اتمام کرونا
دکتر علیرضا نیکزاد، رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: شایع ترین و بیشترین تاثیری که بیماری کرونا روی سنین مختلف به ویژه کودکان و سالمندان از لحاظ روحی و روانی می گذارد، موضوع اضطراب، غمگین بودن و افسردگی های خفیف است.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه کووید 19 به صورت بحران در جامعه نمایان شده است و پیش بینی می شود که بیماری های روحی  و روانی بیشتر خودشان را نشان دهند، گفت: به همین دلیل آن چیزی که امروز در گروه های سنی مشاهده می شود، افسردگی های خفیفی هستند که فرد دچار یک نوع سردرگمی و احساس تنهایی و ناامیدی می شود.

نیکزاد اضافه کرد: بعد از ایجاد حالت های غمگین بودن در فرد، افکارهای منفی در اون ایجاد می شود و دو نشانه اصلی افسردگی شامل خلق افسرده و ناتوان بودن از فعالیت ها روی افراد ظاهر می شود.

این روانشناس افزود: تحت تاثیر این مشکلات روحی و روانی که کرونا ایجاد کرده است، افت تحصیلی در فرزندان به وجود خواهد آمد.

عدم تحرک، عدم برقراری ارتباط، تغییراتی در خواب و سطح انرژی، ایجاد بی حوصله گی،  بداخلاقی گاه اتفاق می افتد که گاهی در فرد افکاری همچون خودکشی ایجاد می شود.

 
ورزش و تحرک موثر در کاهش افسردگی
اگر طی یک هفته مداوم فرد احساس غمگینی داشته باشد، برای مقابله با آن باید ابتدا آن شناسایی کرد، علائم خفیفی که در بیماری کرونا برای افراد ایجاد می شود، غمگینی با شدت بیشتر است.

همچنین بی حوصلگی، ناتوانی در خوابیدن، دوری از سایر اعضای خانواده، اشتغال ذهنی، کم تحملی، عصبانیت و زود از کوره در رفتن نشانه هایی هستند که در افراد دارای افسردگی خفیف ایجاد می شود و زمانی که نسبت به این موارد توجه نشود، شدت افسردگی بیشتر خواهد شد.

برای برطرف کردن این افسردگی ها که براثر بیماری کرونا ایجاد شده است، فرد باید فعالیت های روز مره، تحرک و ورزش را داشته باشد و با فراهم شدن شرایط در محیط های باز و مطمئن با رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیاده روی و ورزش را داشته باشد.

همچنین فرد از این شرایط و فرصتی که فراهم شده است، برای انجام کارهای عقب افتاده ای که دارد استفاده کند و با اموراتی که به آنها علاقه دارد برای خودش مشغله ایجاد کند.

 
شخصی سازی اتفاقات و ایجاد یاس و ناامیدی در فرد
نیکزاد با بیان اینکه فرد می تواند با تغییر تکنیک های رفتاری تا حدی آرامش را برای خودش ایجاد کند، گفت: اما  در خصوص تکنیک های شناختی، یعنی زمانی که فرد دچار افسردگی می شود، در واقع درگیر یک سری افکار منفی شده است که در قالب خطاهای ذهنی، فکر فرد را درگیر می کنند و فرد خود را مقصر تمام اتفاقات طول روز می داند که این شخصی سازی در واقع فرد را دچار ناامیدی و عذاب وجدان می کند.

وی یادآور شد: وقتی فرد درگیر این مسائل می شود، بهتر است، از طریق داشتن خواب و استراحت کافی، تغذیه مناسب، کتاب خواندن، تماس با همسالانش، این خطاهای ذهنی را رفع کند و با کار کردن روی خود واقعی اش، عزت نفس و اعتماد به نفسش را افزایش دهد.

نیکزاد با بیان اینکه براساس تاکیدات سازمان بهداشت جهانی در موضوع کرونا، خودمراقبتی در راس قرار دارد، گفت: فرد برای اینکه دچار یک بیماری نشود باید پیشگیری کند و خواب منظم شبانه، استراحت کافی، تغذیه مناسب و ورزش داشته باشد.

 
افسردگی والدین شاغل تهدید بزرگی برای فرزندانشان
این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه افسردگی و غمگینی و نداشتن برنامه زندگی والدین شاغل تهدید بزرگی برای فرزندان خواهد بود، گفت: والدین شاغل در گام نخست باید مسائل و مشکلات محیط کار را وارد منزل نکنند و در طول روز چندین بار تماس تلفنی بگیرند که فرزند احساس امنیت و توجه داشته باشد، البته لازم نباید این تماس ها جنبه کنترلی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این زمانی که پدر و مادر در منزل هستند باید با برنامه ریزی مناسب ورزش و بازی را در دستور اموراتشان قرار دهند زیرا تا حدی کارساز است.

 
پیش بینی حجم زیادی از افسردگی ها در افراد بعد از تمام شدن کرونا
رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: نباید از این موضوع غافل شد، که این بیماری ارتباط ما را با دنیای اطرافمان قطع کرده، بنابراین انتظار می بعد از تمام شدن این بیماری حجم زیادی از افراد در دنیا درگیر سه علائم اضطراب، احساس غمگینی و افسردگی خفیف خواهند بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فرزندان نسبت به خبرگیری از والدینشان موظف هستند، گفت: در شرایط فعلی قطعا ارتباط تلفنی بهترین راهکار برای پرسیدن حالشان باشد، اما درزمانی که شرایط نرمال است با رعایت پروتکل ها به آنها سر بزنند و اینگونه نیست که کل ارتباط با خانواده قطع شود.

کما اینکه والدینی که به دور از فرزندانشان زندگی می کنند به خودی خود به سمت افسردگی خواهند رفت و از این واقعیت نباید فرار کرد، اما برای کاهش این افسردگی ها خودشان را مشغول امورات روزمره کنند که وقتشان پر شود.

نیکزاد اظهار داشت: برای گروه های سنی کودکان زیر 6 سال فرزند نباید اخبار یا خبرهایی را گوش دهد که بحث کرونا است اما برای عادی سازی، مادر یا پدر باید از طریق نقاشی ویروس کرونا آموزش داده شود، زیرا نباید به کودک دروغ گفت، بنابراین این آگاه سازی باید متناسب با سن فرد انجام شود که نتیجه عکس نداشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

با افراد مغرور و خودشیفته این گونه رفتار کنید
چند روش مؤثر برای غلبه بر اضطراب و افسردگی
ما خشمگینیم و عضو شبکه‌های اجتماعی!
تربیت بچه حرف‌ گوش‌کن بدون دعوا و قشقرق
برنامه های کلی پیشگیری از خودکشی دانش‌آموزان در مدرسه
چه بر سر سلامت روان کودکانی می آید که تصاویرشان دست به دست میگردد؟
آشنایی با سبک های یادگیری
مغز تنها: تنهایی و گرسنگی در مغز شبیه به‌هم اتفاق می‌افتند؟
پاسخ به سوالات و حل مسائل ریاضی ساده در خواب!
اهمیت سواد رسانه ای و مدیریت فضای مجازی برای نوجوانان
روز امور تربيتي و تربيت اسلامي (8 اسفند)
زنان سریعتر از مردان دچار زوال عقل می‌شوند
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.