جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۳:۰۰
کد مطلب: 52358
۲
90درصد داروهای اعصاب و روان تحت پوشش بیمه

جامعه نیازمند روان درمانی ارزان

جامعه نیازمند روان درمانی ارزان
در شرایطی که کرونا شیوع پیدا کرده، اعمال محدودیت های کرونایی، تورم ، وضعیت افسار گسیخته اقتصادی، تحریم ها، رکود، افزایش روزانه قیمت ها و... همه و همه دست به دست هم داده اند تا آستانه صبر و تحمل جامعه ایران را کاهش دهند. جامعه مدتی بی تفاوتی رسیده بود و حالا با فشارهای اقتصادی، اجتماعی و تحریم ها این بی تفاوتی به پرخاشگری گراییده است. در این میان نقش روانشناسان، روانپزشکان اما بسیار پررنگ تر می شود. اما یک جلسه مشاوره روانشناسی آنقدر گران هست که بیشتر جامعه دور سلامت روان را خط قرمز بکشد. سالیان سال است که همه رسانه ها از گرانی و تحت بیمه نبودن جلسات روان درمانی نوشتند و گفتند اما انگار گوشی برای شنیدن صدایشان و چشمی برای خواندن مطلب ها وجود ندارد.

با آمدن نام روانپزشک مسئولان به سرعت از فرهنگسازی مراجعه مردم برای بهبود سلامت روان می گویند و از بین بردن انگ "دیوانه" به افرادی که به سلامت روانشان اهمیت می دهند. به نظر می رسد از این شعارهای نخ نما شده عبور کرد و این بخش از سلامت را نیز تحت پوشش بیمه قرار داد.

من نمی دانستم خدمات روانپزشکی تحت پوشش بیمه نیست
مسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار رکنا این موضوع را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: این باید متولی داشته باشد و اگر صنف روانشناسان پیشنهادی به مجلس بدهند. خدمات روانشناسی حتما باید تحت پوشش بیمه باشد. من نمی دانستم که این خدمات تحت پوشش بیمه نیست. ما سعی می کنیم با پیشنهاد روانشناسان و روانپزشکان این موضوع را در مجلس مطرح و پیگیری کنیم. بحث مشاوره ها نیز بخشی از درمانی و سلامت است.


داروهای اعصاب و روان تحت بیمه هستند
همایون سامه یح نجف آبادی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس این موضوع اهمیت مراجعه به روانشناسی را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: شاید مشاور یا روانشناس مورد قبول بیمه نباشد اما بیمه ها داروهای تجویز شده توسط روانشناسان و روانپزشکان را تحت پوشش قرارداده اند.

وی با اشاره به این که بیش از 90 درصد داروهای اعصاب و روان تحت پوشش بیمه قرار دارد، گفت: داروهای پرخاشگری تولید داخل است و بیمه آن را پرداخت می کند و گرانقیمت هم نیستند.

سامه یح نجف آبادی با اشاره به این که برخی می گویند مردم به پرخاشگری رسیده اند، اظهار کرد: من فکر نمی کنم این حرف کاملا صحیحی باشد. به دلیل مشکلات اقتصادی به مردم و معیشت آنها فشار می آید اما مردم ما یکی از نجیب ترین مردم دنیا هستند. افسردگی ایجاد می شود و به نظر من تمام این مشکلات به دلیل سختی معیشتی مردم به وجود می آورد. کرونا معیشت مردم را هم تحت تاثیر قرار داده است اما این یکی از عوامل آن است.


من دیوانه نیستم به روانشناس مراجعه نمی کنم
عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به مشکلات مراجعه به روانشناس افزود: این مشکلات از قدیم بوده و هنوز هم ادامه دارد. وقتی به یک نفر توصیه می کنیم به روانشناس یا مشاور مراجعه کند، می گویند: "من دیوانه نیستم!" متاسفانه این فرهنگ از قدیم بوده ولی در حال حاضر کمی بهتر شده است و فرهنگسازی برای مقاومت مردم برای مراجعه به روانشناس زمان بر است.

واکسن کرونا باید به مردم برسد
وی به کرونا و افسردگی هایی که در پی داشته است، گفت: در اختیار قرار دادن واکسن کرونا بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی را کاهش می دهد. بنابراین هر چه زودتر و به هر نحوی باید واکسن کرونا در اختیار مردم قرار گیرد تا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. واکسیناسیون عامل کاهش یکی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی (کرونا) است. فشار خارجی، تورم و کرونا عوامل مشکلات امروزه مردم هستند و یکی از عوامل که حذف شود تاثیر بسیار زیادی در زندگی مردم خواهد داشت. امیدواریم آمریکا نیز به تعهدات خود برگردد تا زندگی به حالت اولیه برگردد و مشکلات حل شود.

ایران زیر بار ظلم نمی رود
سامه یح نجف آبادی در پایان تاکید کرد: ما می دانیم که مشکلات اقتصادی مردم بسیار زیاد شده است و تمام نمایندگان مجلس و دولت و همه مسئولان برای رفع این مشکلات اقتصادی سعی و تلاش می کنند. ولی سیاست دولت ایران این است که زیر بار ظلم و فشار غیرعادلانه ای نرود که رویکرد درستی است و به همین دلیل تلاش دولت و مسئولان باید چند برابر شود تا با برنامه ریزی های بهتری تا حدی مشکلات مردم کمتر شود. تاکید می کنم امیدوارم دشمنان به واقعیت پی ببرند و ملت ایران زیربار هیچ فشار غیرعادلانه ای نمی روند و امیدواریم که مردم و دولت ایران به حقوق حقه خود برسد.
مرجع : رکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن