جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۲:۳۳
کد مطلب: 52107
۱

تاثیر استرس بر سیستم قلبی عروقی چیست؟

تاثیر استرس بر سیستم قلبی عروقی چیست؟
دکتر مریم موسوی، با تاکید بر اینکه استرس‌های روانی، اجتماعی و اثرات آن روی سلامت روانی افراد بر عملکرد همه اعضای بدن تاثیرات به سزایی دارد؛ گفت: در این میان سیستم قلب و عروق از جمله آسیب پذیرترین ارگان‌های بدن در مقابل استرس‌هاست. چنانچه یکی از شایعترین شکایات افراد بدنبال استرس‌های مختلف بصورت حملات تپش قلب، احساس درد در قفسه سینه، تنگی نفس و احساس خفگی بروز می‌کند. تنش‌های روحی نه تنها بصورت حاد  بلکه در موارد مزمن شده نیز با واکنش پذیری سیستم قلبی عروقی همراه است.

پاسخ فیزیولوژیک بدن نسبت به استرس با افزایش سطح هورمون‌های استرس‌زا و واکنش‌های التهابی و بدنبال آن تغییر در ضربان قلب، افزایش فشار خون در زمینه انقباض عروقی، افزایش نیاز عضله قلب به اکسیژن و کاهش خون‌رسانی عروق کرونر قلب بواسطه  تغییر در جدار عروق و تسریع در تصلب شرایین، اختلال در سیستم خودکار عصبی دیده می‌شود.

دارنده بورد تخصصی قلب و عروق بیان کرد: ارتباط بین وقایع حاد و پر استرس با حمله حاد قلبی و انواع آریتمی در برخی موارد مشخص شده است اما در مجموع اثرات استرس مزمن بر شانس وقوع حملات قلبی خصوصا در افراد دارای زمینه بیماری قلبی بیشتر بوده است.

متخصص قلب و عروق افزود: علی‌رغم همه این موارد بدلیل فقدان معیارهای استاندارد یکپارچه جهت تعیین شدت و کیفیت استرس و عدم توجه کافی به این مقوله ،تاثیر دقیق این عوامل بر سیستم قلبی به راحتی قابل اثبات نیست. از طرفی به واسطه تاثیرات نامطلوب استرس روی سبک زندگی افراد، رژیم غذایی ناسالم، کاهش فعالیت فیزیکی، تبعیت کمتر از توصیه های درمانی پزشکی، افزایش تمایل به رفتارهای پر خطر مانند استعمال دخانیات و الکل شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را می‌افزاید؛ اما باید توجه داشت از آنجا که همه این عوامل بصورت بالقوه زمینه ساز ابتلا به بیماری قلبی هستند، باعث می‌شود نقش استرس بصورت مستقیم کمتر مورد توجه قرار گیرد.
 
دکتر مریم موسوی در پایان تاکید کرد: استرس‌های روحی فردی، اختلالات اضطرابی، افسردگی مزمن، استرس شغلی، بیکاری، فقدان حمایت مالی اجتماعی، استرس زناشویی، طلاق، تجرد، تجارب نامطلوب دوران کودکی، اختلالات اضطرابی پس از تروما (سیل، زلزله، جنگ، تجاوز) و خصوصیت‌های شخصیتی همگی می‌توانند بصورت حاد و مزمن سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل ضرورت توجه به سلامت روان افراد جامعه و پیگیری درمان اختلالات روانپزشکی با استفاده از تکنیک‌های روان درمانی و مصرف داروها بیش از پیش  حائز اهمیت شده است، چراکه نتایج درمانی مناسب علاوه بر بهبود وضعیت روحی روانی افراد با کاهش نسبی خطر بیماری‌های قلبی عروقی، بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی همراه است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو