کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتقای سواد سلامت؛ نیاز امروز دانشجویان برای گذر از دوران کرونا

خبرگزاری ایرنا , 9 بهمن 1399 ساعت 3:22

رییس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: دانشجویان در دوران کرونا دچار تنبلی شده‌اند و باید به فعالیت‌ها و زندگی پیش از کرونا بازگردند؛ این موضوع نیازمند ارتقای سواد سلامت، برنامه‌ریزی و آموزش آنها است.


شیوع ویروس کرونا باعث شد قرنطینه خانگی افزایش پیدا کند و دانشجویان به دلیل مجازی شدن آموزش از محیط دانشگاه دور بمانند. ماندن در خانه دانشجویان را از خطر ابتلا به بیماری کرونا دور می کند، اما تبعاتی نیز به همراه دارد که به گفته کارشناسان نیازمند ارتقای سواد سلامت روان و سلامت جسمی است.
 
بی تحرکی و حضور طولانی در خانه باعث تنبلی و رخوت در دانشجویان شده است تا جایی که روی مطالعه منابع درسی آنها نیز تاثیر بسزایی گذاشته و در نتیجه اضطراب بین آنها را به دنبال داشته است.

حمید پیروی در این خصوص گفت: باید با ارتقای سواد سلامت دانشجویان و ارائه آموزش های لازم آنها را از تبعات منفی روحی و جسمی پس از کرونا دور کنیم.

 وی با بیان اینکه دانشجویان اخیرا به دلیل کم تحرکی و قرنطینه خانگی دچار بی میلی و تنبلی شده اند، ادامه داد: سیستم زیست دانشجویی نا منظم شده  است. در تمام صحبت ها با دانشجویان تاکید می شود که آنها به زندگی گذشته خود بازگردند.

رییس مرکز مشاوره دانشگاه تهران تصریح کرد: در این زمینه سازمان امور دانشجویان نرم افزاری تهیه کرده که به دانشجویان کمک می کند برنامه های ورزشی و تحرک فیزیکی مناسبی داشته باشند. تمام این فعالیت ها در حیطه ارتقای سواد سلامت است.

نیاز است با کمک رسانه ها سواد سلامت جامعه افزایش یابد و دانشجویان و حتی افراد جامعه اطلاعات لازم را در خصوص اینکه چه فعالیت هایی می توانند سلامت روان و جسم خود را افزایش دهند، داشته باشند.

مساله ارتقای سواد سلامت یک جامعه بسیار اهمیت دارد تا جایی که سازمان جهانی بهداشت نیز به آن تاکید کرده است. تلاش اطلاعات لازم در این حوزه به دانشجویان ارائه شود، اما اینکه دانشجویان تا چه اندازه خود را در این اطلاعات درگیر کنند، به علاقه خود آنها بستگی دارد.

پیروی تاکید کرد: در دوران پساکرونا در راستای ارتقای سواد سلامت جامعه (سلامت روان، سلامت معنوی، سلامت جسمی و سلامت اجتماعی) باید اقدامات موثر و ملی انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت تبعات بسیار منفی و غیرقابل جبرانی برای مردم به خصوص جوانان خواهد داشت.


استرس دانشجویان در فصل امتحانات 
 رییس مرکز مشاوره دانشگاه تهران همچنین درباره استرس دانشجویان در فصل امتحانات گفت: یکی از موضوعات مهم در حال حاضر به جز استرس امتحان، آماده بودن امکانات الکترونیکی برای امتحان است.

به عنوان مثال دانشجویان به غیر از استرس امتحانات با استرس قطعی اینترنت و سایر موضوعات رو به رو هستند. خوشبختانه دانشگاه ها با تجربه یک سال گذشته و شیوه های ارزیابی اساتید در طول ترم نگرانی دانشجویان را کاهش داده اند.

در این زمینه دانشگاه ها می توانند با تهیه محتواها، کلیپ و انیمیشن برای کاهش استرس به دانشجویان اطلاع رسانی کنند تا نگرانی آنها کاهش یابد، اما اضطراب ورودی های جدید به عنوان اولین تجربه هنوز زیاد است و جای کار دارد.

پیروی اظهار داشت: در دوران کرونا عمده نگرانی دانشجویان ابتلا پدر و مادر به این بیماری است. نگرانی از آزمون و تحصیل در درجات بعدی قرار دارد که این موضوع جدی بوده و نیاز است نگرانی آنها مدیریت شود.

وی گفت: به دنبال این هستیم که در یک نظر سنجی و ارزیابی روی دانشجویان مولفه های جدید نگرانی، استرس و اضطراب آنها را بررسی کنیم. بهداشت روانی تمام مردم دنیا دچار تغییر شده و نیاز است به صورت جدی به این مساله ورود کنیم؛ زیرا ممکن است در آینده این مسائل و استرس و افسردگی ناشی از کرونا غیرقابل جبران باشد و به زنگ خطر تبدیل شود.
 


کد مطلب: 52150

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52150/ارتقای-سواد-سلامت-نیاز-امروز-دانشجویان-گذر-دوران-کرونا

میگنا
  https://www.migna.ir