کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«چاق‌ها» زودتر به سرطان مبتلا می‌شوند

خبرگزاری فارس , 9 بهمن 1399 ساعت 10:14

فوق تخصص خون و سرطان گفت:یکی از دلایل شایع سرطان‌ها چاقی است؛ به ویژه چاقی در ایجاد سرطان روده که از شایعترین سرطانها و یکی از علت‌های مهم مرگ و میر در جهان است نقش تاثیرگذاری دارد.


دکتر حسین کامران زاده، فوق تخصص خون و سرطان در پاسخ به این پرسش که «چه ارتباطی بین چاقی و ابتلا به سرطان وجود دارد؟»، گفت: عوامل زیادی در بروز سرطان موثرند اما چاقی یکی از دلایل شایع سرطانهاست که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده است.
 
وی ادامه داد: یکی از دلایل شایع سرطان‌ها که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده، چاقی است؛ به ویژه چاقی در ایجاد سرطان روده که از شایعترین سرطانها در تمامی جهان و یکی از علت‌های مهم مرگ و میر در جهان است نقش تاثیرگذاری دارد.

فوق تخصص خون و سرطان افزود: ثابت شده اگر فردی مبتلا به سرطان روده بوده و بهبود پیدا کرده باشد با کاهش وزن می‌تواند از برگشت این بیماری جلوگیری کند. چاقی یکی از علل عمده بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان است.

کامران زاده با اشاره علل دیگری که باعث ایجاد سرطان می‌شوند،گفت:سیگار در بروز سرطان‌های دهان، حلق و ریه نقش اساسی دارد؛ ضمن اینکه مصرف الکل هم به ویژه همراه با سیگار می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهان، مری، معده شود.

ورزش با بهبود وزن فرد به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند و تغذیه مناسب با مصرف بیشتر میوه جات، سبزیجات و کاهش مصرف فست فودها و غذاهای چرب و سرخ کردنی در جلوگیری از ابتلاء انسان به سرطان کمک می‌کند.

فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به اینکه آمار سرطان در ایران شبیه نقاط دیگر جهان است گفت: شایع ترین سرطان در جهان سرطان پوست است؛ به این دلیل اینکه سریع تشخیص داده می‌شوند و سریع هم به درمان جواب می‌دهند؛ اهمیت کلینیکی کمتری دارند اما سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات از شایعترین سرطان‌ها در بین ایرانیان است.

کامران زاده با تاکید بر اینکه سرطان معده و روده در ایران بسیار شایع است، گفت: مصرف چای داغ در بروز سرطان مری در ایران بسیار موثر است و غذاهای دودی و غذاهایی که سرخ می‌شوند و در معرض مستقیم آتش قرار دارند، بالقوه موثرند؛ اگرچه برخی سرطان ها هم ارتباط مستقیم با ژنتیک دارند که نیاز به مطالعه بیشتری در این حوزه حس می‌شود.

فوق تخصص خون و سرطان خود مراقبتی را از عوامل مهم جلوگیری از بروز سرطان دانست و خاطرنشان کرد: ما باید مراقب باشیم که بیمار نشویم،اما توجه به علامت‌های اولیه سرطانها مثل تغییر اجابت مزاج، خونریزی‌های غیر طبیعی در بدن، وجود توده‌ها و بافت‌های غیرطبیعی و تغییر در رنگ پوست بسیار مهم است.

وی متذکر شد: اگر چنین علائمی وجود داشت باید به پزشک مراجعه کرد. از طرف دیگر باید بدانیم بسیاری از سرطان‌ها علاج پذیر بوده و حتی پس از درمان عود نمی‌کنند؛ بنابراین بیماران نباید نگران باشند و همدلی بین پزشک، بیمار و خانواده بیمار می‌تواند در بهبود بیماری بسیار موثر باشد.

کامران زاده تاکید کرد:وقتی شخص روحیه خوبی داشته باشد، حتما درمان هم تاثیر بهتری خواهد داشت و همکاری بیمارانی که روحیه قوی دارند با پزشک بهتر خواهد بود.


کد مطلب: 52154

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52154/چاق-ها-زودتر-سرطان-مبتلا-می-شوند

میگنا
  https://www.migna.ir