جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۹:۳۷
کد مطلب: 52392
۱

نشانه های بلوغ شخصیتی

فاطمه سادات زاهدی
نشانه های بلوغ شخصیتی
آگاهی از این موضوع که آیا از شخصیت باغ و پخته ای برخورداریم یا نه، در خودشناسی مهم است چرا که به ما کمک می‌کند تا در پی تغییر و اصلاح رفتار و سبک زندگی خود باشیم.

 
نشانه های بلوغ شخصیتی و عاطفی
1- این افراد اغلب به خود و دیگران نسبی نگاه می‌کنند. آنها به جای مطلق گرایی، خود و دیگران را به صورت مجموعه ای از ویژگی های مثبت و منفی در نظر می‌گیرند به همین دلیل واکنش های افراطی مانند آرمانی سازی خود یا دیگران و یا بی ارزش سازی خود و دیگران در آنها کمتر مشاهده می‌شود. برای مثال: کسی که از دیگران بت می‌سازد و یا فردی که خود را خاص و بی نظیر می‌داند ، هیچ کدام نگاه واقع بینانه ندارند و فقدان دید سالم یکی از نشانه های ناپختگی عاطفی است .


2- این افراد به خوبی بر تمایلات جنسی، پرخاشگری و دیگر هیجانات خود کنترل دارند و هیجانات خود را به شیوه های مؤثر و سالم ابراز می‌کنند به طوری که به خود و یا دیگران صدمه نمی‌زنند. برای مثال: فردی که از پختگی عاطفی برخوردار است در صورت احساس خشم، سعی می‌کند با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی خشم را به گونه ای سالم و با کلام ابراز کند، بدون آنکه خشونت فیزیکی نشان دهد و یا به فرد مقابل بی احترامی کند.


3- توانایی لذت بردن و برخورداری از سرگرمی ها ئ تفریحات سالم از دیگر ویژگی های این افراد است این افراد به خوبی قادر هستند تا از اوقات فراغت خود لذت ببرند و سرگرمی های سالم و لذت بخشی برای خود در نظر بگیرند.


4- مرز در رابطه نیز  یکی از ویژگی های این افراد است. آنها، اغلب از توانایی تنظیم رفتار خود در روابط بین فردی برخوردارند، به طوری که سعی می‌کنند به تدریج و با شناخت به دیگران نزدیک شوند.

5- این افراد از توانایی به تعویق انداختن یا معلق گذاشتن  عاطفه برخوردارند. آنان می‌توانند عواطف و هیجانات شدید مانند ( ناراحتی و خشم و نفرت ) را کنترل کنند تا شرایط مناسب برای ارضا یا ابراز آنها فراهم شود. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که علیرغم خشم شدید از همکارش، سعی می‌کند خود را کنترل کند تا در زمان مناسبی از او انتقاد نماید، یا شخصی که در هنگام عصبانیت تصمیمی نمی‌گیرد.

6- افرادی که از پختگی شخصیتی برخوردارند، اغلب دارای معیارهای شخصی  و اخلاقی مشخصی هستند و براساس معیارهای خود عمل می‌کنند. به عبارتی آنها از درون هدایت می‌شوند.

7- دوستی های پایدار و عمیق یکی از ویژگی های دیگر این افراد است. افراد بالغ کسانی هستند که دوستان صمیمی خیلی زیادی ندارند ولی با آن تعدادی که رابطه ی دوستانه دارند، روابط پایدار و عمیقی دارند.
 
مرجع : خبرگزاری دانا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت