کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین درمان افسردگی بجای مصرف دارو مشاوره روانشناسی است

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 3 بهمن 1399 ساعت 1:06

یک روانشناس به بیان توضیحاتی درباره بهترین راهکار درمانی مشکل افسردگی پرداخت.


شقایق درویشی با اشاره به اینکه افسردگی یک اختلال ناتوان کننده است، اظهار کرد: با این وجود اما احتمال درمان آن بالاست و نیاز به درمان داریم در غیر این صورت می‌تواند کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، چنانچه افراد مشاوره افسردگی را جدی بگیرند و به درمان بپردازند می‌توانند از عوارض این مشکل جلوگیری کنند.


این روانشناس با اشاره به موضوع مهم افسردگی و توجه به تسریع درمان گفت: افسردگی از آن دسته مشکلات و اختلالاتی است که افراد، بعد از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس زا اولین تشخیصی را متوجه این ناهنجاری می‌کنند، اما واقعیت چیز دیگری است و هر بی حوصلگی، غمگینی و بی انگیزگی نشانه‌ افسردگی نیست و نیاز به تشخیص متخصص در همین زمینه است.

درویشی گفت: کاربرد درمان‌های ترکیبی، روان درمانی فردی، دارو درمانی و خانواده درمانی احتمال بهبود را بیشتر می‌کند، زیرا محیط نا آرام، روند بهبود را بسیار کند یا در بعضی موارد غیرممکن می‌کند، اما تشخیص به موقع و درست، موجب نزدیک شدن فرد به درمان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد ژنتیک بر عوامل افسردگی تاثیر گذار است، ادامه داد: علل جامعه شناسی تاثیر بسیار زیادی بر شروع افسردگی دارد؛ اما علل اجتماعی افسردگی بسیار پیچیده است، زیرا شما در زندگی شهری با تمام امکانات و پیشرفت‌های موجود مدام در استرس و تنش هستید به طور مثال از دست دادن شغل، طلاق، شکست عاطفی، نقل مکان، بیماری‌های سخت، سوء مصرف مواد والکل، تیپ‌های شخصیتی وابسته، تاثیر مصرف دارو برای بیماری‌های جسمی می‌توانند عوامل ایجاد کننده افسردگی باشند.

این روانشناس افزود: افسردگی در طولانی مدت می‌تواند موجب بروز مشکلاتی از جمله کاهش علاقه و لذت نسبت به فعالیت ها، بی خوابی یا پر خوابی، احساس گناه، بی ارزشی، تمرکز نداشتن، مشکل در تصمیم گیری، خستگی، پروراندن افکار خودکشی در سر و احساس پوچی و کاهش عملکرد در حوزه‌های شغلی، تحصیلی و خانوادگی در افراد شود، تعارضات زناشویی نیز یا به علت افسردگی است یا پیامد آن که با زوج درمانی و درمان فردی قابل درمان است.

درویشی توصیه کرد که روان درمانی و دارو درمانی هر دو در درمان افسردگی موثر هستند، اما تغییر نگرش‌های منفی و ناکارآمد و افزایش مهارت‌های اجتماعی و جرات ورزی و مهارت حل مسئله در روان درمانی از دارو درمانی موثر‌تر است و برخی بیماران بعد از چند جلسه اول تا حد بسیار‌ی احساس بهبودی می‌کنند.

او گفت: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که افسردگی اختلالی است که فرد را از نظر روانی و هم از نظر جسمی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین شناخت عواملی که می‌توانند در بروز افسردگی اثرگذار باشند بسیار اهمیت دارد. مشاوره افسردگی از بهترین و موثر‌ترین روش‌هایی است که به درمان کمک خواهد کرد.


کد مطلب: 52089

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52089/بهترین-درمان-افسردگی-بجای-مصرف-دارو-مشاوره-روانشناسی

میگنا
  https://www.migna.ir