پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۰:۴۱
کد مطلب: 52537
۰
تبدیل تهدید کرونا به فرصت در بازگشت به سنت ازدواج آسان

تبلور زندگی ساده در دوران کــرونـا

تبلور زندگی ساده در دوران کــرونـا
گویا این ویروس مرگ‌آور از خودسری بعضی از ابناء بشر جان تازه‌ای می‌گیرد. بشر درسی را که باید از این بحران می‌گرفت، نگرفت و تا زمانی که نگرشی تازه به جهان هستی پیدا نکند، این بحران و بحران‌هایی ازاین‌دست ادامه خواهد داشت. بیش از یک سال است که کرونا هر روز قربانی می‌گیرد، اما هنوز هستند کسانی که کرونا را جدی نمی‌گیرند. ماسک نمی‌زنند، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را نادیده می‌گیرند و...
 
چنین افرادی نه‌تنها نگرشی تازه به سبک زندگی پیدا نکرده‌اند، بلکه سعی دارند تا آنجا که ممکن است زندگی به سبک گذشته خود را ادامه دهند. از دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه گرفته تا برگزاری مجالس عزا و عروسی و... گویا با ساز مخالف کوک کردن برخلاف مصلحت جامعه حسی را به دست می‌آورند که هرگز نداشته‌اند؛ حس کاذب «بودن و دیده‌شدن!» این دسته از افراد هرکجای جهان که باشند، خطری برای جامعه محسوب می‌شوند.


نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی
با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا و مرگ قریب به 60 هزار نفر از هم‌وطنان ما طی یک سال گذشته، عروسی‌ها و مراسمی ازاین‌دست نه‌تنها تعطیل نشده‌اند، بلکه در برخی شهرستان‌ها به صورت علنی و برخی دیگر به‌صورت زیرزمینی و مخفیانه برگزار می‌شوند.

یک جامعه‌شناس درباره این موضوع می‌گوید: «به نظر من چهار عامل مهم در اینکه چرا همچنان مراسمی چون عزا یا عروسی علنی یا مخفیانه برگزار می‌شود، مؤثر است. نخست باید اعتماد اجتماعی را سنجید. عدم اعتماد به اخبار و صحت آمارهای موجود درباره کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن سبب شده است که هرآنچه رسانه‌های رسمی می‌گویند نادرست شمرده شود و برخی مردم در مقابل آن جبهه بگیرند. دومین عامل مربوط به فرهنگ عمومی مردم ما است. تاکنون هیچ عامل نامطلوب دیگری همچون سیل، زلزله، جنگ و... تأثیری در برگزاری مراسم عروسی نداشته است. بر همین اساس عده‌ای نمی‌توانند بپذیرند در دوران کرونا عروسی‌ها باید تعطیل شود. علاوه‌برآن چشم و هم‌چشمی‌ها باعث می‌شود عروسی‌ها به هر قیمتی در این ایام برگزار شود. باید ارزش ازدواج را از چگونگی برگزاری آن جدا کرد. همسان‌‌‌سازی این دو مقوله سبب شده است که در ایام کرونایی با چنین مشکلاتی مواجه شویم.»

این جامعه‌شناس می‌افزاید: «سومین عاملی که باعث می‌شود با وجود ویروس کرونا عروسی‌ها به‌صورت زیرزمینی برگزار شوند یا عدم اطلاع‌رسانی یا اطلاع‌رسانی نادرست است. رسانه‌ها نقش مهمی در انتقال اخبار و نشان‌دادن واقعیت دارند. آیا رسانه‌ها واقعاً به پیامدهای ناشی از برگزاری چنین مراسم‌هایی پرداخته‌اند؟ به نظر من رسانه عمدتاً بُعد زیستی آن را برجسته کرده‌اند، نه بعد اجتماعی و اقتصادی آن را.

رسانه‌ها علاوه‌بر طرح پیامدهای اجتماعی، رسالت فرهنگ‌‌‌سازی را نیز دارند. از رسانه‌ها انتظار می‌رود ضمن احترام به عقاید ایرانیان در توجه به امر ازدواج به آگاهی مردم برسانند که دیگر نمی‌شود، مراسم عروسی مانند قبل برگزار شود و باید چاره‌ای برای آن‌اندیشیده شود تا به کسی آسیب نرسد.

عامل چهارم اینکه برخی افراد به ویروس کرونا اعتقادی ندارند. این افراد در دو گروه جای می‌گیرند؛ نخست افرادی که کرونا را فریب می‌دانند، دوم گروهی که به دلایل روانی یا عقاید خود کرونا را دروغ می‌پندارند.»


عروسی زیرزمینی یا رفتن به سرای مرگ؟!
عروسی‌های زیرزمینی و پنهانی به جهت کوچک بودن فضا می‌توانند شیوع کرونا را تشدید کند. ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی در تالارها عده‌ای را بر آن داشته است تا جشن عروسی خود را در منازل، باغ‌ها و یا حتی در پارکینگ‌ها برگزار کنند. در خبرها آمده بود در یک عروسی زیرزمینی عروس ناقل کرونا بیش از 70 نفر را به کرونا مبتلا کرد و... به اعتقاد کارشناسان حوزه سلامت عروسی‌های زیرزمینی جان عده زیادی را به خطر می‌اندازد و نوعی تجاوز به‌سلامت دیگران محسوب می‌شود. همچنین این اتفاق یک رفتار ضد اجتماعی محسوب می‌شود که می‌تواند در نتیجه خودخواهی افراد و نداشتن آگاهی لازم از شرایط موجود کشور باشد. به این معنی که این افراد به دلیل این‌که می‌خواهند برای خود خاطره بسازند، این رفتار ضداجتماعی را انجام داده و جان عده زیادی را به خطر می‌اندازند.

در پاره‌ای از موارد هم برای ورود به تالار از مهمانان تب‌سنجی انجام می‌شود و یا زدن ماسک را الزامی می‌کنند، اما به گفته محققان تب فقط 40 درصد از افراد دارای علائم را شناسایی می‌کند و در 60 درصد موارد فرد می‌تواند مبتلا به ویروس باشد، ولی هیچ علامتی از تب در وی وجود نداشته باشد.

دکتر شهرام خرازی‌ها کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی دررابطه ‌با شرکت در عروسی زیرزمینی می‌گوید: «حضور در هرگونه محل تجمع از جمله مجلس عروسی چه شهری، چه روستایی، لاکچری، زیرزمینی و... زمینه‌ساز ابتلا به کرونا و رفتن به آغوش مرگ است. طبیعی است که هیچ‌کس در مجلس عروسی از خوردن شام صرف‌نظر نخواهد کرد. صرف شام مستلزم به برداشتن ماسک از روی صورت است. برداشتن ماسک در چنین مجلسی به معنای تنفس کردن هوای احتمالاً آلوده به ویروس کرونا در مجاورت مهمانان و در نتیجه افزایش شانس ابتلا به بیماری است. کرونا لاکچری و غیر لاکچری و زیرزمینی و علنی نمی‌شناسد و همان‌طور که دیدیم عروس و دامادی را در مجلس عروسی‌شان به کام مرگ کشید.»


رواج سادگی در عروسی‌های دوران کرونا
نسترن و مهرداد با مهریه یک جلد کلام‌الله مجید، یک شاخه نبات، یک جفت آیینه و شمعدان و 5 سکه بهار آزادی پای سفره عقد نشستند. این زوج به‌تازگی در نهایت سادگی و صمیمیت زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند.

نسترن درباره زندگی مشترک در این روزهای کرونایی می‌گوید: «در زندگی مشترک بیش از هر چیز تفاهم و رضایت طرفین شرط است، مهریه سنگین و جهیزیه فراوان ضامن خوشبختی نیست و نمی‌تواند باشد. در سفره کوچک ما بیش از هر چیز عشق وجود دارد. با عشق همه چیز ممکن می‌شود. ما تصمیم گرفتیم در این ایام کرونا زندگی ساده نسل‌های پیش از خود را پیشه کنیم. به همین دلیل از عزیزان و دوستانمان تقاضا کردیم، کسی برای ما کادوی عروسی نخرد. مگر آنکه آن شی یا وسیله را از قبل خریده و نیازی به آن ندارد و حتی اگر سال‌ها از زمان خرید آن گذشته باشد. باور نمی‌کنید زندگی کوچک ما پُر شده از اشیای عتیقه و قیمتی. یک زندگی دونفره چه نیازی به مبلمان استیل، یخچال سایدبای‌ساید، تلویزیون 50 اینچی، ماشین ظرف‌شویی و... دارد. اگر دو نفر واقعاً همدیگر را دوست داشته باشند با ساده‌ترین لوازم ضروری می‌توانند خوشبخت باشند. ما به‌جای این‌که برای خرید لوازم منزل به مغازه‌های شیک و مجلل و آنچنانی مراجعه کنیم با هرآنچه که داشتیم و آنچه که عزیزانمان به ما هدیه کردند، زندگی کوچک، اما زیبای خود را آغاز کردیم.»


بخت جوانان در دوران کرونا باز شد
محمدمهدی تندگویان معاون وزیر ورزش و جوانان این نوید را می‌دهد: «تصور ما این بود که شیوع ویروس کرونا، آمار ازدواج را تحت تأثیر قرار خواهد داد و منجر به کاهش آن خواهد شد، ولی بررسی‌ها نشان داد که سیاستگذاری‌ها و همکارهای دستگاه‌ها نتیجه‌بخش بوده و آمار ازدواج در ۹ ماه اول سال ۹۹ با ۳ دهم درصد افزایش رو‌به‌رو بوده است.»

معاون وزیر ورزش و جوانان، افزایش آمار ازدواج را دستاوردی قابل‌توجه می‌داند که منجر به افزایش جمعیت در کشور خواهد شد. او در ادامه سخنانش می‌گوید: «همچنین در موضوع طلاق نیز با کاهش یک ‌دهم درصدی طلاق مواجه شدیم که جای خوشحالی دارد، اما آمار طلاق برخی از استان‌ها بالاست که باید مورد بررسی قرار بگیرد.»

تندگویان در ادامه سخنانش به اقدامات صورت‌گرفته درخصوص پرداخت وام ازدواج اشاره کرده و می‌گوید: «در ۹ ماه گذشته ۶۳۵ هزار متقاضی داشتیم که از این تعداد ۵۹۱ هزار نفر وام خود را دریافت کردند.»

تندگویان مدعی است: «۹۳ درصد متقاضیان وام دریافت کرده‌اند و آمار بیانگر این نکته است که در حال حاضر چیزی به‌عنوان صف انتظار نداریم. وی در بخش دیگری از سخنانش این نکته را موردتوجه قرارداد که باتوجه‌به لایحه بودجه دولت رقم تخصیصی وام ازدواج همان ۵۰ میلیون تومان است و افزایشی دراین‌خصوص پیش‌بینی‌نشده است.»

 معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه می‌دهد: «نمایندگان دراین‌خصوص پیشنهادهای مختلفی را ارائه کردند، ما در کمیسیون فرهنگی دفاع لازم را انجام دادیم و اگر در کمیسیون تلفیق تغییری انجام و به ما ابلاغ شود بی‌تردید ما آن قوانین را پیگیری خواهیم کرد.»
 وی همچنین نقش مراکز مشاوره، استفاده بهینه از فضای مجازی، فعالیت خیرین ازدواج و پویش‌هایی با این عنوان را زمینه‌ساز افزایش ازدواج و کاهش طلاق عنوان کرده و دراین‌خصوص فرهنگ‌‌‌سازی در حوزه ازدواج آسان و حذف تشریفات و تجملات ازدواج به دلیل شیوع ویروس کرونا را بسیار مهم می‌داند.

ازدواج با زیبایی سادگی در دوران کرونا
اکنون بهترین زمان برای یک ازدواج به‌دوراز تجمل است و زوج‌های جوان برای آغاز زندگی خود نباید منتظر پایان شیوع کرونا باشند.

فرشته سادات شجاعی روان‌شناس بالینی درباره شیرینی ازدواج در روزهای کرونایی، می‌گوید: «خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و ازدواج نیز امری توصیه شده در دین و بالاترین نعمت برای زن و مرد است.»

این روان‌شناس تصریح می‌کند: «درصورتی‌که زوجین از علم و هنر روابط متعهدانه و سالم زناشویی برخوردار باشند منجر به حفظ و ارتقای سلامتی فرد، خانواده و درعین‌حال تداوم چرخه باروری خانواده و حفظ و ارتقای نسل‌های آتی می‌شود. حال باید دید ویروس کرونا چه مدت قرار است مهمان بی‌دعوت شهر‌های ما باشد و مقوله ازدواج جوانان تا چه حد تحت تاثیر آن قرار بگیرد، موضوعی که در ماه‌های اخیر چالشی بزرگ برای بسیاری از افراد شده و آنان را بر سر تصمیمی عظیم و دوراهی زندگی قرار‌داده‌است.»

وی می‌افزاید: «بسیاری از جوانان شهرمان ازدواج خود را بر سر دوراهی کرونا یافته‌اند، برخی مراحل ازدواج را در بن‌بست کرونایی متوقف ساخته و برخی برای خلاصی از بار سنگین مخارج، سریعتر می‌خواهند ازدواج کنند و سعی در تشکیل خانواده در همین ایام دارند. بزرگ‌ترین جشن باید در دل افراد برگزار شود، نوع مراسم امروز به‌ضرورت شرایط شیوع کرونا دیگر مانند قبل نیست، اما بدون کرونا هم باید بدانیم که لذت شروع یک زندگی مشترک نباید به برگزاری جشن‌های آن‌چنانی باشد.»

شجاعی ادامه می‌دهد: «کرونا به ما یادآوری کرد که چقدر در حال اسراف و ایجاد آلودگی در کره زمین بودیم و تنها به خوشی‌های محدود خود توجه داشتیم، نه به شادی به معنای رضایت درون که باید به مفهوم رضایت درون بیش از گذشته توجه کنیم. جوانان امروز دغدغه‌های اقتصادی بسیاری دارند، درگذشته هم به دلیل برگزاری این نوع جشن‌ها جوانان مشکلات مختلف مالی در تأمین جهیزیه یا جشن عروسی داشتند، پس بهتر است، نه‌تنها به‌خاطر کرونا که به دلیل کاستن از دغدغه‌های ذهنی یک خانواده مراسم ازدواج را به شکل ساده‌ای برگزار کنیم.»

وی ادامه می‌دهد: «اکنون بهترین زمان برای یک ازدواج به‌دوراز تجمل و برو و بیای معمول است و باتوجه‌به بالارفتن سِنِمان بهتر است زودتر تشکیل خانواده دهیم و مشخص نیست تا چه زمانی این شرایط کرونایی به طول انجامد. زوج‌های جوان نباید منتظر پایان شیوع کرونا برای شروع زندگی خود باشند، به‌هیچ‌وجه مشخص هم نیست که پایان شیوع کرونا چه زمانی است؟ در این شرایط باتوجه‌به ضروری بودن تداوم فرایند ثبت ازدواج و به‌تبع آن ارائه خدمات سلامت زمان ازدواج، تمهیدات پیشگیرانه لازم (فاصله‌گذاری هوشمند) جهت حفظ سلامت زوجین و خانواده آنها و همچنین پرسنل ارائه‌دهنده خدمت در مراکز خدمات زمان ازدواج و دفاتر ثبت ازدواج صورت‌گرفته است.»

این روان‌شناس خاطرنشان می‌کند: «در مورد ازدواج باید به یک بازشناخت مجدد برسیم، بسیار مهم است اگر زوجی را در خانواده دارید که منتظر هستند تا در این شرایط زیر یک سقف بروند به آنها تأکید کنید تنها در انتظار برگزاری یک جشن برای شروع زندگی خود نباشند، بلکه شادی مفهومی فراتر از برپایی یک جشن است و باید خوشی و شادمانی واقعی را تجربه کنند.»
 
 
مرجع : روزنامه کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو