شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۶
کد مطلب: 52380
۰

نقش بازی های کودکانه در جلوگیری از اختلالات حرکتی

نقش بازی های کودکانه در جلوگیری از اختلالات حرکتی
ندا جدیدی اظهار داشت: هنگام بازی تمام سیستم های بدن از قبیل عضلات، عصب ها، گردش خون و اسکلت بدن و البته تمام حواس شنوایی، لامسه، بینایی و...، درگیر بازی خواهند شد و همین امر باعث رشد و افزایش درک کودک با محیط می شود.
 
وی تصریح کرد: بازی محور اصلی یادگیری و آموزش کودکان به طور غیر مستقیم است اگر بخواهیم کودکانی شاد، آگاه وسلامت داشته باشیم، بهتر است بستر مناسب برای بازی ها و فعالیت هایی که از انجام آن لذت می برند را فراهم کنیم.

جدیدی در تشریح بازی های تمرکزی گفت: درست کردن حجم های مختلف یکی از مناسب ترین بازی های تمرکزی است. ساخت شکل های کاغذی با قیچی، کاغذ، چسب و یا حتی نقاشی کردن نه تنها باعث رشد عضلات ریز و درشت دست و بدن و همینطور هماهنگی چشم و دست می شود بلکه تمرین تمرکز در کودک را به دنبال دارد که در آینده برای فراگیری مباحث و برنامه های مختلف بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای تخلیه هیجان و انرژی کودکان باید آنها را تشویق به بازی با حرکات تعادلی کرد، افزود: این نوع بازی ها در درجه اول به تخلیه انرژی و هیجان کودکان و تعادل بدن کودک کمک زیادی می کند. همچنین حرکاتی نظیر پرش، کشش، راه رفتن و پریدن به هماهنگی پا و چشم باعث جلوگیری از اختلالات حرکتی در آینده خواهند شد.

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: از آنجا که رشد همه جانبه کودک از اهمیت زیادی برخوردار است پس در طراحی بازی و انجام آن باید تمام ابعاد رشدی را در نظر  گرفت. گاهی والدین برای آنکه کودک از بازی های تمرکزی لذت نمی برد و یا برعکس، زیاد مایل به جنب و جوش نیستند والدین این بخش را حذف و یا کمرنگ می کنند درحالی که حذف هر بخش باعث پدیدار شدن مشکلات بعدی در آینده خواهد شد.

جدیدی گفت: بسیاری از والدین به دلیل مشغله و مشکلات متعدد از وقت گذراندن با فرزندانشان امتناع می‌کنند این در حالی است که کودکان با تعامل و ارتباط موثر و هدفمند در مسیر رشد قرار می‌گیرند.

وی افزود: وقت گذراندن با کودکان باید جزو برنامه‌های اصلی و مهم روزمره والدین قرار گیرد، حتی اگر این زمان کوتاه باشد می‌تواند نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودک ایفا کند.

این بازی درمانگر اظهار کرد: به‌طور متوسط، زمانی که والدین برای بازی و حضور هدفمند در کنار کودکان می‌گذرانند ۲ تا ۳ ساعت است که این زمان با توجه به شرایط خانواده و متناسب با وقت والدین قابل تغییر است، هرچند این زمان کوتاه به نظر می‌رسد اما می‌تواند نیاز کودک را به دریافت محبت و توجه برطرف کند.

وی گفت: برخی از والدین هستند که به ظاهر تمام شبانه‌روز را در کنار کودک سپری می‌کنند و یا کارشان را به خاطر آرامش روحی و روانی فرزندشان کم و یا رها کرده‌اند، اینکه والدین برای سال‌های اولیه کودکشان ارزش قائل هستند قابل تقدیر است، اما گذراندن وقت با کودک به تنهایی کافی نیست.

این طراح بازی ادامه داد: گذراندن وقت با کودک باید هدفمند باشد، گاهی کنار کودکمان هستیم اما فکر و ذهن ما درگیر مسائل دیگری است، منظور از بودن کنار کودک این است که با تمام انرژی به آنها اعلام کنیم در کنارشان هستیم.

جدیدی خاطر نشان کرد: حضور هدفمند والدین کنار کودک به او احساس امنیت، آرامش و احترام خواهد داد و حس مثبت دیده شدن به میزان کافی در کودک تقویت می‌شود. کودکان سرمایه‌های زندگی ما هستند و وقتی تصمیم می‌گیریم مسئولیت حضور آنها را در زندگی بپذیریم، بهتر است سعی کنیم  تا جایی که می توانیم کودکان شاد و سلامت داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين