جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ / ۰۷:۴۳
کد مطلب: 5207
۰

دروازه های مریخ به سوی انسان باز می شود/ شکستن مرز سفرهای فضایی

"الون ماسک" مدیر عامل شرکت SpaceX اعلام کرد این شرکت به شدت در تلاش است تا اولین راکت و فضاپیمای قابل استفاده مجدد جهان، تکنیکی از سفرهای فضایی که می تواند دروازه های سیاره مریخ را به سوی انسانها بگشاید را ساخته و عرضه کند.
به گزارش مهر، یک راکت کاملا قابل استفاده می تواند به اندازه قابل توجهی از هزینه های حمل بار و انسان به فضا بکاهد و اکتشاف و مهاجرت به سیاره های دیگر از قبیل مریخ را امکان پذیرتر سازد. ماسک، بنیانگذار شرکت فضایی SpaceX با اشاره به دشواری وظیفه ای که به عهده وی و تیمش قرار گرفته، تضمینی نداد که پروژه آنها قطعا موفقیت آمیز خواهد بود. دستیابی به شیوه ای اقتصادی و تجدید شدنی برای سفرهای فضایی یکی از اهداف مشترک بسیاری از شرکتها و آژانسهای دولتی از آغاز دوران فضا بوده است. تا به امروز تنها فضاپیماهای قابل استفاده مکرر و سرنشین داری که ساخته شده اند، شاتلهای فضایی بالدار ناسا بوده اند که به تازگی بازنشسته شده اند. شاتلها برای 30 سال از مدارگردهای قابل استفاده و بالابرنده های جامد استفاده می کردند اما کل این سیستم از قابلیت کامل استفاده مجدد برخوردار نبود. هر یک از شاتلهای ناسا در عین حال از تانکهای سوخت خارجی استفاده می کردند که پس از رسیدن شاتل به مدار و در حین بازگشت در اتمسفر از بین می رفت. مهاجرت به مریخ ماسک بارها و بارها اعلام کرده که شرکت SpaceX را در سال 2002 با هدف کمک به انسانها برای حضور همیشگی در جهان فراتر از سیاره زمین بنا نهاده است. به اعتقاد وی چنین گسترشی در قلمرو بشر برای اطمینان از بقای انسان بسیار ضروری است، زیرا در نهایت روزی یک شهاب سنگ یا پدیده کیهانی دیگری می تواند زمین را برای همیشه نابود کند. در حال حاضر مریخ اولین منتخب برای مهاجرت و سکونت دادن انسانها است و ماسک امیدوار است پروژه SpaceX بتواند طی 10 تا 20 سال آینده فضانوردانی را به فضا ارسال کند. مهاجرت به مریخ یا هر سیاره دیگری نیازمند انتقال هزاران انسان و میلیونها تن بار به فضا خواهد بود، نیازهایی که برآورده کردن آنها با توجه به هزینه های امروزی سفرهای فضایی غیر ممکن به نظر می آید.
 
اما استفاده از راکتی با امکان استفاده مجدد می تواند این معادله را تا حد قابل توجهی تغییر دهد؛ ماسک نیز در گفته های خود به پرتاب راکت فالکون 9 شرکت SpaceX اشاره کرده است که هزینه مورد نیاز آن برای هر بار پرتاب در حدود 50 تا 60 میلیون دلار است اما به اعتقاد وی در صورتی که بتوان از این راکتها هزاران بار استفاده کرد میزان هزینه های پرتاب برای هر راکت به 50 هزار دلار خواهد رسید. عملکرد راکتها چگونه است شرکت SpaceX در فیلمی انیمیشنی نحوه عملکرد راکت و فضاپیمای خود را مصور کرده است. پس از اینکه فضاپیما از راکت جدا شد، راکت  به زمین بازگشته و بر روی سکوی پرتاب فرود خواهد آمد، این راکتها به صورت عمودی بر روی سکو فرود می آید. سپس با سوخت رسانی و تنظیم مجدد می توان آن را دوباره پرتاب کرد. ماسک اطلاعاتی از زمان عملیاتی شدن راکت و فضاپیمای قابل استفاده مجدد شرکت SpaceX و یا هزینه های مورد نیاز برای ساخت آن ارائه نکرد، اما به نظر می آید شرکت SpaceX شرکتهای سرمایه گذار را نا امید باقی نخواهد گذاشت. بر اساس گزارش ان بی سی، ماسک می گوید: طراحی هایی که بر روی کاغذ انجام شده، محاسبات و شبیه سازی ها همگی نشان می دهند این طرح اجرایی است. اکنون تنها باید ثابت کنیم که این شبیه سازی ها با واقعیت همخوانی پیدا می کنند یا نه، زیرا زمانی که شبیه سازی و واقعیت با یکدیگر همخوانی پیدا نکنند، این واقعیت است که پیروز خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن