سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۷
کد مطلب: 52625
۱
مشاهده تبعات در نتایج آزمون پرلز

ضربه ای که شش پایه شدن مقطع ابتدایی به نظام آموزشی وارد کرد

ضربه ای که شش پایه شدن مقطع ابتدایی به نظام آموزشی وارد کرد
به گزارش روزنامه صبح نو، از زمان ورود این مهمان ناخوانده به مدارس کشور تا هم‌اکنون که یک‌سال از اجرای 3-3-6 می‌گذرد، اعتراضات همچنان ادامه دارد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آموزش و پرورش برای اجرای نظام 3-3-6 و اضافه‌‌کردن یک پایه به مقطع ابتدایی برای جبران کمبود کلاس‌ها مجبور شد تا فضاهایی را که کاربری کلاس درس ندارند به کلاس درس تبدیل کند و از سوی دیگر برای کمبود معلمان ابتدایی نیروهایی همچون دفتردار یا کارمندان سازمان دانش‌آموزی را با گذراندن دوره کوتاه‌مدت آموزش ضمن‌خدمت به وادی معلمی، آن هم در مقطع حساس ابتدایی دعوت کند.
 
تغییر شتابزده کتاب‌های درسی آن هم بدون بررسی‌های کارشناسی لازم موضوع دیگری بود که اعتراضات بسیاری را به همراه داشت.

حال با گذشت 9سال از زمان اجرای 3-3-6 در مدارس کشور زمان ارزیابی رسیده است تا بتوان بررسی کرد که این نظام یک‌سال پس از اجرا چه دستاوردها و آسیب‌هایی داشته است؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم ادعا کنیم تمام گزاره‌‌‌های سند تحول و تربیت تمام‌ساحتی به کف مدرسه رسیده است، درباره برخی اقدامات استراتژیک که درباره اجرای سند عملیاتی شد اما به نظام آموزشی ضربه زد نیز توضیحاتی ارائه کرد.


محمود امانی طهرانی درباره برخی اقدامات استراتژیک که درباره اجرای سند عملیاتی شد اما به نظام آموزشی ضربه زد و از جمله آنها می‌‌توان به 6 پایه‌شدن دوره ابتدایی در آغاز اجرای سند اشاره کرد نیز توضیح داد و گفت: آغاز اجرای سند با افزوده‌شدن پایه ششم به دوره ابتدایی جزو نقاطی است که آرزو می‌کنیم ‌کاش به گونه دیگری رقم خورده بود. آن پایه ششمی که تعریف شد، آن ششمی نبود که مدنظر سند باشد و ما کلاس‌پنجمی‌ها را به پایه ششم بیاوریم.

 

بلکه قرار بود به دوره اول ابتدایی یعنی پایه‌‌‌های اول و دوم ابتدایی یک پایه اضافه کنیم و سه پایه در دوره اول ابتدایی داشته باشیم که در این صورت پیش‌دبستانی تحت پوشش قرار می‌‌گرفت و پایه یادگیری محکم‌‌تر گذاشته می‌‌شد.


در 2015 افت جدی پیدا کردیم
امانی ادامه داد: اگر این اتفاق می‌‌افتاد، اهداف ما برای تقویت آموزش پایه محقق و دوره نابی می‌‌شد.در این صورت یک دوره ابتدایی سبک‌‌تر با احساس موفقیت بیشتر داشتیم، اما یک مرتبه دوره سنگین‌تری ایجاد شد و مشکلاتی درباره نقل و انتقال معلم به ابتدایی و کمبود فضا و... پیش آمد؛ تبعات آن در نتایج آزمون پرلز در همان سال‌ها خودش را نشان داد و یک‌مرتبه در سال ۲۰۱۵ افت جدی پیدا کردیم.
در این میان تصمیمات دیگری چون تعطیلی پنجشنبه‌ها، پنج‌ساعته‌شدن دوره ابتدایی‌ و... نیز مزید بر علت شد؛ البته می‌‌شد نقطه آغاز دیگری در نظر گرفت و انرژی مجموعه را مصروف جنبه‌‌‌های مهم ‌تر سند کرد.


بحران بلوغ در 3-3-6
قرارگرفتن دانش‌آموزان کلاس ششم در کنار دانش‌آموزان کلاس اول دبستان و تجربه‌های ناخوشایندی که برای دانش‌آموزان کلاس اول ایجاد شد، از سایر مسائلی است که کارشناسان و معلمان به آن اذعان دارند.

اغلب کارشناسان آموزشی و روانشناسان معتقدند که تحصیل دانش‌آموزان پایه ششم در کنار سایر دبستانی‌ها آینده خوبی نخواهد داشت چراکه اغلب دانش‌آموزان این پایه با مسائل دوران بلوغ دست به گریبان هستند که ممکن است این بحران‌ها منجر به مشکلاتی شود که در چنین مواردی به صلاح نیست دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌‌تر با آنها هم‌مدرسه شوند.

محمد آتشک، کارشناس آموزشی درباره نگرانی والدین دانش‌آموزان از تحصیل دانش‌آموزان پایه ششم در کنار سایر دبستانی‌ها و امکان بروز آسیب رفتاری در میان دانش‌آموزان پایه‌هایی پایین‌تر اظهار ‌می‌کند: اختلاف سنی میان دانش‌آموزان پایه ششم با سایر دبستانی‌ها از واقعیت‌های نظام آموزشی 3-3-6 است که باید آن را پذیرفت.

وی می‌افزاید: از ابتدا قرار بود نظام آموزشی به چهار دوره سه‌ساله تبدیل شود اما وزارت آموزش و پرورش در شرایط کنونی نتوانست شرایط را برای ایجاد این نظام فراهم کند؛ بنابراین به ناچار دانش‌آموزان هفت‌ساله در کنار دانش‌آموزانی قرار می‌گیرند که پنج‌سال از آنها بزرگ‌ترند و دچار مسائل بلوغ هستند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .