سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۵
کد مطلب: 52216
۱
رئیس سازمان نظام روان شناسی

کرونا نرخ خودکشی را افزایش داد/ ابراز نگرانی نسبت به سنین کودکی

آزاده خواجه‌نصیری
کرونا نرخ خودکشی را افزایش داد/ ابراز نگرانی نسبت به سنین کودکی
دکتر محمد حاتمی در مصاحبه با برنامه «صبح وگفتگو» ضمن هشدار درباره بروز بیماری وسواس درپی شیوع کرونا اظهار کرد: ابتدا باید ترسی در مردم ایجاد می کردیم ولی پس از بروز موج های دوم و سوم کرونا، شرایط قدری متفاوت شد.

وی افزود: شورای اندیشه ورزی امروز بدین نتیجه رسیده که کرونا موجب تغییر در سبک زندگی مردم شده است و البته هر تغییری مشکلات خاص خود را دارد.

حاتمی با اشاره به اینکه فشار همچنان به مردم وارد می شود و از طرفی با کرونا مقابله می کنند، ادامه داد: حدس ما این بود که با کند شدن شیب کرونا، مردم قدری به خود بیایند و با دیدن آنچه را که از دست داده اند، نرخ شیوع اختلالات روانی آن ها افزایش یابد.

وی گفت: به طور مشخص درخواست ما این بود که برای دوران پساکرونا پیشگیری هایی صورت دهیم و پروتکل هایی را برای اقشار مختلف ایجاد نماییم.

حاتمی خاطرنشان کرد: از ابتدا از ستاد کرونا درخواست کردیم که رئیس نظام روانشناسی در این ستاد و در کنار اعضای ستاد حاضر باشد.

وی با اشاره به اینکه نرخ خودکشی در برخی شهرها درپی کرونا افزایش یافته است، ادامه داد: کودکان و نوجوانان شرایطی خاص دارند و از طرفی درباره کودکانی که در سن تحول هستند و از مدرسه رفتن جا مانده اند، بحث داریم.

حاتمی خاطرنشان کرد: بحث ما رواشناختی است و توصیه ما مجازی شدن دانشگاه ها و مدارس نیست بلکه اجتماعی شدن و درس گرفتن زندگی مد نظر ماست.

وی درس زندگی و تعامل با افراد مختلف را تنها در بستر دانشگاه ها، شدنی دانست و اضافه کرد: نگرانی ما مشخصا درباره مدارس است چراکه دانشجویان که افرادی رشد یافته هستند و شخصیت آن ها شکل گرفته است. حاتمی سن 6 تا 18 سالگی را مختص تحول فرد عنوان کرد و افزود: کودکان قبل از 6 سال نیز در بستر خانواده رشد می کنند ولی پس از آن باید هویت یابی خود را فقط در نقش پذیری اجتماعی می یابند.

وی گفت: کودکان امروز مجبور هستند از طریق فضای مجازی با دیگران ارتباط بگیرند و این دنیا مطلوب ما نیست و به همین خاطر اجتماعی شدن دانش آموزان را با مشکل روبرو می دانیم و بدین منظور پیشنهاداتی داریم تا معلمان و والدین تحت آموزش قرار گرفته و پروتکل هایی خاص برای این شرایط در نظر گرفته شود.

حاتمی همچنین به برخی اختلالات شایع در زمان کرونا اشاره کرد و افزود: در دوران کرونا در حالت دفاع هستیم که این اختلالات زیاد نمایان نمی شوند و به شکل افسردگی و اختلافات بروز می یابند.

وی اضافه کرد: ما روزی 100 هزار مشاوره داریم و بیشترین مراجعین درباره ارتباط کودک و والدین می باشد چون کودکان در منزل دچار کسالت و نافرمانی می شوند.

حاتمی اضافه کرد: ما این جامعه آماری را مورد مطالعه قرار داده ایم اما همه مردم توان مراجعه به مشاور را ندارند و لذا قصد داریم بیمه های پایه را به گونه ای اجرایی کنیم تا مردم در دوران کرونا بتواند به خدمات مشاوره ای مراجعه داشته باشند.

 
مرجع : رادیو گفت‌وگو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!