کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتماد به نفس داشتن، پررویی نیست!

برترین ها , 2 اسفند 1399 ساعت 8:32

اعتماد‌به‌نفس یکی از مهم‌ترین موضوعاتی‌ست که در دست‌یابی افراد به موفقیت، نقش بسیار پررنگی دارد. به‌همین دلیل در این مطلب، قصد داریم به موضوع اعتمادبه‌نفس و راه‌های بالابردن آن بپردازیم.


اعتماد‌به‌نفس یکی از مهم‌ترین موضوعاتی‌ست که در دست‌یابی افراد به موفقیت، نقش بسیار پررنگی دارد. اگر با افراد موفق برخورد داشته باشید متوجه می‌شوید آن‌ها از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردارند. تجربه‌ای که همه ما در دوران مدرسه داشته‌ایم، فكر كنید در یك كلاس درس حضور دارید و آن درس را به خوبی بلد هستید. معلم سوالی را می‌پرسد، شما اگر اعتماد به نفس داشته باشید دست خود را بالا برده و پاسخ را بلند و شفاف می‌گویید اما اگر فردی بدون اعتماد به نفس باشید با توجه به اینكه پاسخ را می‌دانید ترجیح می‌دهید سكوت كنید. واین سکوت تاابد همراه ما خواهد بود مگر اینکه تغییر را به زندگی خود بیاوریم. در این مطلب، قصد داریم به موضوع اعتمادبه‌نفس و راه‌های بالابردن آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

 
اعتمادبه‌نفس چیست؟
اعتماد به نفس به موضوع عملکرد و باورتان از میزان کارایی و کیفیت عملکرد شما اشاره می‌کند. چقدر به خودتان اطمینان دارید که از عهده کار‌ها بر می‌آیید؟ شما به همان میزان اعتماد به نفس دارید.
اعتماد به نفس یا اطمینان به نفس (اطمینان به توان خود یا خودباوری) میوه و ثمره درخت عزت نفس و شاید اصلی‌ترین راز موفقیت است. اعتماد به نفس به این معناست که به‌طور کلی و عمومی من در زمینه‌ی انجام کار‌ها می‌دانم و می‌توانم. اصل و موضوع کلی توانایی انجام کارها، وظایف و مسئولیت‌ها در مسیر رسیدن به اهداف است.
اعتماد به نفس یک جور طرز فکر مثبت راجع به خودتان و توانایی‌هایتان است و درست همان موقعی که همه چیز به‌ هم می‌ریزد، می‌تواند به فریادتان برسد و به شما کمک کند تا در برابر مشکلات‌تان قوی باشید

راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس
تا اینجا متوجه شدید افراد برای دست‌یابی به موفقیت باید از اعتمادبه‌نفس بالا برخوردار باشند. در ادامه ۱۰ راه‌کار برای افزایش اعتمادبه‌نفس که دیجی‌کالا‌ مگ ارائه کرده است را برایتان آورده‌ایم:

۱. توانایی‌های منحصر به فرد خود را شناسایی کنید
اولین قدم برای ساختن اعتماد به نفس این است که خودتان را باور داشته باشید. بپذیرید که شما منحصر به فرد هستید. اگر هر کدام از ما بر روی اثری که باید بر دنیای پیرامون‌مان بگذاریم تمرکز کنیم، آن‌گاه می‌فهمیم مقایسه، حسادت یا پشیمانی چقدر مفاهیم نازل و بی‌ارزشی در زندگی ما هستند. مفاهیمی که نه تنها نباید آن‌ها را برای اطرافیان‌مان به کار ببریم، بلکه اجازه ندهیم کسی هم از آن‌ها نسبت به ما استفاده کند.

۲. بهترینِ خودتان باشید
وقتی که تمام تلاش‌تان را برای انجام کار‌ها و رسیدن به هدف‌هایتان به کار می‌بندید، علاوه بر به دست آوردن نتیجه‌ی مطلوب، احساسی فوق‌العاده نسبت به خودتان پیدا می‌کنید. یکی از راه‌های ساختن اعتماد به نفس تلاش برای بهترین بودن است. به کار بردن تمام توانایی و دانسته‌ها در راستای رسیدن به هدف به شما کمک می‌کند تا علاوه بر کسب نتیجه دل‌خواه، اعتماد به نفسی مضاعف را به دست بیاورید.
۳. پشتکار داشته باشید
یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ساختن اعتماد به نفس و نگه داشتن آن، پشتکار و دست نکشیدن از تلاش و کوشش است. به مشکلات سرراهتان به چشم دارو‌هایی تلخ، اما شفابخش نگاه کنید. این موانع می‌توانند در عین ایجاد مشکل، فرصت‌هایی برای تقویت توانایی‌ها و مهارت‌های شما باشند. صبر خود را از دست ندهید.

۴. بر احساس غم غلبه کنید
چیره شدن بر افکار بد و احساس بدبختی، علاوه بر ساختن اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا آن را به راحتی تبدیل به حسی قدرتمند کنید. معروف‌ترین قطعات موسیقی، بزرگ‌ترین آثار هنری و شاهکار‌های جهان ادبیات به دست کسانی ساخته شده‌اند که عمق ناامیدی، باختن و تهی شدن از همه‌چیز را تجربه کرده و سپس این مفاهیم را شکست داده‌اند.

۵. راهی که آغاز کرده‌اید را به پایان برسانید
برای خودتان هدف مشخص کنید. راهی که بدون داشتن هدف مشخص آغاز شود، به قول قدیمی‌تر‌ها به ترکستان ختم خواهد شد. پس از مشخص شدن هدف، خودتان را مجبور به طی کردن مسیر منتهی به آن کنید. هنگامی که شما هدفی را برای خود تعیین کرده و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار می‌بندید، به صورتی ناخودآگاه قدم‌های محکمی در راستای ساختن اعتماد به نفس و افزایش آن برداشته‌اید. این شیوه از شما فردی خستگی ناپذیر، قدرتمند و مسلط بر اوضاع پیرامون خود می‌سازد.

۶. خود را از آنچه که در مورد شما تصور می‌شود جدا کنید
هویت شما مفهومی جداگانه از آنچه که برای شما اتفاق می‌افتد است. حتی این هویت از آنچه که دیگران در مورد شما فکر می‌کنند فرسنگ‌ها فاصله دارد. یادتان باشد مهم نیست دیگران در مورد شما چه فکر می‌کنند یا چگونه شما را می‌بینند. هویت شما همان چیزی است که خود شما تصمیم گرفته‌اید بسازید.

۷. با ترس‌های خود مقابله کنید
هیچ چیز مانند تسلیم شدن در برابر ترس‌ها نمی‌تواند اعتماد به نفس شما را نابود کند. همه‌ی ما در زمان‌های گوناگون ترس را احساس کرده‌ایم. استفاده از سلاح شجاعت و روبرو شدن با ترس‌ها یکی از راه‌های اصلی و مهم ساختن اعتماد به نفس و قدرت بخشیدن به آن است. باید خودتان را از زندان تاریک ترس‌ها رها کنید.

۸. فریب ظاهر جذاب افراد را نخورید
حتما شما هم نام مرلین مونرو را شنیده یا حداقل یکی از عکس‌ها و فیلم‌هایش را دیده‌اید. معروف است این بازیگر امریکایی که به عنوان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بازیگران سینما شناخته می‌شود، از ضعف شدید اعتماد به نفس رنج می‌برده است. شاید برای همه‌ی ما عجیب باشد که چگونه یکی از زیباترین و موفق‌ترین بازیگران سینما در دام این احساس بد افتاده بوده است. اما فراموش نکنید ظاهر زیبا و جذاب تنها به صورت موقت و تا زمان تایید دیگران می‌تواند به ما احساسی خوب ببخشد و هیچ‌گاه برای ساختن اعتماد به نفس مفید و کارآمد کافی نیست.

۹. به خوبی از خود مراقبت کنید
هنگامی که شما از تناسب کامل بهره‌مند باشید و از نظر جسمی در وضعیتی سلامت به سر ببرید، بیشترین کمک را به ساخت اعتماد به نفس در وجود خودتان کرده‌اید. قرار نیست ظاهر خوب و آراسته‌ی شما با مشخصات ظاهری دیگران مقایسه شود. این مشخصه باید به شما آرامش داده و در شما یک حال خوب ایجاد کند. همه‌ی افراد وقتی که در سلامت کامل بوده و از تناسب اندام بهره‌مند باشند زیبا و جذاب به نظر می‌رسند.

۱۰. بیاموزید که به خودتان انگیزه ببخشید
ما باید بیاموزیم که در زمان بروز این احساسات منفی چگونه اعتماد به نفس از دست رفته‌مان را دوباره به دست آورده و از نو بسازیم.
یک راه دوباره ساختن اعتماد به نفس از دست رفته در چنین شرایطی این است که بدانیم افراد زیادی بار‌ها در شرایط این‌چنینی بوده‌اند و تنها افرادی توانسته‌اند طعم شیرین موفقیت را بچشند که با تلاش و پشتکار، خود را از این مهلکه نجات داده‌اند.
راه دیگر نگاه به موفقیت‌های گذشته و به یادآوردن توانایی‌ها و قدرت‌های بی‌نظیر و منحصر به فرد خودمان است. توانایی‌های منحصر به فرد ما به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم عاقبت به نتیجه‌ی دل‌خواه خود برسیم.

اعتماد به نفس، پررویی نیست
امروزه در میان گروهی از مردم، اعتماد به نفس با معضلی که در ادبیات عامیانه پررویی نامیده می‌شود در یک ردیف قرار می‌گیرد و حتی گاهی به اشتباه همان وقاحت پنداشته شده و به بیراهه می‌رود. به طور مثال برخی تصور می‌کنند نشانه برخورداری از اعتماد به نفس بالا، لزوما جوک تعریف کردن در میان یک جمع دوستانه یا آواز خواندن در یک میهمانی فامیلی و خانوادگی است. حاضرجواب بودن هم نشات گرفته از یک خودباوری تلقی می‌شود.

قادری، هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران می‌گوید این تصورات و گمان‌های نادرست ناشی از فقدان و خلاء یک فضای هنجاری مبتنی بر اصول و مفاهیم در حوزه‌های عمومی جامعه است. اعتماد به نفس، عمل کردن در راستای توانایی‌ها و توانمندی‌های مثبت پذیرفته شده در اجتماع و در سطح عموم است، اما متاسفانه در ادبیات عامه ناهنجاری‌هایی مثل پرده دری، پررویی و وقاحت اعتماد به نفس تلقی می‌شود.

در جوامعی که فضای نقادی عمومی وجود ندارد، افراد شارلاتان با اعمال فشار و منتسب کردن خود به حوزه‌های قدرت، میدان را از انسان‌های متخصص و توانمند می‌گیرند و برای خود یک اعتماد به نفس کاذب به وجود می‌آورند. متاسفانه انسان‌ها روی مسائلی که تعریف و شاخصه مشخصی درباره آن‌ها وجود ندارد، یکسری تفسیر‌های شخصی سوار می‌کنند و می‌پندارند باید درباره هر موضوعی بدون آن که از تخصص و آگاهی لازم برخوردار باشند، اظهارنظر کنند و این فرصتی به آدم‌های فرصت طلب می‌دهد که برای تامین منافعشان، افراد کاربلد را کنار بزنند و به حاشیه برانند.


کد مطلب: 52412

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52412/اعتماد-نفس-داشتن-پررویی-نیست

میگنا
  https://www.migna.ir