جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - 5 Mar 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۳:۵۳
کد مطلب: 52334
۲

وقتی اینستا به روح و روانتان رحم نمیکند

وقتی اینستا به روح و روانتان رحم نمیکند
عوارض روحی روانی اینستا
اگر چه بسیاری از ما از سپری کردن زمان در شبکه های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام لذت می بریم اما از طرفی هم ممکن است در همین شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، احساس خشم، افسردگی و انزوا به ما دست بدهد که علت آن هم همین عادت های غلط می باشد. بشر یک موجود اجتماعی است و نیاز دارد که با دیگران همکاری و ارتباط داشته باشد تا بقای او ادامه پیدا کند و قدرت ارتباط با دیگران تاثیر زیادی روی سلامت ذهن و شادی اش دارد. 
 
به همین دلیل همه ما دوست داریم که در اینستاگرام حضور داشته باشیم اما باید مراقب باشیم که اثرات منفی آن روی ما تاثیر نگذارد. به نظر شما اینستاگرام چه عوارض منفی روحی روانی را برای ما به همراه دارد؟ 

اینستاگرام از چه زمانی وارد زندگی ما شد؟
فیس بوک، فرندفید، گوگل پلاس و... همگی از جمله شبکه های اجتماعی ای هستند که خیلی زودتر از اینستاگرام مطرح شدند. تولد اینستاگرام در سان فرانسیسکو و زمانی که دو برنامه نویس به نام کوین سیستروم و مایک کرایگر مشغول کار روی پروژه ای مربوط به عکاسی با موبایل به نام Burbn بودند، اتفاق افتاد.

این برنامه برای معرفی مکان های دیدنی، رستوران ها و... توسط صاحبان این مکان ها و کابران ساخته شده بود و قابلیت بیشتری نسبت به نرم افزارهای مشابهش داشت. کرایگر و سیستروم قدرت Burbn را برای اشتراک تصاویر و معرفی مکان های دیدنی توسط کاربران افزایش دادند و پس از آماده شدن نسخه ی اولیه ی اسم دیگری برای پروژه استفاده کردند که برگرفته شده از دو عبارت Instant Camera و Telegram و به معنی پیام رسانی فوری از طریق عکس و دوربین بود، آنها این برنامه را اینستاگرام نامیدند.

نخستین بار در سال 2010 نسخه اولیه ی اینستاگرام راه اندازی شد و در فروشگاه اپل فعالیتش را آغاز کرد. بعد از عرضه نسخه اولیه ی اینستاگرام این نرم افزار جای خودش در گوشی های هوشمند پیدا کرد و بسیار محبوب شد و در عرض دو سال حدود 100میلیون عضو پیدا کرد و به یکی از مهم ترین رسانه های غیر رسمی جهان تبدیل شد.

بلاهایی که اینستاگرام بر سر روابط اجتماعی می آورد
اینستاگرام مزیت های زیادی برای رشد کسب و کارها دارد. اینستاگرام با تعامل بالا بستر مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتریان، بررسی بازخورد آن ها و ایجاد روابطی است که از طریق آن ها می توانید فروش محصولات یا خدمات برند خود را چندین و چند برابر کنید.
اینستاگرام پیدا کردن عکس های جدید، افراد جدید و مشاغل جدید را آسان می کند. می توانید از هشتگ برای یافتن مشتری های بالقوه فعال استفاده کنید. 

در تنظیمات اینستاگرام خود می توانید گزینه social sharing را انتخاب کنید تا محتوای اینستاگرام شما در حساب کاربری توییتر و فیسبوک هم منتشر شود. 

گرچه اینستاگرام مزیت های فراوانی برای رشد کسب و کارها داشته اما بلاهای زیر را بر سر روابط اجتماعی می آورد:

عوارض روحی روانی اینستاگرام 
دامن زدن به مقایسه های اجتماعی 
کابران اینستاگرام گاهی اوقات ساعات متوالی ذهن خود را درگیر زندگی دیگران می کنند. محتواهای اینستاگرامی صرفا به زمان های خوشی که جلوه ی تصویری خوبی دارند منحصر می شود و در واقع اینستاگرام حقیقت را دستکاری می کند یا در بهترین حالت فقط بخشی از حقایق را به مخاطبانش انتقال می دهد. همین مسئله باعث قیاس باطن زندگی افراد با ظاهر زندگی دیگران می شود.
حس ناکافی و بد در مورد زندگی یا ظاهر خود
حتی با اینکه ممکن است واقف باشید همه تصاویر در اینستاگرام واقعی نیستند اما باز هم یک نوع احساس ناامنی بعد از دیدن آن ها به شما دست می دهد . همه ما می دانیم که افراد دوست دارند بهترین های زندگی خود را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند و در نتیجه فکر می کنید همه انسان ها چه از لحاظ زندگی و چه از لحاظ ظاهری کامل و از شما بهتر هستند و همیشه حس بدی نسبت به خودتان پیدا می کنید که چرا خوب و کافی نیستید. 
 

 
حس منفی نسبت به زندگی و کمبود انگیزه 
همانطور که در مورد قبل هم اشاره کردیم، اینستاگرام فضایی است که همه سعی می کنند بهترین های زندگی خود را نشان دهند و همین باعث می شود که شما دیگر انگیزه و اعتماد به نفس کافی برای ادامه زندگی نداشته باشید  زیرا احساس می کنید که همه از شما برتر هستند. در نتیجه جایی در زندگی برای شما وجود ندارد و همچنین ممکن است دچار اضطراب، خشم و افسردگی شوید، شب ها دیر بخوابید و فقط تماشاگر زندگی دیگران باشید. 

کمرنگ کردن ارتباطات کلامی 
اینستاگرام، ارتباطات کلامی را نیز کمرنگ کرده است و کاربران می توانند برای تصاویر خود شرح عکس بگذارند اما بسیاری از آنان این کار را نمی کنند و تحقیقات نیز نشان می دهد که متن ها یا همان کپشن های نوشته شده نیز عموما خوانده نمی شود.

انزوا 
مطالعات دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، حس تنهایی را در افراد افزایش می دهد. این مطالعات همچنین نشان می دهد که کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی باعث کاهش حس تنهایی و انزوا در افراد می شود و به طور کل سلامت آن ها را بالا می برد و بنابراین بهتر است که تا جایی که می توانید از اینستاگرام دور باشید. 

افسردگی و اضطراب 
بشر نیاز به ارتباط چهره به چهره دارد تا بتواند از لحاظ ذهنی سالم بماند . هیچ چیز نمی تواند به اندازه ارتباط چشمی حال و روحیه شما را بهبود ببخشد و استرس شما را بکاهد. بهتر است که تعامل در دنیای واقعی را جایگزین تعامل در اینستاگرام کنید تا به اختلالاتی مثل اضطراب و افسردگی دچار نشوید. به جرات بدترین آسیب استفاده نادرست از اینستا رسیدن به شرایط نگران کننده افسردگی و اضطراب است که متاسفانه بسیاری از کاربران نسبت به آن بی توجه هستند.

تهدید و آزار اینترنتی 
تاکنون تقریباً 10 درصد از جوانان اظهار کرده اند که در اینستاگرام مورد تهدید و نظرات بسیار آزاردهنده قرار گرفته اند. پلت فرم هایی مثل اینستاگرام می تواند عاملی برای ضربه های روحی روانی، مواجهه با دروغ ها، خیانت ها و بسیاری از مشکلات عاطفی باشد. 
 
خودپسندی 
پست کردن مدام عکس های سلفی از خودتان و به اشتراک گذاشتن افکارتان به طور کاملا اغراق آمیز و افراطی، می تواند عاملی برای خودپسندی باشد و باعث شود که از زندگی واقعی دور بمانید. 

نادیده گرفتن بقیه مشکلات 
گاهی اوقات اینستاگرام آنقدر شما را درگیر می کند که دیگر مشکلات شخصیتی خودتان را هم فراموش می کنید، مثل اضطراب، استرس، افسردگی و کلافگی. اگر مدت زمان بیشتری در اینستاگرام سپری کنید ، این احساس افزایش پیدا می کنند و به جای این که به دنبال مدیریت آن ها باشید، از برطرف کردن آن ها فرار می کنید.

 
هدردادن وقت
اینستاگرام علاوه بر دست کاری واقعیت، زمان را هم نابود می کند. کابران برای انتشار عکس وقت زیادی می گذارند و تقریبا همه ی عکس های که با عبارت «یکهویی» همراه هستند یکهویی نیستند و برای ثبت آن لحظه از مدت ها قبل برنامه ریزی شده است. معمولا کاربرها عکس های مختلفی می گیرند اما در نهایت فقط یکی را انتخاب می کنند و پس از آن عکس  را با استفاده از فیلترهای متنوع  ویرایش می کنند. برخی کاربران نیز زمان زیادی را در حال دیدن عکس های بقیه افراد هستند.

اعتیاد به فضای مجازی 
این شبکه اجتماعی مانند بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر اعتیاد آور نیز هست و  کاربران اینستاگرام در طی روز بارها به اینستاگرام سر زده و ساعت ها در آن به جستجوی تازه ها می پردازند و همیشه نگران این هستند که از اخبار جدید بی خبر بمانند. بیشترین کاربران اینستاگرام جوانان و نوجوانان هستند پس محافظت از سلامت روانی این افراد بسیار ضروری است.

 
 
 
کمبود خواب
اینستاگرام نه تنها بر روی شخصیت، رفتارهای اجتماعی تاثیر می گذارد بلکه حتی روی خواب کاربران اثرات مضری می گذارد. 

راه حل هایی برای ایجاد سلامت ذهن همزمان با استفاده از اینستاگرام 
1. کاهش زمان آنلاین بودن 
مطالعه ای در سال 2018 نشان می دهد که کاهش سپری کردن زمان در اینستاگرام به 30 دقیقه در روز، نتایج بسیار مهمی در کاهش اضطراب، افسردگی، تنهایی؛ مشکلات خواب و غیره دارد. پس بهتر است تا هر چقدر که می توانید استفاده از اینستاگرام را در طول روز کاهش دهید اما به نظر شما چگونه باید این کار را انجام داد؟ 
استفاده از یک اپلیکیشن برای ثبت زمان در اینستاگرام. سعی کنید زمانی را تعیین کنید و ببینید که آیا موفق به رعایت آن شده اید یا خیر. 
خاموش کردن موبایل در مدت زمان خاصی از روز. مثلاً هنگام رانندگی، در جلسه، باشگاه، وقت شام، وقت گذراندن پیش دوستان، بازی کردن با بچه ها و غیره و هرگز گوشی موبایل خود را با خودتان به حمام نبرید. 

نبردن موبایل یا تبلت داخل رختخواب. سعی کنید که موبایل خود را خاموش کنید و هنگام شب، آن را در مکان دیگری قرار دهید. 
غیر فعال کردن اعلان اینستاگرام. مقاومت در برابر پیام اعلان اینستاگرام سخت است. پس بهتر است که نوتیفیکیشن یا اعلان اینستاگرام را خاموش کنید. 

محدودیت برای چک کردن اینستاگرام. اگر عادت دارید که چند دقیقه یک بار به سراغ گوشی بروید، سعی کنید که خودتان را محدود کنید. مثلا هر 15 دقیقه یکبار این کار را انجام دهید و بعد این زمان را به 30 دقیقه برسانید و بعد آن را به یک ساعت تبدیل کنید. اپلیکیشن هایی هستند که به طور اتوماتیک دسترسی شما را به برنامه های خاصی را کاهش می دهند. 
سعی کنید اینستاگرام را از روی گوشی موبایل پاک کنید تا دیگر حواستان را پرت نکند. البته شاید مرحله بسیار سختی باشد اما قطع ناگهانی، شما را زودتر به نتیجه می رساند. 
 

 
2. تمرکز خود را تغییر دهید 
بسیاری از ما برحسب عادت، به سراغ اینستاگرام می رویم و بدون هیچ فکری این کار را انجام می دهیم. اگر بتوانید تمرکز خود را روی یک مورد جایگزین اختصاص دهید، قطعاً می توانید استفاده از اینستاگرام را بکاهید.

هر زمان که خواستید دوباره به سمت اینستاگرام بروید، چند دقیقه مکث کنید و ببینید که آیا می توانید کار مفید دیگری را جایگزین آن کنید.
با خودتان فکر کنید و ببینید که آیا شما یک کاربر مجهول یا یک کاربر فعال انستاگرام هستید؟
اگر نقش شما فقط دیدن پست های دیگران است، پس حضورتان در اینستاگرام تاثیر خاصی ندارد. 

به این فکر کنید که اینستاگرام به شما حس ناامیدی و منفی می دهد و چه بهتر که به دنبال انجام کار دیگری باشید. مثلاً یک کتاب بخوانید یا یک فیلم زیبا تماشا کنید. 
 

 
3. زمان بیشتری را در کنار دوستانتان سپری کنید 
سعی کنید که هر هفته در فضای واقعی با دوستانتان ارتباط برقرار کنید. در کنار اعضای خانواده باشید. روابط چهره به چهره را فراموش نکنید. وارد یک گروه ورزشی شوید. اگر بتوانید در دنیای واقعی با دیگران ارتباط برقرار کنید، دیگر تمایلی به ارتباطات مجازی در اینستاگرام نخواهید داشت. 

4.  قدردانی خود را نشان دهید 
قدردانی در مورد چیزهای مهم زندگی باعث می شود که شما دیگر به انجام کارهای غیر مفید راضی نشوید و سعی کنید یک دفترچه از چیزهای مثبتی که دارید، تهیه کنید.

ذهن آگاهی را با خودتان تمرین کنید و به این فکر کنید که استفاده از اینستاگرام به شما آسیب و ضرر وارد می کند و چه بهتر که از خودتان مراقبت کنید و این کار را انجام ندهید.

سلبریتی ها در اینستاگرام بیشترین کاربران را دارند
بر اساس بررسی های انجام شده بخش قابل توجهی از کاربران برتر اینستاگرام را سلبریتی ها و صفحات سرگرمی تشکیل می دهند. مخاطب سلبریتی­ها به مراتب بیشتر از صفحات سرگرمی و تبلیغاتی است. مدل­ها نیز نسبت به سهم تعداد صفحاتشان تأثیرگذاری بیشتری دارند و در واقع اتمسفر فضای کاربران برتر اینستاگرام در دست سلبریتی ­ها و صفحات سرگرمی، تبلیغاتی، هنری وآموزشی است. 



 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه خانواده درمانی راهبردی(استراتژیک)جی هی لی
بیماری شما ریشه عصبی دارد یعنی چه؟
دیگر به جای «تهاجم فرهنگی» باید بگوییم «تجاوز فرهنگی»/«ساسی مانکن» از نظر روان‌شناختی بیمار است
چند نکته برای افرادی که شغل شان را دوست ندارند
تربیت فرزندان شادتر، چرا و چگونه؟
نقش خانواده در مراقبت از نوجوان مبتلابه اختلال "دوقطبی"
سکوت، قاتل خاموش زندگی‌مشترک
قم، شادترین استان کشور+جدول
کرونا با روانمان چه کرد؟
چرا کمال‌ گرایی، آدم را بیچاره می‌کند؟
روانشناسی زرد دکانی برای کسب سود از رنج دیگران
نسبت به هویت جنسی پسرم نگرانم
لبخند بزنید و بگذارید همه بدانند که امروز بسیار قوی تر از دیروزتان هستید!