جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۲
کد مطلب: 52586
۱
یک سال کرونایی همراه با سوگ ایرانی

در سوگ عزیزان‌، مراقب اعضای دیگر خانواده باشیم

در سوگ عزیزان‌، مراقب اعضای دیگر خانواده باشیم
مدرس دانشگاه با اشاره به یک سال کرونایی همراه با سوگ ایرانی گفت: مراقب باشیم در سوگ فقدان عزیزان‌مان، اعضای دیگر خانواده که در قبال آنها مسئولیت داریم، دچار آسیب نشوند و سعی کنیم دوباره شور و نشاط را به خانواده بازگردانیم.
 
هیچگاه روزهای پایان سال ۹۸ را فراموش نخواهیم کرد که چگونه از کرونا وحشت داشتیم و می‌ترسیدیم که مبادا مبتلا شویم و بمیریم. در همان روزها بود که بحران ماسک و دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده در کشور آغاز شد و کادر بهداشت و درمان بیمارستان‌ها درگیر کمبودهای لوازم محافظتی بودند.

روزهایی که خیلی سخت گذشت؛ اما در کوران همان روزهای سخت و مشقت‌بار بود که شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی کشور دست از تلاش برنداشتند و توانستند با اقدامات جهادی، در مدت کمتر از چند ماه، بحران ملزومات مصرفی بیمارستان‌ها و مردم را با تولیدات شبانه‌روزی ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده به‌همراه تولید دستکش و گان برای کادر درمان و همچنین ساخت ونتیلاتور برای بیماران و سایر تجهیزات مهار کنند.

این اقدامات موجب شد تا علاوه‌بر خروج کشور از بحران تجهیزات و ملزومات مصرفی، به صادرکننده برخی از این اقلام نیز تبدیل شویم؛ اما از پایان سال 98 تا پایان اسفند ماه سال 1399 شیوع بیماری کرونا در کشور منجر به ازدست‌دادن عزیزان درجه یک بسیاری از خانواده‌ها شد و یک سال شاهد ایرانی داغدار بودیم.

جنگ خاموش کرونا هر روز سبب می‌شد اکو، حجله، بنر و ... عزیزان جامعه ایرانی بر سر کوچه‌ها و سردر خانه‌ها و خیابان‌ها نصب شود و جامعه‌ای غمگین داشته باشیم. اکنون که یک سال از شیوع کروناویروس در کشور می‌گذرد و مردم روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند، جامعه ایرانی روزهای سخت‌تری را در مقایسه با سال‌های قبل تجربه کرده‌اند. مدافعان سلامت، یک سال است که شب و روز مشغول خدمت به بیمارانی هستند و مرگ را جلوی چشمان خود دیده‌اند.


سوگ مرضی (نابهنجار)
به همین بهانه عضو سازمان نظام روانشناسی با اشاره به موضوع سوگ اظهار کرد: سوگ نابهنجار وقتی اتفاق می‌افتد که شدت ماتم به اندازه‌ای باشد که فرد را تحت فشار قرار دهد به‌طوری که به رفتارهای غیرتطابقی پناه ببرد یا آنکه مدتی طولانی اسیر ماتم باشد، بدون آن که با گذشت زمان فراگشت ماتم پایان پذیرد.

محمدرضا عبدی افزود: احتمال بروز واکنش ماتم نابهنجار در کسانی که مرگ عزیز آنها به‌طور ناگهانی و یا در یک شرایط هولناک رخ داده است، کسانی که از لحاظ اجتماعی منزوی هستند، کسانی که خود را مسئول مرگ متوفی می‌دانند (چه خیالی و چه واقعی) بیشتر است.

اینها معمولاً کسانی هستند که تاریخچه‌ای از فقدان‌ها یا مرگ‌های تروماتیک یا آسیب‌آفرین را پشت‌سر گذاشته‌اند و کسانی که رابطه‌ای به شدت وابسته یا دوگانه از لحاظ احساسی با متوفی داشته‌اند.


سوگ بازداری‌شده
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: سوگ بازداری‌شده یکی از اشکال مختلف سوگ مرضی است که در این سوگ عدم بروز واکنش‌های سوگواری و یا بروز واکنش‌های تحریف‌شده را خواهیم دید.

سوگ بهنجار هم سوگ سالم بدون عارضه‌ای است که مرکب از طیف وسیعی از احساسات و رفتارهایی است که پس از فقدان شایع هستند. سوگ بهنجار در برابر فقدان فردی مورد علاقه ایجاد می‌شود. تظاهرات شناخته‌شده‌ای دارد و برای کامل‌شدن و به‌عبارت فنی‌تر رفع یا انحلال خود نیاز به گذشت زمان دارد؛ مدت زمانی که طول آن با توجه به شرایط و عوامل گوناگون متغیراست.

عبدی توضیح داد: به هموطنان عزیز توصیه می‌کنم با آگاهی از دوره سوگ‌درمانی از این بحران به سلامت عبور کرده و در نظر داشته باشند با وجود این اتفاقات تلخ، زندگی سهم جاری خود را از ما می‌طلبد و این مهم وظیفه ماست که مراقب باشیم در سوگ فقدان عزیزان‌مان، اعضای دیگر خانواده که در قبال آنها مسئولیت داریم، دچار آسیب نشوند و سعی کنیم دوباره شور و نشاط را به خانواده بازگردانیم.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.