کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیما و سینما در شرایط کرونایی نباید غم و الگوهای غلط به کودکان و نوجوانان تزریق کنند

آموزش و پرورش برای پیشبرد کارهای خود باید از روانشناسان استفاده کند

روابط عمومی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور , 26 بهمن 1399 ساعت 8:13

رئیس سازمان نظام روا‌‌ن‌شناسی و مشاوره گفت: آموزش و پرورش برای پیشبرد کارهای خود باید از روانشناسان استفاده کند و این افراد نقش تعیین کننده در مدارس داشته باشند.


رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در ششمین همایش بین المللی روان شناسی مدرسه که با حضور روان شناسان،مشاوران، وزیر و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه الزهرا (س) در روز شنبه مورخ 25 بهمن برگزار شد، اظهار داشت: یکی از نقش‌های انجمن‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره این است تا هشدارها را به مسئولین گوشزد کنند و با پژوهش‌های خود، برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های مختلف ریل‌گذاری کنند و در حل مسائل راهگشا باشند.

دکتر محمد حاتمی با بیان اینکه پرداختن به دانش آموزان یکی از مهم ترین اهداف سازمان نظام روانشناسی است، افزود: انجمن‌ روانشناسی تربیتی از زمان آغاز فعالیت خود نسبت به سایر انجمن‌ها نسبتا موفق بوده و توانسته در این ۷ سال تاثیرگذاری‌های خود را داشته باشد و سازمان نظام روانشناسی نیز از این انجمن حمایت کرده و خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه رشد و تحول کودکان و نوجوانان بین ۶ تا ۱۸ سالگی در بستر مدرسه شکل میگیرد، افزود: قطعا ما در رشد شناختی و هویت شناسی کودکان و نوجوانان در دوران کرونا با مشکل مواجه خواهیم شد. اولین نگرانی ما به عنوان روانشناس این است که چه جایگزینی برای اینترنت که معضل اصلی رشد اخلاقی و هیجانی دانش آموزان است، می‌تواند وجود داشته باشد.


رئیس سازمان نظام روا‌‌ن‌شناسی و مشاوره با بیان اینکه اکنون بیش از ۳۴ هزار عضو رسمی در سازمان نظام روانشناسی وجود دارد که می‌توانند از طریق تهیه بسته‌های مختلف آموزشی در ارائه آموزش‌های بهتر به دانش‌آموزان کمک کنند، ادامه داد: آموزش و پرورش برای پیشبرد کارهای خود باید از روانشناسان استفاده کند و این افراد نقش تعیین کننده در مدارس داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با برخی از چالش‌های آموزشی کشورهای مختلف در دوران کرونا گفت: در بهترین شرایط سیستم آموزش مجازی توصیه نمی شود مخصوصا در دوره ابتدایی این سیستم ناکارآمد است. در جدیدترین آمار پژوهش دانشگاه هاروارد در ۳۶ کشور جهان مشخص شد که در دوران کرونا در کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان، اتریش ۴ تا ۸ ساعت میزان یادگیری و آموزش کاهش یافته است و در فرانسه ۵ تا ۸ درصد دانش آموزان نیز تا ۲ هفته هیچ ارتباطی با معلم خود نداشته‌اند. در ایران ۴ میلیون از دانش آموزان عضو سامانه شاد نیستند لذا افت تحصیلی ناشی از آموزش مجازی در کل جهانی اجتناب ناپذیر است.

دکتر حاتمی گفت: امروزه یکی از محورهای اساسی رتبه‌بندی مدارس است، بر همین اساس انجمن شاخص‌های مدارس را احصاء کرده و قرار است در یک پرتال در اختیار وزارت آنوزش و پرورش قرار گیرد که این امر کمک سبب افزایش کیفیت دانشگاه‌ها خواهد شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه مدارس بعلت شرایط کرونایی تعطیل می باشند و این وضعیت شرایط نامناسبی برای رشد و تحول اجتماعی، شناختی، جسمی کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است، گفت: در بستر فعالیت های جمعی، حضوری، مدرسه، همسالان، ارتباط معلم و شاگرد هویت نوجوانان شکل می گیرد و رشد اجتماعی محقق می شود و برای شرایط قرنطینه از طریق شبکه شاد روان شناسان و مشاوران برای خانواده ها و معلمان بسته های آموزشی تهیه نمایند و به آنها مشورت های لازم را بدهند تا ما از این مرحله عبور کنیم.

حاتمی با بیان اینکه سن 6 تا 18 سال سن ورود به مدرسه و اجتماعی شدن و هویت یابی است گفت:  این امر در قرنطینه خانگی میسر نخواهد شد. باید با کمک روان شناسان و مشاوران جایگزین های مناسبی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم. و آموزش و پرورش باید با آغوش باز از سرمایه اجتماعی روان شناسان و مشاوران استفاده نمایند.

دکتر حاتمی با تاکید بر اینکه نقش رسانه ها در پر کردن خلاء مدرسه بسیار پر اهمیت است گفت: صدا و سیما باید آموزش را در دستور کار خود قرار دهد و در شرایط بحران از تزریق غم به بدنه جامعه خصوصا برای کودکان و نوجوانان خودداری شود. مجریان صدا و سیما کار حساسی برعهده دارند. در برنامه های ورزشی روی آنتن زنده گریه کردن هرچند عزیزی که از دست رفته بسیار برای ما بااهمیت باشد اما رسانه متعلق به همه است، رسانه شخصی نیست.در گذشت فردی را برجسته کردن و گریه کردن و تزریق غم از طریق آنتن تلویزیون کار صحیحی نیست. صدا و سیما باید امید و تاب آوری را در جامعه افزایش دهد.

وی ادامه داد: چرا باید در سینما پنج قهرمان پنج فیلم سینمایی جشنواره فجر خودکشی نمایند. یادتان باشد، بیشتر مخاطبین صدا و سیما و سینما کودکان و نوجوانان هستند. هنوز قدرت پردازش شناختی کودکان و نوجوانان به حدی نیست بتوانند این موضوعات را حل نمایند با برنامه های صدا و سیما و سینما همسان سازی می کنند و نتیجه آن کاهش نرخ امید در جامعه، افسردگی و خدای نکرده خودکشی است. ادامه این وضعیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره بر آن میدارد مستقیما ورود نماید و جلوی پخش اینگونه برنامه ها را تقاضای توقف نماید.
 

گفتنی است،همایش بین المللی مدرسه به مدت دو روز در تهران در حال برگزاری است.


کد مطلب: 52335

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52335/آموزش-پرورش-پیشبرد-کارهای-خود-باید-روانشناسان-استفاده-کند

میگنا
  https://www.migna.ir