کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داشتن روابط دوستانه بیشتر، روی سلامت بدن تاثیرگذار است

3 اسفند 1399 ساعت 14:24

در بزرگسالان، داشتن روابط اجتماعی خوب نه تنها می‌تواند به خواب بهتر و جوان ماندن کمک کند، بلکه با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله کاهش فشار خون بالا نیز همراه است.


اکنون به نظر می‌رسد که نه تنها روابط ما در بزرگسالی، بلکه نوع روابط ما در دوران کودکی نیز می‌تواند بر سلامتی تأثیرگذار باشد. این همان چیزی است که محققان در تحقیقات اخیر انجام شده توسط دانشگاه‌های تگزاس و دانشگاه پیتسبورگ یافته‌اند.

محققان از 256 نفر که همه مرد بودند، استفاده کردند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که روابط همسالان فقط می‌تواند روی سلامت قلب و عروق در زنان تاثیر بگذارد و نه در مردان. به همین دلیل بود که این تحقیق بر روی مردان متمرکز شده است. ایده آزمایش این بود که کودکانی که از یکپارچگی بهتری برخوردارند و روابط اجتماعی بهتری با همسالان خود دارند، در بزرگسالی فشار خون نرمال و شاخص توده بدن پایین‌تری خواهند داشت. در واقع، آنها دریافتند که کودکانی که به نظر می‌رسید روابط بهتری داشته‌اند، 20 سال بعد فشار خون پایین و توده بدن کمتری داشته‌اند. علاوه بر این، محققان دریافتند که نتایج بر اساس منشا افراد مورد مطالعه تفاوتی ندارند و بر اساس متغیرهای دیگر مانند شاخص توده بدن در دوران کودکی، وضعیت اقتصادی اجتماعی، سلامت روان در دوران کودکی، برون‌گرایی در نوجوانی یا حتی به دلیل میزان روابط دوستانه اجتماعی در بزرگسالی توضیح داده نشده است.


بر اساس این نتایج، محققان پیشنهاد می‌کنند که روابط با همسالان در اوایل زندگی ممکن است با سلامت جسمی در بزرگسالی همراه باشد. به خصوص، آنها اشاره می‌کنند که این عامل با فشار خون و چاقی مرتبط است.

در مورد سلامت قلب و عروق تحقیقات جالبی انجام شده است اما تعداد محدودی وجود دارد. برای شروع، تحقیق انجام شده مکانیسم‌های روانشناختی را که می‌تواند ارتباط بین روابط اجتماعی و خطر قلبی عروقی پایین را توضیح دهد، بیان نمی‌کند؛ بنابراین، فقط بر اساس این تحقیق، علیت همچین مسئله‌ای را نمی‌توان استنباط کرد. علاوه بر این، اندازه‌گیری آنها در رابطه با روابط اجتماعی بر اساس زمانی است که والدین بیان می‌کنند فرزندانشان با دیگر همسالان خود می‌گذرانند.

به عبارت دیگر، آنچه اندازه‌گیری می‌شود زمان هفتگی است که آنها در تعامل با کودکان دیگر می‌گذرانند، اما کیفیت این روابط در میان سایر متغیرها اندازه‌گیری نمی‌شود زیرا آن می‌تواند نتایج را اصلاح کند یا حداقل صلاحیت آنها را بدست آورد. این تحقیق بسیار جالبی است که می‌تواند اهمیت روابط اجتماعی را در دوران کودکی، بدون در نظر گرفتن جنسیت، منشا یا وضعیت اقتصادی-اجتماعی برجسته کند، اما محدودیت‌های آن هنوز به بسیاری از سوالات بی‌پاسخ جوابی نداده است، در نتیجه رموز فراوانی وجود دارد که درباره آن‌ها چیزی نمی‌دانیم.


کد مطلب: 52429

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52429/داشتن-روابط-دوستانه-بیشتر-روی-سلامت-بدن-تاثیرگذار

میگنا
  https://www.migna.ir