کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قصه راهی برای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگی، تربیتی و اخلاقی

خبرگزاری ایسنا , 28 دی 1399 ساعت 17:27

یک قصه‌گو گفت: قصه‌گویی غیر از اینکه می‌تواند یک رابطه عاطفی بسیار قوی بین مادران و فرزندان ایجاد کند، بستر مناسبی برای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگی، تربیتی و اخلاقی به حساب می‌آید.


 لیلا جعفری با بیان اینکه قصه‌گویی در کلیه جوامع بشری یک ابزار تربیتی و انتقال مفاهیم پندها و درس‌های زندگی بوده است، اظهار کرد: این ابزار در گذشته نیز به عنوان یک مهارت عملی برای انتقال مفاهیم ویژه کودکان استفاده می‌شده است.

این قصه‌گو افزود: قصه‌گویی غیر از اینکه می‌تواند یک رابطه عاطفی بسیار قوی بین مادران و فرزندان ایجاد کند، بستر مناسبی برای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگی، تربیتی و اخلاقی به حساب می‌آید.

مادران قدیم به دلیل کم بودن ابزارهای مختلف تربیتی و بهره‌جویی از شیوه‌های سنتی و نقل سینه به سینه قصه گویی توانسته بودند به خوبی ارتباط موثری را با قصه‌ها و دنیای کودکان خود برقرار کنند و به عنوان یک ابزار آموزشی مفید از قصه‌ها بهره می‌گرفتند.

مسئول کانون پرورش فکری و هنری شهر فرخ‌شهر با اشاره به اینکه مادران قدیم قصه‌گویی را یک ابزار آموزشی برای خود به‌شمار می‌آوردند، یادآور شد: آنان به دلیل مشغله‌های فکری کمتر و ارتباط بیشتر با فرزندان خود از این مهارت کلامی استفاده می‌کردند و بسیاری از پندها و درس‌ها را از این طریق به کودکان خود آموزش می‌دادند.

وی نقش قصه‌گویی را در انتقال مفاهیم اخلاقی به‌دلیل تاثیر غیر مستقیم بر ذهن بچه‌ها، یک ابزار کارکردی موثر در حوزه تربیتی و اخلاقی عنوان و تصریح کرد: کودکان با مشاهده پدیده‌های حاضر در قصه‌ها می‌توانند ارتباطی بین زندگی واقعی خود و قصه‌ها ایجاد کنند و با این ارتباط زندگی خود را به شکل بهتری تغییر دهند.

قصه‌های اخلاقی می‌توانند توانایی تفکر و تمرکز را در کودکان و نوجوانان بالا ببرند، قصه‌ها غیر از کارکردهای تربیتی می‌توانند نقش‌های روان‌درمانی نیز برای بچه‌ها داشته باشند، در قصه‌ها می‌توان به شیوه غیرمستقیم راه حل برای حل مشکلات را به کودکان آموزش داد، ترس‌ها را از آن‌ها دور کرد و مهارت‌های دروغ  نگفتن و پذیرش مسئولیت را به آن‌ها یاد داد.

این قصه‌گو با اشاره به اینکه قصه از دیرباز تاکنون در انتقال ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی کارکرد داشته است، تصریح کرد: این ابزار در هیچ دوره و عصری کارکرد خود را از دست نخواهد داد، به این دلیل که انسان‌ها ذاتا قصه و قصه‌گویی را دوست دارند، آرامشی که در قصه‌گویی می‌تواند برای انسان و برای کودک ایجاد شود و تأثیر غیرمستقیم کلام بر آنان در هیچ جای دیگری وجود نخواهد داشت.

با توجه به در دسترس بودن فضاهای آموزشی مختلف رسانه‌ها و انواع ابزارهای اطلاعاتی برای کودکان و جذابیتی که این ابزارها برای آن‌ها دارند مادران باید به عنوان هنرمندانی قصه‌گو به قصه نگاه کرده و قصه را نیز هنرمندانه برای کودکان خود تعریف کنند.

جعفری با بیان اینکه مادران می‌توانند با توجه به شرایط ذهنی، زمان و مکان کودکان، کنجکاوی‌ها و دیدگاه آنان، علاقه‌مندی و شناختی که روی کودک دارند به طریق جذاب قصه را برای کودکان خود تعریف کنند، ادامه داد: یکنواخت تعریف کردن قصه می‌تواند بعد از یک مدت جذابیت قصه‌گویی را برای کودکان از بین ببرد.

مادران  با استفاده از ابزارهای مختلف در راستای قصه، می‌توانند مفاهیم قصه را برای کودک به خوبی عنوان کرده و با استفاده از تصاویر، استفاده از ابزارهای بازی کودکان و هر وسیله خلاقانه‌ای خود می‌توانند بحث را برای کودک جذاب کنند.

جعفری با اشاره به اینکه در شرایط کنونی دسترسی به قصه‌های مختلف  بسیار  راحت‌تر از گذشته است، افزود: با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای حضور کودکان در مکان‌های مختص قصه‌گویی، کلیه اماکن، افراد و سایت‌های مختلف کانال‌ها و فضای مجازی اقدام به قصه‌گویی کرده‌ و در زمینه‌های مختلف توانسته‌اند قصه‌های جذابی را به صورت پادکست و ویس‌های خلاقانه برای بچه‌ها تولید کنند.

مسئول کانون پرورش فکری و هنری شهر فرخ‌شهر خاطرنشان کرد: سایت پیشنهادی  kpf.ir (سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) است که قصه‌ها را به صورت آنلاین و در قالب فیلم در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهد، به‌علاوه در سایت کودک ۲۴، قصه‌هایی به صورت تصویری و صوتی بارگذاری شده است.
 


کد مطلب: 52050

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52050/قصه-راهی-انتقال-ارزش-ها-مفاهیم-فرهنگی-تربیتی-اخلاقی

میگنا
  https://www.migna.ir