کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روانشناسی زنان و مردان

رضا پورحسین

خبرآنلاین , 18 بهمن 1399 ساعت 20:14

روز "زن" و گرامیداشت مقام مادر که مقارن با ولادت حضرت زهرا سلام الله علیهاست، بهانه ای شد تا درباره یک موضوع روانشناختی درخصوص ارتباط و تعامل زن و مرد، نکته ای را تاکید نمایم.


مساله این است که برای تعامل سازنده و خوب زن و مرد درحیطه های گوناگون، بویژه در "خانواده"، استلزام هایی وجود دارد که بدون رعایت آنها، این تعامل به خوبی اتفاق نمی افتد. یکی از ضرورتها، آگاهی از "روانشناسی زن و مرد" است.


روانشناسی زن و مرد چیست؟
 این مفهوم به این موضوع اشاره دارد که قوانینی در حیات روانی زنان و مردان وجود دارد که بدون شناخت آنها نمی توان دریک تعامل مطلوب وارد شد. میزانی از این قوانین بین زن و مرد، مشترک و بسیاری دیگر، ویژه جنسیت آنهاست. روانشناسی زن و مرد،  به منزله شناخت ویژگی های اختصاصی زن و مرد توسط یکدیگراست. و نیز  به معنای شناخت ویژگی های زیستی و روانی، و نیزآگاهی از دنیای ذهنی یکدیگر است.

براین اساس،  ضرورت دارد که مردان روانشناسی زنان را بشناسند و زنان نیز روانشناسی مردان را. این شناخت، زمینه فرایند "جابه جایی نقش" ها را در آنان فراهم می سازد. اگر مرد و زن بخواهند حقوق یکدیگر را رعایت و شئون یکدیگر را پاس بدارند؛ لازم است که گاهی نقش های خود را جا به جا کنند. یعنی بتوانند اولا "حال و وضع" طرف مقابل را بفهمند و دیگر آنکه بتوانند خودرا با آن موقعیت، سازش بدهند. درک موقعیت، و درک وضع و حال دیگری، یک ظرفیت روانی است که بیانگر "رشد شناختی" و نیز "رشداجتماعی" فرد بشمار می رود. "هم فهمی" و "تفاهم" واقعی نیز دراثر جا به جایی نقشها و شناخت خصوصیات یکدیگر حاصل می شود. اینکه گفته می شود یک زوج، تفاهم ندارند؛ به زبان روانشناختی یعنی نمی توانند وضعیت روانی و ذهنی یکدیگر را در  موقعیت خاص، درک کنند. پس نمی توانند خود را جای یکدیگر قرار دهند. ناتوانی در جابه جایی، نوعی "خودخواهی" یا "خودمحوری" را به طرف مقابل القا می کند که معمولا افراد در برابر آن مقاومت می کند. واین مقاومت، آغاز درگیری و نزاع خواهد بود.

وقتی آنان روانشناسی یکدیگر را ندانند، توقعات آنها از یکدیگر مطابق با خواسته ها و ویژگیهای خودشان مطرح می گردد. این انتظار، یک حالت خودخواهانه و یا عدم توجه به احوال و موقعیت دیگری را ایجاد می کند، که آغاز شکل گیری احساس بد درباره یکدیگر می شود.  این گونه افراد  توانایی "هم حسی"(Empathy) ندارند و نمی توانند خود را جای یکدیگر قرار بدهند.

ریشه عمده مشکلات زن و مرد نیز همین موضوع است؛  نشناختن یکدیگر و عدم جا به جایی نقش ها. این موضوع، یعنی عدم توانایی در جا به جایی نقش ها،  در دهها مشاوره حضوری درباره خانواده و زوجین، مورد مشاهده قرار گرفته شده است. در راه درمان و مشاوره خانوادگی، وقتی زوجین با روانشناسی یکدیگر آشنا شده و مهارت جابه جایی نقش ها و نیز جابه جایی ویژگی ها را کسب می کنند، مشکلات ارتباطی آنها به شدت کاهش می یابد. درک "دیگری" و توان هم حسی، یک "ظرفیت"خوب شخصیتی است که ممکن است در دیگران کامل نشده باشد. اطلاع از روانشناسی یکدیگر، این ظرفیت را رشد می دهد.
 
 


کد مطلب: 52249

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52249/روانشناسی-زنان-مردان

میگنا
  https://www.migna.ir