سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۱
کد مطلب: 52513
۱

استرس سالمندی زمینه ساز افسردگی

استرس سالمندی زمینه ساز افسردگی
دکتر مصطفی حمدیه، متخصص روانپزشکی افزود: افسردگی در سالمندان که با تحلیل رفتن حافظه همراه است، گاها با دمانس یا آلزایمر اشتباه گرفته می شود که می توان گفت این دمانس در واقع دمانس واقعی نیست و به اشتباه گرفته می شود. تفکیک افسردگی سالمندان از بیماری های اختلالات شناختی و بیماریی هایی از قبیل دمانس و آلزایمر بحثی جدی در حیطه روانپزشکی برای افراد سالمند است و گاهی علائم اضطراب هم در کنار افسردگی در این سن به وفور مشاهده می شود.

حمدیه ادامه داد: مشکلات جسمی و فیزیکی در این سن، استرس هایی برای فرد سالمند به وجود می آورد که به نوبه خود می تواند منجر به اختلالات روانی شود. مانند مشکلات قلبی و عروقی، انجام اعمال جراحی قلب، دیابت، مشکلات کبدی. وجود بیماری های مذکور و پیگیری جهت درمان، موجب استرس هایی خواهد شد که خود منجر به افسردگی، اضطراب و اختلالات شناختی می شود.

فوق تخصص نوروسایکوسوماتیک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: همانطور که اشاره شد مسائل فیزیکی و جسمی با مسائل روانی ارتباط تنگاتنگ دارند و به دلیل افزایش سن، اختلالات شناختی و جسمی فرد سالمند را در بر می گیرند که تفکیک این دو حیطه جهت تشخیص و درمان برای فرد سالمند مهم است.

متخصص روانپزشکی اظهار داشت: گاهی موارد مربوط به اختلالات شناختی که عمدتا حافظه ای است در سالمندی رخ می دهد، دلیل آن سن بالا است. برخی مواقع فرد سالمند از فراموش کاری گله مند می باشد که این موضوع جزء مسائل فیزیولوژیک طبقه بندی می شود و متناسب با سن است و البته این مورد می تواند زمینه ای برای شروع دمانس یا آلزایمر در افراد سالمند باشد.

وی با اشاره به اینکه توجه به منزلت افراد در این سن و توجه به ویژگی ها چه مرد و چه زن مهم است، گفت: این افراد معمولا دارای خانواده و نوه و نتیجه هستند و حفظ کرامت برایشان از ارزش بالایی برخوردار است. آنچه که آرزوی سالمندان تلقی می شود، عبور از سالمندی با آرامش و راحتی است. چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روانی. متاسفانه در جوامع پیشرفته و در جوامع امروزی بزرگترها و مسن تر ها کنار گذاشته می شوند و خیلی بی مورد به خانه سالمندان سپرده می شوند و مورد توجه جوان ها قرار نمی گیرند و جوان ها با آن ها ارتباط درست و منطقی برقرار نمی کنند و خود این ها می تواند به سلامتی این افراد به طور جدی لطمه وارد کند.

وی افزود: با توجه به ضرورت پرداختن به مساله اضطراب، افسردگی، مسائل جنسی، خواب سالمندان و مسائل شناختی خفیف و هم چنین به موضوع کووید ۱۹ و مشکلاتی که برای سالمندان ایجاد می شود، باید بیشتر در این خصوص بحث و تبادل نظر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.