جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۵
کد مطلب: 52674
۱۱
نبود صندلی روسای انجمن های روانشناسی، جامعه شناسی در ستاد مبارزه با کرونا

افزایش افسردگی و خشونت خانگی در دوران کرونا

افزایش افسردگی و خشونت خانگی در دوران کرونا
کرونا بیش از یکسال است که در کشورمان موجب آسیب های جسمی و روانی متعددی در برخی افراد جامعه شده است.

با نزدیک شدن به ایام تعطیلی عید نوروز و تمایل مردم به مسافرت کردن و تفریحات خارج از خانه نگرانی مسئولان بهداشت و درمان کشورمان نیز افزایش یافته است. این در حالی است که در قرنطینه ماندن و سبک زندگی یکنواخت در برخی خانواده ها، موجب فرسودگی و تنش های زیادی در بین افراد شده است.

به نظر می رسد توصیه ها و نسخه هایی که از سوی پزشکان، روان شناسان و جامعه شناسان برای مردم تجویز می شد، سوخته و کارایی خود را در اغلب موارد از دست داده است. بنابراین لازم است تا جامعه روان شناسان، جامعه شناسان و پزشکان با همراهی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا در جهت رسیدگی و توجه بیشتر به نیاز های روانی و روحی جامعه اقدامات موثرتر و جدی تری اتخاذ کنند.


کاهش فعالیت های اجتماعی، روان مردم را تحت فشار قرار داده است
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در خصوص وضعیت سلامت روان مردم در دوران کرونا و نیاز به تفریح، مسافرت و معاشرت های اجتماعی در ایام عید نوروز اظهار داشت: یکی از مسائل این روزها بنا به سنت دیرینه کشورمان، دید و بازدید های نوروزی است. سال گذشته با ورود کرونا باید در خانه می ماندیم و خود را در خانه هایمان قرنطینه می کردیم تا بیماری کرونا شیوع بیشتری پیدا نکند. واقعیت این است که مردم به دلیل کاهش فعالیت های اجتماعی، تنوع زندگی که از شاخص های سلامت روان محسوب می شود، همچنین محدودیت هایی که در بخش آموزش مثل مدارس و دانشگاه ها داشتیم و از همه مهمتر آسیب هایی که در یکسری کسب و کارها بواسطه کرونا بوجود آمد از نظر روانی تحت فشار قرار گرفتند.


کرونا مثل شکارچی ممکن است ما را شکار کند
دکتر محمد حاتمی در مورد وضعیت کنونی سلامت روان مردم گفت: در حال حاضر ارزیابی خوبی در خصوص وضعیت سلامت روان مردم نداریم. بنابراین لازم است تا تغییری در سبک زندگی مردم ایجاد شود تا بتوانند تا حدودی فشارهای ناشی از کرونا و مسائل دیگر را کنترل کنند. می دانیم که کرونا هنوز هست و مانند یک شکارچی هر لحظه در کمین است تا ما را شکار کند. در شرایط فعلی تنها نسخه ای که برای مردم در راستای استفاده از تعطیلات عید می توانیم بپیچیم این است که مردم به شهرهای نارنجی و قرمز به هیچ عنوان سفر نکنند و به شهرهایی که آبی و زرد هستند نیز تا جایی که ممکن تردد نداشته باشند و نهایتاً با حفظ پروتکل های بهداشتی و با وسواس از فضای طبیعی و سرسبز مانند کوه و پارک که در نزدیکی محل زندگی شان وجود دارد استفاده کنند.


لزوم ایجاد تنوع در سبک زندگی
این روانشناس در رابطه با اهمیت تنوع در سبک زندگی مردم ابراز داشت: تنوع زندگی در بین خانواده ها و همه افراد جامعه یک ضرورت به حساب می آید، تا کنون بارها از طریق رسانه ها و تریبون های دیگر به مردم تاکید کردیم که به وجود برنامه های متنوع در زندگی شان توجه کنند تا دچار فرسودگی روانی و خستگی نشوند. بهرحال عدم تنوع در برنامه های زندگی می تواند عواقب نامطلوبی به بار آورد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در مورد راهکارهای کاهش فرسودگی روانی حاصل از کرونا اظهار داشت: بهتر است تا به مراودات اجتماعی بیش از گذشته توجه کنیم، توصیه می کنیم تا مردم از بستر فضای مجازی با اقوام، دوستان و آشنایان خود ارتباط خود را حفظ کنند. یکی از موضوعاتی که کمبود آن در میان مردم بیش از قبل دیده می شود و مردم به آن نیاز دارند، نیاز به گفت و گو، صحبت با یکدیگر و تبادل اطلاعات بین یکدیگر است. از نخبگان جامعه مخصوصاً در حوزه های روان شناسی، جامعه شناسی و پزشکی درخواست می کنیم تا با مردم بیشتر ارتباط برقرار کنند و با آن ها تعامل داشته باشند.


نحوه ارتباط با کودک و نوجوان، علت اکثر مراجعات روان شناسی
حاتمی در خصوص وضعیت مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره و نوع نیاز کسانی که به آن ها مراجعه می کنند، گفت: بنا به گزارشاتی که از مراکز روان شناسی سراسر کشور داشتیم، بیشترین درخواست ها مبنی بر نحوه تعامل و ارتباط با کودکان و نوجوانان بوده است. بچه ها گاهی رفتارهای ناسازگارانه و عصبانیت از خود نشان می دهند و مادران نیز نگران این شرایط هستند. ما درک می کنیم که بچه ها در خانه هستند و امکانات شان محدود است و یکی از نیازهای اساسی کودکان و نوجوانان ارتباط با همسالان و افراد دیگر است. بنابراین خانواده ها باید تعاملات فرزندانشان را مدیریت کنند و آن ها را راهنمایی کنند.


در سال 99 روزانه به 200 هزار نفر مشاوره مجازی و حضوری دادیم
وی در مورد وظیفه و نقش جامعه روان شناسی، جامعه شناسی و پزشکی در مقابله با شیوع کرونا ابراز داشت: در زمینه روان شناسی باید گفت که جامعه روان شناسی از ابتدای شیوع کرونا در کشور اعلام آمادگی کرد تا به صورت حضوری و مجازی و در سامانه های مختلف به مردم کمک کنند. روان شناسان و مشاوران همیشه یک پای آرامش جامعه هستند. ما در برهه هایی از سال 99 روزانه به 150 تا 200 هزار نفر مشاوره و خدمات روان شناسی ارائه کردیم. مردم علی رغم مجازی شدن بسیاری از مراکز درمانی، مراجعه زیادی به روان شناس داشتند.

حدود 50 درصد از مطالب جست وجو شده در فضای مجازی به کرونا و روان شناسی مربوط است
حاتمی در بیان اهمیت توجه سلامت روان مردم در دوران کرونا گفت: چیزی حدود 50 درصد از موضوعاتی که در فضای مجازی در دوران کرونا جست و جو شده، مربوط به سلامت روان و راه های مقابله با آسیب های روانی ناشی از کرونا باز می شود. این آمار نسبت به سال 98 حدود 20 درصد افزایش یافته و 50 درصد مردم نیز از فضای مجازی برای یافتن روش های بهره گیری از خدمات روان شناسی استفاده کردند.

دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمی در مورد اقدامات و هماهنگی های سازمان نظام روان شناسی کشور در مبارزه با آسیب های بیماری کرونا ادامه داد: ما به عنوان سرمایه اجتماعی، حدود 34 هزار روان شناس و مشاور در کشور داریم که از اعضای رسمی سازمان نظام روان شناسی محسوب می شوند. انتظار کنونی ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا این است که از این نیروها استفاده کنند. اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا یکسری گروه ها را تشکیل دهد که به میان مردم بروند و در مناطق محروم، مرزنشین و حاشیه نشین کمک کنند، می توانند کمک شایانی به آن ها کنند زیرا مردم این مناطق بشدت نیازمند خدمات روان شناسی و مشاوره هستند.


ساماندهی روان شناسان، جامعه شناسان و پزشکان در مقابله با کرونا بر عهده ستاد مبارزه با کروناست
حاتمی در مورد نیاز مردم به خدمات روان شناسی تاکید کرد: اکنون خانواده هایی که درون آن ها بیمار کرونایی وجود داشته، بیش از سایرین به خدمات روان شناسی نیازمند هستند، در عین حال کسانی که سوگ کرونا را تجربه کردند نیز به همین میزان نیازمند کمک های مشاوره ای هستند. بنابراین ساماندهی گروه ها و ظرفیت های موجود جامعه روان شناسی، جامعه شناسی و حتی پزشکی بر عهده نهادی مثل ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت است. ما بارها از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کردیم که به عنوان یک سرمایه اجتماعی در این ستاد حضور داشته باشیم تا بتوانیم با قدرت بیشتر به مردم خدمات دهیم. البته جامعه مددکاران اجتماعی، جامعه شناسان و حتی پزشکان نیز درخواست کرده اند تا در این ستاد حضور یابند اما تا کنون پاسخ و اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
 
 
 
مرجع : رکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی