درس مدیریتی:
مشخصات یک سیستم معیوب اداری!
متن زیر مقایسه ای طنازانه بین شیوه های مدیریت و رفتار کارمندان در دو سیستم معیوب و سالم اداری است.
**بخش اول:
توصیه نامه یک مدیر جهان سومی پس از چندین سال کار و سابقه در صنایع و مشاغل گوناگون:
آنچه در یک سیستم معیوب نباید انجام داد:
- در یک سیستم معیوب:
1. سعی کنید ”لال بودن“ را تمرین کنید! این تمرین در میزان عزیز بودن شما بسیار موثر است.
در یک سیستم معیوب:
2. هیچگاه کارمندان را با یکدیگر مقایسه نکنید؛ چون قطعاً شاهد تبعیض خواهید بود.
در یک سیستم معیوب:
3. اگر مدیر تان ۳ یا ۴ ایراد دارد انتظار رفتناش را نکشید، چون قطعا نفر بعدی او ۴۳ ایراد دارد!
در یک سیستم معیوب:
4. میتوانید با کارهای کم و کوچک، محبوبیت فراوانی به دست آورید؛ فقط کافیست ”زبان“ خود را تقویت کنید.
در یک سیستم معیوب:
5. ممکن است که هر چه بیشتر کار کنید، بیشتر خوار و خفیف باشید.
در یک سیستم معیوب:
6. با مشکلات سازمانتان بسازید و هرگز آنها را با مدیرتان در میان نگذارید؛ در غیر این صورت یک مشکل دیگر به سازمان اضافه میشود. آن مشکل، شما هستید و در اخر هم اخراج!
در یک سیستم معیوب:
7. اشتباهات یک مدیر را هیچگاه به مدیر دیگر نگویید؛ در غیر اینصورت بجای یک مدیر، دو مدیر در مقابل شما موضع گیری خواهند کرد.
در یک سیستم معیوب:
8. با انجام کارهای مختلف و فعالیتهای به موقع، نظم شما تشخیص داده نمی شود؛ بلکه برای این کار راههای سادهتری هم هست. مثلا فقط کافیست همیشه میز کار تان را منظم نگهدارید!
در یک سیستم معیوب:
9. اضافه بر کارهای معمول کار اضافه ای انجام ندهید؛ در غیر اینصورت انتظار پاداش بیشتری نیز نداشته باشید.
در یک سیستم معیوب:
10. همیشه حرفها (فرمایشات) مدیرتان را تایید کنید، حتی اگر از نظر او ”شیر سیاه باشد!“
در یک سیستم معیوب:
11. تنها کاری که واجب است سریع انجام دهید، کاری است که مدیر شما شخصا از شما خواسته است.
در یک سیستم معیوب:
12. تنها انگیزه ای که می تواند شما را وادار به کار کند «کسب روزی حلال» است.
در یک سیستم معیوب:
13. آسه برو، آسه بیا، که گربه شاخت نزنه؛ مگر اینکه با گربه نسبتی داشته باشید!
اما متن زیر خلاصه ای از توصیه نامه یک مدیر آلمانی پس از چندین سال کار در صنایع مختلف ایران است:
2-وجهه طلبکارانه داشتن و ندیدن نقاط مثبت کارکنان یک ضعف اساسی است که نوآوری و خلاقیت را می میراند.
3-از ترس اینکه پرسنل تان جایگاه شما را بگیرند اقدام به استخدام افراد ضعیف و غیر حرفه ای ننمایید. قطعا کارکردن با حرفه ای ها مشکلات خاصی دارد ولی به پیشرفت سیستم و پیشرفت شما کمک می کند.
4-به جای ایجاد تفرقه بین کارکنان و ایجاد سیستم های جاسوسی به فکر ایجاد اتحاد ونظم بین کارکنان باشید.
5- در موردی مسایلی که نمی دانید تظاهر به دانایی نکنید.گاهی با پرسیدن یک سوال مناسب می توانید میزان هوش وسطح فکرتان را به دیگران اثبات کنید.
6-از کوچکترین افراد مجموعه هم می شود چیزهایی یاد گرفت، از فرصت های یادگیری استفاده کنید.
7-به پرسنل تان فرصت مناسب برای تفریح بدهید.
8-استفاده نامناسب از ابزار اخراج باعث ایجاد ناامنی در محیط کار و بالطبع تنزل کیفیت می شود.
9-مدیریت را مایه فخر و برتری بر دیگران ندانید.در کارکنان شما افراد زیادی هستند که از شما با استعدادتر در زمینه مدیریت هستند.
10-موفقیت یک مدیر به اتومبیل، کت و شلوار، ساعت مچی و تجملات نیست.
11- به همه مسایل ورود نکنید، گاهی زمان حلال مسایل است!
12- مدیریت را با نظامی گری اشتباه نگیرید. و محیط کار را پادگانی اداره نکنید. در خفقان و فشار هیچ استعدادی رشد نمی کند شاید چینی ها بتوانند اپل بسازند ولی هیچگاه استیو جابز پرورش نمی دهند.
13-اگر از پایین ترین سطوح شروع بکار کرده اید و پله پله بالا آمده اید هیچ کس مناسب تر از شما برای آن پست نیست.
14-به جای استخدام سه نفر با حقوق پایین یک نفر با حقوق بالا استخدام کنید یک نفر راضی بهتر از سه نفر ناراضی کار می کند.
15- به هر کسی در جایگاه خودش قدرت و اختیار بدهید. به چارت سازمانی احترام بگذارید و آنرا دور نزنید چه به سمت بالا چه به سمت پایین!
16-از استخدام افراد سفارشی و دارای پارتی!! خودداری کنید.