کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آرامش، کلیدِ گشایش قفلِ رنج هایِ بشری

خبرگزاری صدا و سیما , 2 اسفند 1399 ساعت 15:16

آسوده خاطری و آرامش به معنای نبود رنج در زندگی نیست.


دکتر محمود گلزاری، روانشناس بالینی با بیان اینکه همه ما در مسیر پر فراز و نشیب زندگی، با مشکلات کوچک و بزرگی دست به گریبان هستیم اظهار داشت: انسان از همان لحظه آغاز ورود به دنیا تا زمانی که پا به دروازه مرگ می‌گذارد در مسیری ناهموار گام برمی دارد.
 

رنج‌های مسیر زندگی
در راهی که قدم می‌گذاریم گاه پایمان به سنگی می‌خورد و زخمی می‌شویم و گاه به برکه جامانده از دریا می‌رسیم، گاه هوای سرد تا عمق استخوان هایمان نفوذ می‌کند و برخی اوقات آفتاب سوزان بدنمان را می‌سوزاند، همه‌ی این‌ها می‌تواند ما را نگران و آشفته می‌کند.
 
در مسیر پر از سنگلاخ زندگی، که لحظه لحظه اش، ترس در جان ما می‌دود، باید چه کنیم؟
مسیری که اگر در آن بمانیم و زانوی غم بغل بگیریم، افسردگی و درماندگی انتظارمان را می‌کشد.

معنی آرامش این نیست که ما به مشکلی بر نخوریم، معنی آرامش این است که اگر سر راهمان با ناتوانی، بیماری، درماندگی، آسیب‌های جسمی، آزار دوستان و آشنایان، بد عهدی و بد برخوردی ِ دوستان و نزدیکان ومخالفت افراد نامهربان برخورد کردیم؛ متوقف نشویم.

چیزی که گام ما را محکم می‌کند و مشکلات را کم رنگ جلوه می‌دهد، در درون ماست. گام برداشتن استوار ما با نگاهی که به سوی آینده روشن، با هدف‌های اصیل و معنا‌های بلند داریم، در گرو انرژی درونی ماست.

سه منبع مهم که ذهن و اندیشه ما را تغذیه می کند، ایمان، امید و خوش بینی است ، اگر امید نباشد، حرکت ما متوقف می‌شود و به اولین مانع که برمی خوریم، می‌نشینیم و از حرکت باز می‌ایستیم.

هسته‌ اصلی ایمان و امید در خوش بینی است و خوش بینی انسان را به جلو می‌کشاند و انسان اسیر و زندانی رنج نمی‌شود.

مثلاً ما دچا ر بیماری می‌شویم، اما می‌توانیم خوش بین باشیم که بهبود پیدا می‌کنیم، یا اینکه در زندان می‌افتیم و می‌توانیم امید رهایی داشته باشیم، گاهی پیش می‌آید که با همسرمان به بن بست برخورد کنیم، اینجاست که خوش بینی به ما می‌گوید: دوباره باید حرکت کرد.


کد مطلب: 52417

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52417/آرامش-کلید-گشایش-قفل-رنج-های-بشری

میگنا
  https://www.migna.ir