سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - 20 Apr 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۳
کد مطلب: 52525
۱

مراقب این غذاهای ناسالم اعتیادآور باشید

مراقب این غذاهای ناسالم اعتیادآور باشید
به‌تازگی مجله تغذیه بالینی آمریکا، در مورد اعتیاد به مواد غذایی و اینکه آیا غذاهای فوق‌العاده فرآوری‌شده می‌توانند اعتیادآور باشند یا نه، مقاله‌ای منتشر کرده است.

نشریه نیویورک‌تایمز به انتشار این مقاله پرداخته و دکتر اکشلی گرهاردت، روان‌شناس بالینی در دانشگاه میشیگان، به بررسی این ارتباط پرداخته است.

او و همکارانش با مطالعه بر روی بیش از ۵۰۰ نفر دریافتند که مصرف غذاهای فوق‌العاده فرآوری‌شده می‌تواند به رفتارهایی مانند هوس شدید، از دست دادن کنترل، عدم توانایی در قطع مصرف این غذاها با وجود عواقب خطرناک آنها و ... ختم شود.

در فهرست مطالعه آنها، غذاهایی از جمله پیتزا، شکلات، چیپس سیب زمینی، کلوچه، بستنی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چیزبرگر بود. دکتر گرهاردت در تحقیقات خود دریافت که این غذاهای بسیار فرآوری‌شده اشتراکات زیادی با مواد اعتیادآور مانند سیگار و کوکائین دارند.

در یک مطالعه، دکتر گرهاردت دریافت هنگامی که افراد مصرف غذاهای بسیار فرآوری‌شده را کاهش می‌دهند، علائمی را تجربه می‌کنند که قابل مقایسه با ترک مواد مخدر است، مانند تحریک‌پذیری، خستگی، احساس غم و گرسنگی. حتی بسیاری از بیماران علیرغم مشکل با دیابت کنترل‌نشده، افزایش وزن بیش از حد و سایر مشکلات سلامتی، نمی‌توانند این غذاها را ترک کنند.

البته دکتر گرهاردت خاطرنشان می‌کند که این نوع اعتیاد هر کسی را در دام نمی‌اندازد و طیف گسترده‌ای از عوامل تعیین‌کننده در بروز آن نقش دارند، از جمله ژنتیک، تاریخچه خانواده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی.

برای افرادی که با محدود کردن مصرف غذاهای کاملاً فرآوری‌شده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دکتر گرهاردت توصیه می‌کند: یک فهرست از آنچه می‌خورید تهیه کنید تا بتوانید غذاهایی را که بیشترین کشش و میل را در شما ایجاد می‌کنند، شناسایی کنید؛ غذاهایی که نمی‌توانید از خوردن آنها جلوگیری کنید. این غذاها را دور از دسترس نگه دارید و یخچال را با گزینه‌های سالم دیگری که از آنها لذت می‌برید پر کنید.

محرک‌هایی را که منجر به هوس و پرخوری می‌شوند، پیگیری کنید. آنها می‌توانند احساساتی مانند استرس، بی‌حوصلگی و تنهایی باشند. زیرا در هنگام استرس، ترشح هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد و میل به مصرف غذاهای ناسالم را افزایش می‌دهد. از کنار گذاشتن وعده‌های غذایی خودداری کنید، زیرا گرسنگی طولانی‌مدت می‌تواند همراه با هوس‌های غذایی خطرآفرین باشد.


منبع: دویچه وله
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اهمیت همدلی بر سلامت روان
والدینم مجبورم می کنند تجربی بخوانم!
تحمل رنج چگونه به زندگی معنا میدهد؟/تفاوت معنادرمانی بامکتب فروید
کودکان فراری از مسواک؛ چاره چیست؟
هر 40 ثانیه یک نفر به علت خودکشی در جهان فوت می کند
هرگز این ۶ مورد را نباید در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید
بکش، اما تحقیر نکن / خرده‌پرخاشگری چیست؟
"شیوه فرزندپروری"؛ پیش‌بینی‌کننده آمادگی به اعتیاد نوجوانان
فرمول جادویی تقویت سیستم ایمنی: ورزش، تغذیه و خواب
پایان دادن به نگرانی‌ها و به دست آوردن کنترل زندگی
روزه‌داری باعث از بین رفتن سلول‌های معیوب و سرطانی می شود
پیامدهای رابطه با زن یا مرد متأهل
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...