پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۲
کد مطلب: 52167
۰

یک تصمیم خوب در مورد کودکان

جعفر بای
یک تصمیم خوب در مورد کودکان
اینکه کودکان کشور ما باید دو سال قبل از پیش دبستانی را قطعا در مهدکودک‌ها سپری کنند و آموزش پیش دبستانی هم به قوت خودش باقی است. یعنی از 4 سالگی کودکان الزاما باید وارد مهدکودک‌ها بشوند.

تا کنون مهد کودک یک نقش تشریفاتی و یک اقدام فانتزی برای برخی از خانواده‌هایی با مادر شاغل، بود و جنبه الزام و اجبار نداشت. در حالی که در نظام تعلیم و تربیت اهمیت دوران کودکی بر کسی پوشیده نیست. این تصمیم می‌تواند تحولات بسیار بزرگی در نظام آموزشی را به همراه داشته باشد. تاریخ کشور ما در مسئله مهدکودک‌ها اوضاع پریشانی را تجربه کرده است. این تصمیم دو سال آموزش را برای کودکان الزامی کرد و آموزش به جای 6 سالگی باید از 4 سالگی شروع شود و این بسیار ارزشمند و مفید است.

مکتبی به نام مکتب روانکاوی در اهمیت دوران کودکی بحث‌های فوق‌العاده کلیدی را دارند و جمله معروفی تحت عنوان «کودکی پدر بزرگ بزرگسالی است» وجود دارد. تمام زیربنای و ساختار شخصیت انسان‌ها در دوران کودکی ساخته می‌شود. به همین دلیل باید برای این دوره اهمیت ویژه‌ای قائل شد.

اینک متاسفانه به خاطر سست شدن نهاد خانواده و ضعیف شدن کارکرد‌های این نهاد جایگزین ناپذیر، این نوع تصمیمات به موقع و دقیق می‌تواند خلا عملکردی یا قصور احتمالی خانواده‌ها را به خصوص در جامعه پذیر کردن کودکان جبران کند. فرآیند جامعه پذیری که از دوران کودکی شروع می‌شود و به شدت اهمیت دارد، می‌تواند به لحاظ اجتماعی شدن و ارتباطات کارکرد‌های مفیدی را برای کودکان داشته باشد.

بهترین نوع آموزش در دوران کودکی، آموزش کودک به کودک است. زیرا در دوران کودکی، کودکان بهترین معلم برای یکدیگر تلقی می‌شوند.

امروزه پدیده تک فرزندی در خانواده‌ها به معضل بزرگی تبدیل شده است و غربت و تنهایی کودکان در خانواده‌ها مسائل زیادی را به همراه دارد، این تصمیم مشکلات فراوانی را از خانواده‌ها رفع می‌کند. کودکان با قرار‌گیری کنار هم می‌توانند مطالب فراوانی را از یکدیگر بیاموزند.

در سوی دیگر امروزه شاهد هستیم بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در مشکلات دوران کودکی دارند. به همین دلیل دوران کودکی اگر به شکل علمی و با برنامه ریزی اصولی سپری شود می‌تواند ریشه بسیاری از مشکلات بزرگسالی را در کودکی حل کند.

امیدواریم که نظام برنامه ریزی شده پیش دبستانی و مهدکودک‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتواند روش اندیشیدن را به کودکان آموزش دهد.
 

جعفر بای- محقق و کارشناس آسیب های اجتماعی
مرجع : آفتاب یزد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی