جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۳:۲۱
کد مطلب: 52629
۳
۲

تکنیک استفراغ روانی چیست؟!

تکنیک استفراغ روانی چیست؟!
استفراغ روانی چیست؟
تا حال پیش آمده احساس بسیار بدی پیدا کرده باشید؟
تا حالا شده مدت ها دچار بحران عاطفی شدیدی و شکست عشقی شده باشید؟
تا حالا درگیر افسردگی بوده اید؟
تا حالا افکار مزاحم و منفی تکرار شونده داشته‌اید؟
تا حالا اضطراب و استرس مدت دار سراغ شما آمده؟
آیا اتفاقات ناگوار گذشته مدام جلوی چشمان شماست و حال شما را بد می‌کند؟
 
اگر اینگونه فشارها و افکار و حالات منفی مدت زیادی بر سیستم روان ما وارد شود، عوارض و آثار جبران ناپذیری بر جسم ما و بعد عملکرد و شرایط روانی ما خواهد داشت. ما برای تحمل فشارهای عصبی و مخصوصا استرس و اضطراب ضریب تحمل خاصی داریم. در افراد مختلف با توجه به تجربیات گذشته و ویژگی های شخصیتی و مخصوصاً سطح عزت نفس و بعد اعتماد به نفس میزان تحمل پذیری فشارهای بیرونی متفاوت است.

معنای استفراغ روانی چیست؟
هرچه خطاهای شناختی، باورهای جزمی و متعصبانه، جهل،خرافه و مهرطلبی کسی بیشتر و عزت نفس، عقلانیت و واقع بینی وی کمتر باشد، میزان تولیدات مغزی وی منفی تر و سمّی تر بوده و برون ریزی آن ها را اصطلاحاً استفراغ روانی می گوییم که معمولاً موجب آزار و اذیت دیگران می گردد. این افراد غالباً در مثلث کارپمن گیر کرده و هوش هیجانی پایینی دارند.


استفراغ روانی دقیقا مثل عمل استفراغ فیزیکی بدن، همه عناصر ناخواسته را برون ریزی می کند. دقت کنید دوستان انسان چرا استفراغ می کند؟ زمانی که یک ماده غذایی یا یک ماده مضر در بدن تجمع زیادی داشته باشد، واکنش طبیعی بدن به صورت ریفلکس شدید معده آن عناصر و مواد نامناسب را از طریق دهان به بیرون پرتاب می کند.

استفراغ روانی چطور عمل می کند؟
در کتاب های روانشناسی بسیار تاکید شده که سعی کنید در شرایط احساس بد زیاد گیر نکنید و سعی کنید به طریقی احساس خودتان را تغییر دهید. اما شاید بپرسید این چه ربطی به موضوع استفراغ روانی دارد؟ اگر به مواردی که دربالا اشاره شد دقت کنید، در همه آنها یک وجه مشترک وجود دارد. بحران عاطفی، شکست عشقی، افسردگی، افکار مزاحم و منفی، اضطراب و استرس، غرق شدن در اتفاقات بد گذشته و بسیاری موارد دیگر همه و همه احساس شما را بد و منفی می کنند. بله وجه مشترک همه این موارد سمی تولید شده در ذهن و ضمیرناخودآگاه «احساس بد» هست.

استفراغ روانی کاری که می کند این هست که به روشی که توضیح داده می شود؛ توسط خود فرد از طریق نوشتن عوامل بد کننده احساس را به لایه های آگاه ذهن می رساند و در واقع بیرون می کشد و این میشود که سموم از داخل ذهن به بیرون هدایت می شود.

عملکرد روانشناختی استفراغ روانی به این صورت هست که اول با آوردن عامل بد کننده احساس از سطح ناخودآگاه به آگاه از شدت احساس بد می کاهد و دوم به جهت نوشتن و توجه و تمرکز شدید اگر خود فرد بخواهد ارتباطش با موضوع کم شده و حتی برای همیشه قطع می گردد. یعنی شاید لازم باشد چند بار با فاصله زمانی مثلا چند روزه در موارد پیچیده استفراغ روانی را تکرار کنید ولی اگر درست و با توجه و تمرکز کافی انجام دهید، قوی ترین عوامل حال بد کن در شما ریشه کن میشود و حال و احساس خوب را تجربه میکنید.

هدف
 دقت کنید که هدف از استفراغ روانی این هست که افکار و خاطرات و احساسات منفی مخفی شده و هر چیزی که شما عموما دوست ندارید به ذهنتان بیاید و به انها فکر کنید را بیدار کنید و به سطح آگاهی بالا بکشید. پس اجازه دهید این افکار بد و سیاه به شما حمله ور شوند،نگران نباشید چون به محض اینکه پدیدار شدند و شما قدرتمندانه مقاومت نشان دادید مثل یک حباب که به سطح آب میرسد ترکیده و از بین خواهند رفت. استفراغ روانی دقیقا افکار و احساسات منفی شما را از سطح ذهنیات به روی کاغذ آورده و به عینیات بدل می کند. اگر شما مانع این فرایند شوید، نتیجه مطلوبی از تکنیک خوب استفراغ روانی نمی توانید بگیرید. پس نترسید و اجازه دهید همه سموم نامطلوب جمع شده در درون ذهنتان به بیرون منتقل شود. من نتایج عالی و شگفت این تکنیک را بارها در زندگی خودم و ده ها نفر دیگر شاهد بودم و امیدوارم در شما هم آرامش و سبکی و احساس خوب و … را شاهد باشیم.
پس هدف از استفراغ روانی رسیدن به احساس خوب است و تا رسیدن به این حس باید کار را ادامه دهید.


نتایج استفراغ روانی چیست؟
دوستان دقت کنید در روش ها و تکنیک های رفع مشکلات روانی ما قطعیت درمان نداریم. اگر شما از هر روشی استفاده می کنید و حتی ذره ای کار ساز است این نتیجه بسیار بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در تکنیک استفراغ روانی کمترین نتیجه کاهش احساس بد به جهت برون ریزی است. حتما شما هم این تجربه را دارید که وقتی به مشاور مراجعه می کنید و یا حتی زمانی که با فردی درد و دل می کنید کمتری تاثیر آن احساس سبکی و رهایی خوش ایندی است که در استفراغ روانی به جهت اینکه این کار از طریق نوشتن و توسط خود فرد انجام می شود، حس خوش آیند رهایی و سبکی را بسیار عمیق تر و لذت بخش تر احساس می کنید. در مواردی هم که فرد این کار را طولانی تر انجام دهد و تکرار کند نتایج به مراتب بهتر خواهد بود. دوستان دقت کنید که هدف از معرفی استفراغ روانی در سایت راز موفقیت هرگز توصیه روان درمانی نیست.(هرچند اگر درست انجام شود تاثیرات بسیار خوبی دارد.) حتما تاکید می کنیم که در موارد حاد و خاص باید به متخصصین روان درمانگر و روانپزشک مراجعه کنید و تکنیک استفراغ روانی می تواند به صورت یک روش کمک درمانی در کنار روش های دیگر به شما بسیار تا بسیار کمک کند.


در روبرو شدن با فردی که به طور مدوام به استفراغ روانی مشغول است چه باید کرد؟
اگر من کسی هستم که چنین مساله‌ای دارم و به واسطه‌ی آن سایر همسیاره ای ها را آزار می دهم؛ بهتر است مسئولیت پذیر بوده و از منافع آگاه و ناآگاه این اختلال صرف‌نظر کرده و با رشد عزت نفس، افزایش عقلانیت و واقع‌بینی و کمک گرفتن از دانش های “شناخت درمانی” و “اَکت”، آن را اصلاح نمایم. اگر با فردی که به چنین عارضه‌ای مبتلاست، برخورد داریم؛ بهتر است هرگز در صدد آگاه کردن وی، تقابل و جنگیدن با وی نباشیم! اگر بپذیرد، تنها در نقش آمبولانس عمل کرده و او را تا مرکز مشاوره جهت ویزیت تخصصی همراهی کنیم.

اگر هم چنین بینش و پذیرشی ندارد؛
۱- اگر می شود که رابطه را قطع می کنیم.
۲- اگر نمی شود و یا نمی خواهیم جدا شویم، کوری کری لالی اتخاذ نموده و تلاش کنیم در مثلث کارپمن وی نیفتیم. خودمان هم بدانیم القائات او فقط از جنس فکر هستند؛ تعدادی کلمه یا تصویر فاقد قدرت! مگر اینکه خود ما با توجه و تاکید اشتباه بر آن ها، به چاقو و گلوله تبدیلشان نموده و بر خود ضربه بزنیم. بگذاریم افکار منفی، تحقیرها، کنایه ها، سیاه نمایی ها، انواع تحلیل های اشتباه، تحریف ها و قضاوت های غیرمنصفانه، فقط بیایند و بروند. بدون اینکه با آن ها بجنگیم یا اقدامی جهت تعدیلشان نماییم. انرژی و زمان محدود و با ارزش خود را صرف کارهای مفید و سالم و قانونی و شاد کنیم.


آیا وظیفه ما است که درد دل دیگران را گوش بدهیم و همدردی کنیم؟
خیر. درد دل کردن، یکی از کارهای غیرمفید و غیر مسئولانه است. هم خودمان از انجام آن پرهیز کنیم و هم سعی کنیم اجازه ندهیم کسی این رفتار را انجام دهد. دو تکنیک ساده برای رهایی از درد دل یا همان استفراغ روانی وجود دارد:
۱- آن فرد معمولاً در حالت والد منتقد یا کودک لجباز است. می توانیم با پرسیدن سوال های باز، کم کم او را به سمت بالغ برده و از این حالت خارج کرده تا به تحلیل عقلی و واقع بینانه‌ی موضوع بپردازد. مثلاً “توی صحبتهات شنیدم که گفتی همیشه این رفتار بد رو داشته! هیچوقت به گونه‌ای دیگر که از نظر شما مفید و خوبست، رفتار نکرده؟ گفتی که باید فلان کار رو انجام میداد؛ این باید رو از کجا آوردی؟ منبع دینی، علمی یا قانونی داره؟ برای اون احساس و برداشتی که کردی، که به خاطرش حالت بد شده، مثال واقعی وجود دارد؟ بقیه هم که آنجا بودند، برداشت شما را داشتند؟… ”
۲- از تکنیک حواس‌پرتی استفاده می کنیم و به اصطلاح موضوع را عوض می کنیم؛ خیلی زیرکانه و هوشمندانه سوالاتی از موضوعات مورد علاقه‌ی مخاطب، از مهارت های او و خاطرات خوب و شیرینی که دارد، مطرح می کنیم. مثلاً “راستی بین حرفهات گفتی در اون مهمونی که فلانی اون حرف نامناسب رو زد، غذا چی دادن؟ یادت هست دو سال قبل رفته بودیم و همین غذا رو درست کرده بودی؟ خیلی عالی بود. رازش چیه که اینقدر غذاهات خوشمزه میشن؟”



روش مناسب انجام استفراغ روانی چیست؟
لطفا در روش انجام استفراغ روانی به موارد زیر توجه کنید:
1- بهترین زمان صبح بعد از بیدار شدن و یا شب قبل از خواب است. اما هر زمان که فشار عصبی و آشفتگی روانی شدیدی دارید و احساس شما بد هست توصیه میشود بلافاصله از این روش استفاده کنید.
2- لطفا و حتما در تنهایی این کار را انجام دهید تا نگران مطالبی که روی کاغذ می آید نباشید.
3- چند نفس عمیق بکشد و اجازه دهید افکار شما آزاد شده و با آرامش یاداشت کنید.
4- اولین استفراغ روانی احتمالاً حال شما را بدتر می کند. پس اگر در حین انجام استفراغ تغییر خلق و خشم و عصبانیت و حتی کلمات زشت به زبان شما جاری شد نگران نباشید و بدانید که دارید درست عمل می کند. (بدتر شدن حال نباید ایجاد ترس کند)
5- این کار را تکرار کنید. در هر بار نوشتن اجازه دهید هیجانات شما قلیان کند و حتی داد و بیداد و … اشکالی ندارد.
6- در حین استفراغ روانی و نوشتن به هیچ وجه به بد خطی و غلط املایی توجه نکنید و هرچقدر بتوانید بیشتر و تندتر و همراه افکارتان بنویسید نتیجه بهتری می گیرید.
7- تکنیک استفراغ روانی با نوشتن با قلم بهترین تاثیر را دارد. با تایپ کردن و یا ضبط صدا نیز می توانید استفراغ روانی را انجام دهید ولی هرگز تاثیر نوشتن با دست را ندارد.
8- استفراغ روانی را تا جایی باید ادامه دهید که خودتان احساس کنید دیگر چیزی برای نوشتن ندارید. تا جایی که ذهن آشفته شما کاملا تخلیه شده و چیزی روی کاغذ نمی آید. (دقیقا دیدید وقتی استفراغ می کنید بعد از مدتی خودبخود احساس می کنید معده شما تخلیه شده و احساس استفراغ برطرف می شود.) یعنی با توجه به شرایط مختلف و افراد مختلف میتواند بین یک صفحه تا 1000 صفحه این کار طول بکشد. 
9- در دفعات بعد شاید حس کنید افکارتان تکراری است، همان افکار تکراری را هم بنویسید و دلسرد نشوید. این تله ذهن است تا کار را ادامه ندهید.


تکنیک را شروع کنید
یک گوشه دنج و خلوت پیدا کنید و توجه کنید که این فضا طوری باشد که چیزی یا کسی تمرکز و آرامش شما را بر هم نزند. موبایل ،کامپیوتر،تلوزیون باعث بر هم زدن تمرکز شما می شود.

قلم و کاغذی داشته باشید
چشمانتان را ببندید چند نفس عمیق بکشید و عضلات بدنتان را شل کنید سعی کنید هر آنچه که از ذهنتان می گذرد را مرور کنید.
شاید در این مرحله گریه کنید عصبی و خشمگین شوید و یا دچار استرس و اضطراب شوید ، بخواهید جیغ بکشید و یا فرار کنید و یا حتی به شما احساس خفگی دست بدهد.

نوشته استفراغی
حال چشمان خود را باز کنید و قلم و کاغذ را بردارید و اولین چیز هایی که به ذهنتان می رسد را بنویسید.
لحظه‌ای که جملات را می‌نویسید ممکن است نتوانید جملات خود را کامل کنید زیرا ذهن شما همزمان به چند چیز مختلف فکر می‌کند، اشکالی ندارد فقط به نوشتن ادامه دهید.

در ابتدای امر امکان دارد که چیز های بسیار بی ربط و پراکنده ای به ذهن شما برسد ، آنها را هم یادداشت کنید.
حتی اگر میخواهید بد دهنی کنید یا جیغ بکشید اشکالی ندارد.
استرس و خشم و ناراحتی خود را روی کاغذ پیاده کنید.

کسی از شما انتظار یک نوشته ادبی را ندارد همانطور که از نامش پیداست این نوشته استفراغ ذهن شماست!
دقیقا مانند داشتن یک مشکل گوارشی که طی استفراغ هر چیزی که در معده و دستگاه گوارشی شما انباشه شده تخلیه می شود در تکنیک استفراغ روانی هم همین حالت باید اتفاق بیافتد، یعنی اینکه هر آنچه ذهن شما را به خود مشغول کرده و در ذهنتان انباشت شده را باید روی کاغذ بریزید.

ممکن است در ابتدای امر چیزی به ذهن شما نیاید اما اگر ادامه دهید و شروع به نوشتن کنید مطالبی مد نظر شما خواهد بود که می توانید یادداشت کنید.

اصلا نیازی نیست راجع به مطالبی که می نویسید منطقی فکر کنید یا آنها را استدلال و یا تجزیه و تحلیل کنید. کار شما تنها تخلیه کردن چیزی است که از ذهنتان می گذرد. بنابراین چیز هایی که به ذهنتان می رسد و روی کاغذ می نویسید هیچ ارتباطی با هم ندارند.

چند نکته درباره تکنیک استفراغ روانی :
۱- تمرکز
حتما کاملا تمرکز داشته باشید.

۲- کلمه بنویسید
اگر چیزی به ذهنتان نمی رسد از کلمات پراکنده استفاده کنید.مثلا کتاب و دوست و ..

۳- درهم بنویسید
تمام مطالبی که می نویسید در هم و مخلوط است دقیقا مانند استفراغ گوارشی

۴- سانسور نکنید
هنگام نوشتن، مطلبی را حذف یا سانسور نکنید. قرار نیست کسی مطالب شما را بخواند بنابراین هرچیزی که به ذهنتان می رسد را بنویسید.

۵- محرک های بیرودنی
پس از یک هفته استفاده از این تکنیک روانی و استفراغ ذهنی می توانید از محرک های بیرونی مانند موسیقی،صحبت با اطرافیان ،مشاهده آلبوم عکس ،مرور دفتر خاطرات،مشاهده فیلم ،رفتن به جاهایی که تداعی کننده خاطرات گذشته است استفاده کنید. زیرا این کار باعث می شود که تحریک احساسات، یادآوری خاطرات و تخلیه ذهن بهتر صورت بگیرد.

۶- تکرار کنید
این کار را حتما یک هفته متوالی و بیشتر از بیست دقیقه انجام دهید.

۷- بهترین زمان
بهترین زمان برای انجام تکنیک استفراغ روانی ، شب قبل از خواب و صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن و یا پس از رو به رو شدن با یک واقعه بد روحی می باشد.

۸- نترسید
البته توجه داشته باشید که اولین استفراغ روانی باعث بدتر شدن حال شما می شود و این نباید باعث ایجاد ترس در شما شود ، در ادامه و روز های بعد حال شما بهتر خواهد شد.

۹- تخلیه هیجان
در اوج نوشتن ممکن است احساساتی مانند خشم و عصبانیت و گریه در شما فوران کند. حتی اگر بخواهید می توانید که احساسات خود را بروز دهید مثلا: با ضربه زدن به میز یا بالشت یا جیغ زدن و حتی شکستن اجسام.

۱۰- صدایتان را ضبط کنید
اگر شدت هیجانات شما به قدری است که قادر به کنترل آن نیستید ، می توانید به صورت صوتی از این تکنیک استفاده کنید به این روش که ابتدا صدای خود و هر آنچه که به ذهنتان می آید را ضبط کنید و سپس آنها را بر روی کاغذ منتقل کنید. ولی نوشتن احساسات بهتر است.

۱۱- ذهنتان را خالی کنید
استفراغ روانی را تا جایی ادامه دهید تا ذهنتان کاملا تخلیه شود. این امر ممکن است در فردی ۱ صفحه طول بکشد و در فردی دیگر ۱۰۰ صفحه ، پس حد و مرز مشخصی وجود ندارد.

۱۲- دست نکشید
اگر بعد از این کار حس کردید که طرز تفکر شما و ذهنیت شما نسبت به امور تغییر نکرده است از تکنیک استفراغ روانی استفراغ روانی صرف نظر نکنید و این کار را حداقل تا یک هفته قطع نکنید و باز هم تکنیک را اجرا کنید.

۱۳- محدود نباشید
توجه داشته باشید در هر موقعیتی که باشید (در خانه ،محل کار ،محل تحصیل و حتی حین ورزش ) اگر افکار وسواسی به سراغ شما آمد می توانید متوقف شوید و این تکنیک را اجرا کنید.

۱۴- وقفه ندهید
نوشتن شما باید ادامه دار باشد و نباید بین روز هایی که از این تکنیک استفاده میکنید فاصله باشد.

۱۵- نقاشی کنید
در حین استفراغ روانی حتی می توانید از نقاشی و شعر استفاده کنید. به هر حال نقطه پایانی این است که خاطرات منفی را تا انتها در ذهن خود مرور کنید و اجازه دهید تا افکار و احساسات منفی شما به ذهنتان هجوم بیاورند. در واقع در این تکنیک صفحه ی کاغذ مانند یک آینه عمل می کند و تصاویر و محتویات ذهنیتان را به شما نشان می دهد و درواقع ذهنیات شما را به عینیات تبدیل می کند.

اگر انجام این تکنیک برای شما موثر و نتیجه بخش نبود و پس از یک هفته بهبودی در روند روحی خود حس نکردید حتما به روانشناس مراجعه کنید.
 
 
مزایای تکنیک استفراغ روانی:
۱- ذهن شما را پاک می کند و شما را برای تصمیم گیری در آینده آماده می کند
این تمرین به ذهن شما کمک می کند تا تمام آن افکار مارپیچ را که شما را در مه فرو برده است، متمرکز و سازماندهی مجدد کند و تصویری از مسئله واقعی در ذهنتان ظهور کند.

شما می توانید با این کار بینشی به دست آورید زیرا شما به معنای واقعی کلمه ذهن خود را از به هم ریختگی خلاص کرده اید. انجام این کار ذهن شما را برای تفکرات مهم تر و خلاص شدن از وسواس فکری آماده می کند.

۲- تکلیف احساسات قدیمی را روشن می کند
نوشتن آنچه در ذهن ماست، روشی معنی دار و مؤثر برای پرداختن به احساسات مان است. زندگی و افراد پیچیده هستند. اتفاقاتی رخ می دهد و بعضی اوقات در آن لحظه چنان گیر می افتیم که نمی توانیم درست فکر کنیم.

نوشتن افکار در مورد یک مسئله راهی برای رسیدگی به احساساتمان است. هرچه میزان نوشتن شما بیشتر باشد ، به احساس اصلی تان نزدیک تر می شوید.

۳- این کار به پیشرفت شما سرعت می بخشد
اگر احساسات خود را در جایی یادداشت کنید، به مرور زمان می تواند به ثبت پیشرفت ها منجر شود.
می توانید به آن رجوع کنید و به خود یادآوری کنید که در شرایط سخت چه چیز هایی به شما کمک کرده است.
ممکن است شما متوجه موضوع دیگری حین نوشتن احساساتتان شوید.

۴- شما احساس می کنید که چیزی را به دست آورده اید
هنگام نوشتن افکار و احساسات، به وجود آمدن بینشی درباره ی سایر افراد و موقعیت ها بسیار رضایت بخش می باشد. این کار خِرد شخصی شما را رشد می دهد و می تواند به شما و سایرین تا آخر عمر خدمت کند و این بسیار عالی است. شما به دارایی جامعه تبدیل می شوید زیرا در خودآگاهی رشد می کنید.

۵- این به شما کمک می کند تا به دنیای ناشناخته ها وارد شوید
وقتی همه چیزی که در ذهنتان می گذرد را می نویسید، فرایندی را اجرا می کنید که جادوی محض است – و به دنیایی از احتمالات وارد می شوید.

نوشتن همه چیز بدون قید و شرط به شما امکان می دهد تا رویاهای پنهان و مهمترین جاه طلبی هایتان را کشف کنید و ذهن خود را به سمت فرصت های غیرقابل توصیفی باز کنید.

۶- این کار به شما کمک می کند تا اقدام کنید
نکته ای در مورد عملی کردن این افکار و نه فقط زندگی کردن با آنها در ذهن تان می گذرد. آنها از صفحه کاغذ به شما خیره می شوند و خواستار اقدام هستند.

۷- نوشتن به شما زمان و مکانی برای پردازش احساسات عمیق می دهد
مهم است که وقت خود را صرف نوشتن احساساتتان کنید زیرا متوجه خواهید شد که احساسات شما فقط توسط افکار در ذهن تان ایجاد می شود. وقتی می نویسید، می توانید آن افکار را از سر خود خارج کنید و با محصول دوگانه ذهنتان که گاهی منفی و گاهی مثبت است آشنا شوید.

این بدان معنی است که شما با افکار و احساسات سنگین که باعث می شود احساس ناامیدی کنید ، دچار مشکل نخواهید شد. همه ما در هر زمان معینی افکار زیادی داریم.
آنها را با نوشتن روی کاغذ بیرون بریزید.


ده دستورالعمل براي اجراي صحيح استفراغ رواني
1- در حين اجراي اين تكنيك بايد كاملاً تمركز داشته باشيد.
2- اگر نمي‌توانيد به هيچ وجه بنويسيد و تصور مي‌كنيد كه هيچ چيز به ذهنتان نمي‌رسد، از كلمات پراكنده و بي‌ربطي شروع كنيد كه در ذهنتان وجود دارند.
مثلاً اولين چيزي كه به ذهنتان مي‌رسد، ممكن است كلمة كتاب باشد. همان را بنويسيد.
مثلاً كلمة بعدي خانه است. بعد از كتاب، كلمة خانه را بنويسيد و همين‌طور... ادامه بدهيد.
نگران نباشيد كم‌كم چيزهاي زيادي به ذهنتان خواهند رسيد.

3- توجه داشته باشيد همان‌طور كه در يك استفراغ گوارشي نان و برنج و گوشت و مايعات همه با هم به صورت تركيبي از دهان بيرون مي‌ريزند، در استفراغ رواني هم بايد ذهنيات شما به صورت مخلوط و درهم برهم نوشته شوند. پس نبايد در حين نوشتن آنها را تفكيك كنيد.

4- در زمان اجراي استفراغ رواني بايد ذهنتان كاملاً رها، آزاد و روان «سيّال» باشد.

5- در حين نوشتن، هرگز مطلبي را حذف يا سانسور نكنيد. توجه داشته باشيد كه تخلية ذهن شما بايد كامل صورت گيرد. در غير اين صورت به نتيجة مطلوب نخواهيد رسيد. با اين ذهنيت بنويسيد كه هيچ كس غير از شما و درمانگرتان، مطالب نوشته شده را نخواهد خواند. پس قطعاً نيازي به سانسور و حذف مطالب وجود ندارد.

6- پس از چهار روز تخلية ذهني و اجراي استفراغ رواني، مي‌توانيد از محركهاي بيروني مثل موسيقي، صحبت با اطرافيان، مشاهدة آلبوم عكس، مرور دفتر خاطرات و رفتن به اماكني كه خاطرات گذشته را برايتان تداعي مي‌كنند، به منظور يادآوري اطلاعات، تحريك احساسات و تخلية بهتر ذهن، كمك بگيريد.

7- اگر توانسته‌ايد ذهنتان را خوب سيّال كنيد، براي شروع نوشتن به ذهن خود مراجعه كنيد. سرنخ اولين نوشتة شما، اولين و شاخص‌ترين ذهنيت شما در آن لحظه است.
در آن لحظه ذهن شما بيش از همه با چه چيز درگير است؟
يك تفكر؟ (خوشايند يا ناخوشايند)
يك تصوير؟ (از يك مكان، شخص، حادثه يا...)
يك تمايل؟ (به برقراري يك رابطة عاشقانه، شهواني، خصمانه يا....)
يا يك تكانه؟ (تمايل دفعي و آني شهواني يا هيجاني)
پس از آنكه تشخيص داديد كدام يك از چهار مورد فوق عمده‌ترين درگيري ذهني شماست، همان مورد را به منزلة يك سر نخ به دست گيريد و در رابطه با آن شروع به نوشتن كنيد.

8- اين تكنيك را حتماً بايد به صورت نوشتاري (مكتوب) اجرا كنيد. اجراي گفتاري اين تكنيك نتيجة ماندگاري به همراه ندارد.

9- در ابتداي دورة درمان، بايد حتماً استفراغ رواني طي چهار روز پياپي، روزي چهار ساعت اجرا شود، توجه داشته باشيد كه اجراي استفراغ به اين شكل قطعي و لازمة درمان شماست. پس از اتمام چهار روز، استفراغ را به صورت روزانه و در مواقع لازم اجرا خواهيد كرد توجه داشته باشيد كه بهتر است زمان اجراي استفراغ در روزهاي مختلف حداقل نوزده دقيقه باشد.

10- در حين نوشتن استفراغ رواني، بايد كاملاً توجه شما به حالات، احساسات، افكار، هيجانات و دنياي درونتان معطوف باشد، نه محركها يا عوامل بيروني. براي ايجاد تمركز بيشتر، بايد حتماً پيش از اجراي تكنيك، محركهاي طبيعي مزاحم مثل رفت و آمد، شلوغي، صداي تلويزيون، نور زياد و... حذف شوند.

حمام روانی در برابر استفراغ روانی؟
تقریباً محال است که به طور مطلق و صد در صد از استفراغ روانی افراد پیرامون خود، رسانه ها و فضای مجازی مصون باشیم. لذا لازم است گهگاهی توسط متخصصین علم روان، ویزیت شده و سلامت روانی‌مان ارزیابی و در صورت نیاز، ترمیم شود. این فرآیند را می توان “حمام روانی” نامید.



منابع:
پرورش افکار
رمز موفقیت
متنی از دکتر احسان رضاپور لرکی در بالغانه
میگنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

من سیزده سالم بود که با استفراغ روانی آشنا شدم الان نوزده سالمه چیکار کنم حالا سالهایی که رفت ومن یک استفراغ روانی نکردم چی میشه
Iran, Islamic Republic of
عالی ترین عالی بود
من سیزده سالم بود که با استفراغ روانی آشنا شدم الان نوزده سالمه چیکار کنم حالا سالهایی که رفت و من یک استفراغ روانی نکردم چی میشه
داود
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر فراوان از این مطالب واقعا کارساز هست و موثر این روش
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن