سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۲۰:۵۱
کد مطلب: 52066
۰
خودآرایی هایی که هزینه هایش با هزار سختی فراهم می شود؛

بالا گرفتن تب جراحی های زیبایی در جامعه

بالا گرفتن تب جراحی های زیبایی در جامعه
این روزها که از هر گوشه و کنار خبری از کسادی بازار، کاهش قدرت خرید مردم، کم شدن مشتریان کالاهای تولیدی و آشفتگی در وضعیت معیشتی مردم شنیده می‌شود، حق داریم از داغ بودن بازار جراحی‌های زیبایی تعجب کنیم، با توجه به گران بودن اغلب این عمل‌ها و به سختی افتادن بیشتر مراجعان برای تهیه هزینه آنها، شلوغی مطب‌های زیبایی در نوع خود جالب است، البته ایران در ردیف ۱۰ کشور اول دنیا در تعداد جراحی‌های زیبایی قرار دارد، وضعیتی که باعث شده پای عمل‌های عجیب و غریب مثل «لب‌شتری»، «دماغ خوکی»، «گوش الاغی» و «چشم گربه‌ای» هم به ایران باز شود.
 
لقمان صدیقی کارشناس امور اجتماعی گفت: در ایـران، جراحـی زیبـایی بینـی از اواخـر دهـۀ ۶۰ شـتاب روز افزونی گرفت که عمدة مشتریان آن را زنان تشکیل می دادند، البتـه در سـال هـاي اخیـر مردان نیز در زمره افراد خواستار جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند، طبـق آمـار اعـلام شـده، ایران یکی از کشورهایی است که فراوانترین تعداد عمل جراحی بینی در جهان را دارد.
 
وی می گوید: این آمار را انجمن تحقیقات راینولوژی (جراحان بینی) ایران اعـلام کـرده، گفتـه اسـت: میـزان جراحیهای زیبایی بینی در ایران، هفت برابر امریکاست، بر اساس این گزارش، طبـق آمـارانجمن تحقیقات راینولوژی (جراحان بینی) ایران، سالانه بـیش از ۸۰ هـزار مـورد جراحـی زیبایی بینی در کشور صورت می گیرد.
 
گرایش به جراحی زیبایی به مد هم تبدیل شده و به نوعی جایگاه اجتماعی به حساب می آید
سامان مهران کارشناس جامعه شناسی در این باره می گوید:  بعضی ها متعلق به طبقات متوسط و پایین جامعه هستند و هزینه جراحی را با هزار زحمت فراهم می کنند تا بتوانند به مسئله نارضایتی از چهره و اختلال بدشکل پنداری خاتمه داده و به نوعی خودشان را کمتر از طبقات بالای جامعه نبینند که در این میان تاثیر تبلیغات رسانه ای را هم نباید نادیده گرفت.
 
از سوی دیگر گاه افراد ترس نگران کننده ای از ظاهر خود داشته و نسبت به تغییر ظاهر خویش، تمایل شدیدی پیدا می کنند اما نباید فراموش کرد که گرایش به جراحی زیبایی به مد هم تبدیل شده و به نوعی جایگاه اجتماعی به حساب می آید باید درک کرد  مشکل هویتی، مشکل بزرگی است و معمولا افراد کم هویت تر به این سمت کشیده می شوند، بی تردید در گذار بودن این جامعه هم به شکل گیری تمامی این مولفه ها انجامیده است.
 
مهران می گوید: عمل‌های جراحی زیبایی دیگر سن و سال نمی‌شناسد و به گفته منابع رسمی کشور سن عمل‌های جراحی زیبایی در ایران به ۱۵ سال هم رسیده است، تا چند سال پیش علاقه جوانان به زیبا بودن علت افزایش این عمل‌های پرخطر اعلام شده بود اما حالا گفته می‌شود فشارهای اجتماعی گاهی‌اوقات افراد را به سوی تیغ جراحان زیبایی سوق می‌دهد.

 
خودآرایی تا حدی باشد که به عنوان یک رفتار نرمال در افراد دیده شود
محمد محمد پور کارشناس روانشناسی با اشاره به بخش دیگر این ماجرا  که به قاعده عرضه و تقاضا مربوط است می گوید:  این روزها افراد به جای اینکه به روح و روان، اندیشه و جوانمردی و دانش توجه داشته باشند به ظاهر معطوف هستند ،هرچه فرد در ظاهر بهتر باشد، خریدار بیشتری دارد و به اصطلاح متاعی گران قیمت تری است، دلیل دیگر آن هم به جراحان مربوط است،جراحان زیبایی به این مسئله دامن می زنند و برای کسب درآمد بیشتر روی چهره فرد، عیب و ایراد می گذراند و اینجاست که فرد یا افراد در "لوپ معیوب" گرفتار می شوند.
 
وی می گوید: در این که انسان زیبایی‌دوست است شکی نیست،جمال، می‌تواند جلال و بزرگی هم بیاورد. تمایل به زیبایی در فطرت انسان‌ها وجود دارد؛ اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که شاهد افراط در این مساله باشیم ، زیبایی‌دوستی تا مرزی می‌تواند بهنجار تلقی شود که به شاکله و اصل هویت شخص لطمه‌ وارد نکند، اگر خودآرایی تا حدی باشد که به عنوان یک رفتار نرمال در افراد دیده شود و او را به سمت انجام رفتارهای افراطی و توجه بیش از حد به جسم و ظاهرش نکشاند میتواند طبیعی تلقی شود، در حالی که گاهی می‌بینیم بهداشت روانی شخص به خطر افتاده و این خودآرایی‌ها نشان‌دهنده اختلال در شخصیت فرد است.
 
محمدپور می گوید: خودآرایی‌ها، توجه بیش از حد به ظاهر و پوشش و رو آوردن به انواع و اقسام جراحی زیبایی که در بعضی افراد دیده می‌شود، می‌تواند نشانگر این باشد که آن فرد از سلامت روان برخوردار نیست و به خاطر کسب عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتر چنین ظاهری را از خودش به نمایش می‌گذارد.
 
نکته پایانی اینکه این روزها گفته می‌شود افرادی که خواهان جراحی‌های پیاپی زیبایی هستند از یک اختلال شخصیتی رنج می‌برند اما عده‌ای از کارشناسان نظر مخالفی دارند و می‌گویند جراحی‌های زیبایی در جامعه به یک مد تبدیل شده است. اما آنچه ضروری به نظر می‌رسد کمک و همفکری متخصصان روان‌شناسی، علوم رفتاری، جامعه‌شناسان و مسئولان بهداشتی و درمانی برای رسیدگی به اوضاع جوانان و نوجوانانی است که در تب همه‌گیر جراحی‌های زیبایی قرار گرفته‌اند.
 
مرجع : کُردتودی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.