سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۹
کد مطلب: 52393
۰

تینه‌آ؛ بیماری که در کمین افراد ورزشکار است

تینه‌آ؛ بیماری که در کمین افراد ورزشکار است
به گزارش هلث، تینه آ، یکی از بیماری‌های رایج و مسری پوست است که به دلیل عفونت قارچی پوست رخ می‌دهد. قارچ‌های تینیا در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند و می‌توانند در پاها، کشاله ران و پوست سر، زیر سینه ها و در برخی موارد انگشتان و زیر ناخن‌ها را درگیر کنند.
 
قارچ‌های تینیا می‌توانند مناطق مختلف بدن را درگیر کنند و برحسب نقاطی که درگیر این بیماری شده اند، نام خاصی روی آن‌ها گذاشته می‌شود. برای مثال زمانی که این قارچ پا‌ها را درگیر می‌کند به آن بیماری «پای ورزشکار» اطلاق می‌شود.

متخصصان می‌گویند بیماری قارچی تینه‌آ می‌تواند تمامی گروه‌های سنی و جنسیتی را درگیر کند، اما افراد جوان و نیز مردان و به طور خاص تمامی کسانی که زیاد ورزش و فعالیت دارند یا زمان زیادی را در مکان‌های ورزشی عمومی و رختکن‌ها و دوش‌ها می‌گذرانند، یا کسانی که به طور مداوم از کفش ورزشی (کتانی) استفاده می‌کنند احتمال بیشتری دارد که به این بیماری قارچی مبتلا شوند.

علائم این بیماری وجود بثورات پوستی و قرمز شدن پوست است که می‌تواند لایه لایه شده و یا پوست آن کنده شود. به طور معمول خارش مناطق درگیر شده به این قارچ دیده می‌شود. در بسیاری از موارد مناطق درگیر شده به صورت دایره هستند. در صورتی که قارچ تینیا در زیر ناخن گسترش یابد باعث به وجود آمدن رنگ زرد  یا سفید می‌شود.

راهکار‌های درمانی ساده‌ای برای این عفونت قارچی وجود دارد. مناطق آلوده بدن باید به طور مداوم پاکیزه، خشک و تمیز نگه داشته شود، زیرا قارچ‌ها به محیط گرم و مرطوب برای رشد علاقه دارند. با این حال، می‌توانید از دارو‌های ضدقارچ که به طور معمول به صورت ژل، پماد و کرم در داروخانه‌ها موجود است بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنید.

بسته به نقاطی که درگیر قارچ شده اند ممکن است هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد که بیماری تینه‌آ به طور کامل برطرف شود. برای مثال درگیر شدن زیر ناخن به این بیماری قارچی بسیار طول می‌کشد که درمان شود و نیاز است که فرد برای طی شدن کامل و درست روند درمانی از دارو‌های دهانی نیز استفاده کنید.

متخصصان می‌گویند بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت نکات بهداشتی و پاکیزه نگه داشتن بدن است. همچنین تمیز نگه داشتن بدن به جلوگیری از سرایت بیماری تینا به سایر بخش‌های بدن کمک می‌کند.



 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.