شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۱:۰۱
کد مطلب: 52539
۲

پیشنهاد تاسیس فدراسیون روانشناسی ورزشی از سوی رئیس سازمان نظام

پیشنهاد تاسیس فدراسیون روانشناسی ورزشی از سوی رئیس سازمان نظام
دکتر محمد حاتمی روز دوشنبه 11 اسفندماه در نشست وزیر ورزش و جوانان با تعدادی از منتخبین مراکز تخصصی ازدواج استان تهران،که با حضور دکتر سلطانی فر، مهندس تندگویان(معاون امور جوانان) برگزار شد با تاکید بر لزوم توجه بیشتر بر سلامت روان جوانان، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه در پیش رو است و ما باید به بحث سلامت روان جوانان در این برنامه توجه ویژه‌ای نشان دهیم. مساله سلامت روان جوانان اولویت نخست کشور ما است که در صورت عدم توجه به آن آثارش در دوران پسا کرونا نمایان می‌شود، از این رو رویکرد برنامه هفتم توسعه باید در راستای اختلالات روان باشد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: با توجه به اثرات روانی شیوع کرونا، بحث سلامت روان کشور در پساکرونا بسیار مهم است که از این جهت پیشنهاد می کنیم کارگروهی تشکیل شود تا بتوانیم با رویکرد سلامت روان در پساکرونا، در برنامه هفتم توسعه کشور تاثیر گذار باشیم و از اختلالات روانی پیش رو، جلوگیری کنیم.

 
حاتمی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه باید نگاه سلامت محور جایگزین نگاه درمان محور شود، ادامه داد: علیرغم تصویب بند "ج" ماده ۱۰۲ در برنامه ششم توسعه به تحت شمول قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره در بیمه‌های پایه و تکمیلی اما تا کنون اجرایی نشده است. متاسفانه خدمات روانشناسی و مشاوره تبدیل به کالایی لوکس شده و اقشار کم درآمد نمی‌توانند از ان استفاده کنند.

وی ادامه داد: از جمله چالش‌های ما اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج است که مجلس باید به آن توجه ویژه‌ای نشان دهد. مطابق با مشاهدات و تحقیقات ما ازدواج‌هایی که با مشاوره پیش از ازدواج شکل گرفته‌اند پایدارتر بوده‌اند.
 

 
حاتمی همچنین این را هم گفت که این سازمان با همکاری معاونت امور جوانان در صدد است در مناطق محروم نیز مراکز مشاوره و روانشناسی دایر کند و در صورت عدم امکان، دفتری برای مشاوره و حتی مراکز تخصصی ازدواج و خانواده دایر کنند. همچنین این سازمان پیشنهاد دارد حدود هفت هزار روانشناس و مشاور این سازمان با توجه به فرهنگ اسلامی تحت آموزش ویژه برای مشاوره ازدواج قرار گیرند.
رئیس سازمان نظام رواننشاسی و مشاوره کشور افزود: با تمهیدات انجام شده به جز حدود ۳۸۰ مرکز مشاوره تخصصی  ازدواج سایر  ۳۰ هزار مرکز مشاوره نیز خدمات مشاوره ازدواج را ارائه دهند.


وی معتقد است سن جوانی در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشور ما اکنون سن جوانی به بالای 30 سال افزایش یافته است. سن جوانی سن استقلال و تغییرات است،از دیدگاه روان شناختی "اضطراب جوانی" بدلیل وضعیت جسمی _ روانی خصوصا شغل یابی، ازدواج، اوقات فراغت، مشارکت و غیره.. اجتناب ناپذیر است و جوانان نیاز به مشاوره دارند و در حوزه ورزش نیازمند توسعه مراکز مشاوره و روانشناسی هستیم.
 

 
 
همچنین مساله ورزش قهرمانی و همگانی یکی از حوزه های مهم این وزارتخانه است. جهت کاهش استرس،کارآمدی و مشاوره برای این عزیزان وزارتخانه باید برنامه ریزی های وسیعی انجام دهد. بطور مشخص باتوجه به نیاز مبرم ایجاد ساختارهای جدیدی ایجاد گردد.
 
حاتمی به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد تاسیس فدراسیون روانشناسی ورزشی برای حمایت از جوانان فعال در حیطه ورزش را ارائه کرد.


رئیس سازمان نظام در پایان گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با همکاری معاونت جوانان وزارت ورزش  جوانان همواره در تلاش بوده است تا به جوانان خدمت کند و سلامت روان آنها را توسعه دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .